آفتاب

محققان: طب سوزنی، ابزاری موثر در برابر درد

محققان: طب سوزنی، ابزاری موثر در برابر درد

تهران-ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که طب سوزنی در برخی موارد می تواند یک جایگزین بی خطر و موثر برای داروهای ضد درد در مراکز فوریت های پزشکی در بیمارستان ها باشد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، مارک کوهن از دانشکده بهداشت و علوم بیوپزشکی دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: با وجود کاربرد گسترده طب سوزنی برای درمان درد در مطب پزشکان، اما در مراکز فوریت های پزشکی بیمارستان ها به ندرت از این درمان استفاده می شود.
این مطالعه بزرگترین مطالعه ای است که به بررسی تصادفی استفاده از طب سوزنی در بخش فوریت های پزشکی بیمارستان ها پرداخت و در آن 528 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند.
این افراد به دلایل مختلفی از جمله درد مزمن کمر، میگرن و پیچ خوردن مچ پا در چهار مرکز فوریت های پزشکی در استرالیا بستری شده بودند.
بیمارانی که سطح درد خود را در یک مقیاس 10 امتیازی، دستکم 4 توصیف کردند، تحت یکی از این سه درمان قرار گرفتند: تنها طب سوزنی، درمان ترکیبی طب سوزنی و داروهای ضد درد و یا تنها داروهای ضد درد .
نتیجه این مطالعه نشان داد که یک ساعت بعد از درمان، کمتر از 40 درصد از تمام بیماران کاهش قابل توجه درد داشتند که به معنی کاهش دستکم دو امتیاز در این مقیاس 10 امتیازی بود و بیش از 80 درصد هنوز دردی با سطح دستکم 4 امتیاز داشتند.
اما دو روز بعد ، بیشتر بیماران راضی بودند. در مجموع حدود 83 درصد از بیمارانی که تنها تحت طب سوزنی قرار گرفته بودند، اظهار داشتند که احتمالا و یا قطعا درمان خود را تکرار می کنند؛ اما این شمار در افرادی که تحت درمان ترکیبی طب سوزنی و دارو قرار گرفته بودند و بیماران گروهی که تنها داروهای ضد درد مصرف کرده بودند، به ترتیب 81 درصد و 78 درصد بود.
به گفته محققان، طب سوزنی به ویژه برای بیمارانی که به دلیل سایر وضعیت های پزشکی نمی توانند از داروهای استاندارد ضددرد استفاده کنند، مفید خواهد بود.
نتایج این مطالعه در شماره 18 ژوئن مجله Medical Journal of Australia منتشر شده است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1719351

وبگردی