آفتاب

روزی حنظله برمی‎گردد...

روزی حنظله برمی‎گردد...

همشهری دو - امیر اسماعیلی: منتظرم. این انتظار آنقدرها طول نمی‎کشد. منتظرم تا روزی «حنظله» رویش را برگرداند و به ما نگاه کند تا چشم‎هایش را ببینیم؛

چشم‎هايي كه سال‌هاست براي فلسطين و لبنان و... گريه مي‌كند؛ چشم‎هايي كه ديده است ظلم به انسان و انسانيت را؛ ظلم و كودك‌كشي را. ناجي علي برمي‎گردد و دوباره تصويري مي‎كشد كه دنيا حالش خوب شده است و حنظله برگشته و به ما نگاه مي‌كند؛ حنظله‎اي كه بارها تكان‎خوردن شانه‌هايش را از پشت‌سر ديده‎ام و صداي هق‎هق گريه‎اش را شنيده‎ام. ايمان دارم كه اين انتظار آنقدرها طول نمي‎كشد و روزي حنظله برمي‎گردد و ما را نگاه مي‌كند.

پ.ن: حنظله (به معني سيب تلخ) شخصيت كارتوني خلق شده توسط ناجي علي، كاريكاتوريست شهيد فلسطيني است كه زور صهيونيست‌ها به قلمش نرسيد و شهادت راهي آسمانش كرد. او در تمام كاريكاتورهاي ناجي علي با دستي گره‌كرده مشغول تماشاست. شهيد ناجي علي در مورد او مي‎گويد: «اسم او حنظله است و به مردم قول داده تا جز حقيقت نبيند و نگويد. من او را به شكل كودك نازيبايي رسم كرد‌ه‌ام، موهايش شبيه جوجه‌تيغي است. حنظله چاق نيست، شاد نيست، آرام نيست و هرگز شبيه كودكان نازپرورده هم نيست. او پابرهنه است، مانند تمامي كودكان مهاجر به اردوگاه‌ها... دستان او در پشت سرش به هم جفت شده‌اند كه شايد نشاني از نبود پذيرش باشد در زماني كه راه‌حل‌ها به شيوه آمريكايي آماده و در اختيار ما هستند.»

کد N1719600

وبگردی