آفتاب

قطر و ترکیه رزمایش مشترکی را در دوحه آغاز کردند

قطر و ترکیه رزمایش مشترکی را در دوحه آغاز کردند

ایرنا نوشت: با اعزام نخستین گروه از نظامیان ترک به قطر و استقرار آنها در پادگانی در دوحه، نخستین مرحله از تمرینات مشترک ارتش قطر و ترکیه برگزار شد .

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری 'هلا اخبار'، این تمرینات در حالی آغاز شده است که روابط دوحه و ریاض مرحله پرتنشی را سپری می کند .
بنا بر اعلام مسئولان وزارت دفاع قطر در تمرینات نظامی نیروهای زمینی قطری و ترکیه در گردان 'طارق بن زیاد' از سلاح های سنگین برای هدف قراردادن مواضع دشمن فرضی استفاده شد و هدف از آن افزایش سطح آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله با تهدیدات عنوان شده است.

وزارت دفاع قطر همچنین اعلام کرده است که آنکارا و دوحه به همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد .
پروتکل همکاری مشترک در زمینه های آموزش نظامی دو کشور در سال 2015 و موافقتنامه استقرار پایگاه نظامیان ترکیه در قطر در سال 2016، در چارچوب مفادتوافقنامه همکاریهای امنیتی مقامات دو کشور ترکیه و قطر در سال 2001 به امضای مقامات عالی دو کشور رسیده بود که با تصویب مجلس و تایید رئیس جمهوری قابلیت اجرایی پیدا کرد.

ترکیه در حال حاضر و همزمان برای میانجی گری میان دوحه و ریاض تلاش هایی را انجام می دهد.

همزمان نیروی دریایی قطر طی هفته جاری تمرینات مشترکی را با ارتش آمریکا در آب های خلیج فارس برگزار کرد.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات های قطری خواستند تا ظرف 48 ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.

علاوه بر این سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال 'سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی' روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

52310

کد N1719048

وبگردی