آفتاب

مصوبه تحریم‌های سنا علیه ایران و روسیه به مانع قانونی برخورد

مصوبه تحریم‌های سنا علیه ایران و روسیه به مانع قانونی برخورد

لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه که با ۹۸ رأی موافق از مجموع ۱۰۰ رأی ممکن به تصویب رسید، در گام نهایی با چالش روبه‌رو شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، طرح تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران و روسیه که در مجلس سنای آمریکا با ۹۸ رأی از مجموع ۱۰۰ به تصویب رسیده بود در مرحله پایانی خود در مجلس نمایندگان به مشکل برخورده است.

پیش از این اعلام شده بود این لایحه به همان سرعتی که در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسیده است در مجلس نمایندگان نیز به تصویب رسیده و برای نهایی شدن به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارجاع داده‌ می‌شود.

ولی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که این لایحه در مجلس نمایندگان با یک مشکل پروتکلی روبرو شده است.

برهمین اساس، مجلس نمایندگان آمریکا به این نتیجه رسیده است که تصویب این لایحه در سنا برخلاف یک رویه قانونگذاری بوده و این موضوع سبب می‌شود تا طرح آن در مجلس نمایندگان امکان‌پذیر نباشد.

در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا تصریح شده است هر لایحه‌ای که برای دولت آمریکا ایجاد درآمد می‌کند باید از ابتدا در مجلس نمایندگان طرح شود.

نمایندگان دموکرات مدعی شده‌اند که این امر تنها مانعی از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه بوده که سعی در ممانعت از تصویب این لایحه دارند.

دموکرات‌ها دلیل این امر را عدم تمایل رئیس‌جمهوری ایالات متحده به اعمال تحریم‌های جدید روسیه می‌دانند که می‌تواند تاثیرات مخرب بر روابط دو کشور بگذارد.

به رغم اینکه جمهوری‌خواهان اصرار تاکید بر این امر دارند که این اشکال‌ها فقط اشکل‌های رویه‌ای بوده و ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد نمایندگان دموکرات مدعی هستند جمهوری‌خواهان پیش‌از این نیز لایحه‌های متعددی را که از همین روند در مجلس سنا به تصویب رسیده بود را به رأی گذاشته و به آن رأی داده‌اند.

در حال حاضر برخی از سناتورهای آمریکا در حال بررسی و کار بر روی لایحه مذکور جهت انطباق آن با سازوکار‌های قانونی و مطرح شدن آن در مجلس نمایندگان هستند که این امر به صورت ناخودآگاه باعث تاخیر در روند تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان خواهد شد.

کد N1719458

وبگردی