آفتاب
فدراسیون خودش دست به کار شود؛

وزارت ورزش آب پاکی را روی دست شطرنج ریخت/ پولی بابت بدهی نمی دهیم

وزارت ورزش آب پاکی را روی دست شطرنج ریخت/ پولی بابت بدهی نمی دهیم

فدراسیون شطرنج برای تسویه حساب با فیده به حمایت مالی وزارت ورزش امیدوار است در حالیکه این وزارتخانه چنین برنامه ای را در دستور کار ندارد .

به گزارش خبرنگار مهر، شطرنج ایران بابت مسابقات قهرمانی زنان جهان که اواخر سال گذشته در تهران برگزار شد، این روزها باحاشیه های زیادی مواجه است. بدهی به فدراسیون جهانی (فیده) این فدراسیون را تا پای تعلیق پیش برد اما با پادرمیانی نایب رئیس ایرانی فیده و البته تعهد فدراسیون ایران بابت پرداخت هر چه زودتر بدهی، خطر تعلیق از بیخ گوش شطرنج گذشت اگرچه با اوضاع و احوال موجود بعید نیست دوباره بحث در میان مقامات تصمیم گیرنده این رشته مطرح شود. 

فدراسیون شطرنج بعد از تذکر فیده و احساس خطر تعلیق، به فیده متعهد شد که بدهی 180 هزار دلاری را حداکثر طی دو ماه و در سه قسط 60 هزار دلاری پرداخت کند. فدراسیون شطرنج به امید حمایت وزارت ورزش متعهد به انجام این کار شد. حتی مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، اعلام کرد: «مسئولان وزارت ورزش قول داده اند تا فدراسیون شطرنج را برای تامین بدهی ۱۸۰ هزار دلاری باقی مانده نیز همراهی و حمایت کنند».

این در حالی است که وزارت ورزش چنین برنامه ای در دستور کار ندارد. این وزارتخانه طی مراحل مختلف مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به فدراسیون کمک کرد اما دیگر قرار نیست کمک مالی جدیدی به مسئولان شطرنج داشته باشد. 

سید علی آقازاده، سرپرست معاونت توسعه منابع مالی و انسانی وزارت ورزش در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از میزبانی بدون برنامه فدراسیون شطرنج برای مسابقات زنان جهان، تاکید کرد که به جز بودجه مصوب سالانه، بودجه دیگری ازطرف وزارت ورزش و به منظور  تسویه حساب مالی با فیده در اختیار فدراسیون شطرنج قرار گذاشته نمی شود. 

وی گفت: فدراسیون شطرنج بدون برنامه‌ریزی صحیح زیر بار چنین میزبانی بزرگی رفت که فقط در یک مرحله باید ۶۵۰ هزار یورو بابت آن به فدراسیون جهانی پرداخت می‌کرد.

آقازاده ادامه داد: روزی که فدراسیون شطرنج متعهد به برگزاری مسابقات زنان جهان در ایران شد، بر این تصور بود که از طریق کمک حامیان مالی، بخشی از هزینه سه میلیارد تومانی این میزبانی را تأمین کند. اما تا به امروز بخش بیشتر این هزینه توسط وزارت ورزش تأمین شده و بیشتر از یک چهارم آن از طریق حامیان مالی تأمین نشده است.

سرپرست معاونت مالی وزارت ورزش و جوانان با یادآوری اینکه این وزارتخانه در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بابت مسابقات زنان جهان در اختیار فدراسیون شطرنج گذاشته است، خاطرنشان کرد: این فدراسیون هنوز ۱۸۰ هزار دلار به فیده بدهکار است که بابت آن تا به امروز با حاشیه‌های زیادی مواجه شده و به نظر می‌رسد اگر این مبلغ پرداخت نشود، مجازات‌هایی در انتظار شطرنج ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این شرایط آیا وزارت ورزش قصد کمک مالی جدید به فدراسیون شطرنج را ندارد؟ گفت: تمام این مشکلات به خاطر بی‌برنامگی و بی‌تدبیری در فدراسیون بوده است. وزارت ورزش به اندازه خود و در مراحل مختلف کمک مالی لازم را به فدراسیون داشته است. حالا رئیس فدراسیون خود باید تلاش کند تا بخش باقی‌مانده بدهی را تأمین و هر چه زودتر در اختیار فیده قرار دهد.

آقازاده در این رابطه تأکید کرد: به هر حال بودجه وزارت ورزش هم با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و تعدد تعداد فدراسیون‌ها محدود است. بدیهی است اگر بخواهیم کمک مالی جدیدی به فدراسیون بابت مسابقات سال گذشته و بدهی به جا مانده به فیده، داشته باشیم به ناچار باید از اعتبارات دیگر فدراسیون‌ها کم کنیم که این کار شایسته نیست. وزارت ورزش حداکثر کمک لازم را در این زمینه به فدراسیون داشته است. برای ما امکان اینکه بیش از این در این زمینه کمک حال فدراسیون باشیم، وجود ندارد؛ بخصوص اینکه نمی‌خواهیم حق دیگر فدراسیون‌ها تضعیف شود.

کد N1719263

وبگردی