آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

گلریزان فرصتی برای مهربانی/ ۸۱۱ زندانی خراسانی چشم انتظار خیران

گلریزان فرصتی برای مهربانی/ ۸۱۱ زندانی خراسانی چشم انتظار خیران

مشهد- سال گذاشته ۹ هزار و ۴۱۳ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی ۷۴۲ میلیارد تومانی از زندان‌های کشور آزاد شدند و به کانون گرم خانواده‌های خود بازگشتند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان، یکی از برنامه‌های خداپسندانه ای که با مشارکت خیران انجام می می‌شود، جشن گلریزان زندانیان جرایم غیرعمد است که با برپایی این سنت حسنه، بخشندگی بار دیگر در بین مردم‌ پدیدار می‌شود و گره‌گشایی که سیره انبیاء الهی است پر رنگ‌تر جلوه می‌کند.

دراین راستا ستاد دیه به عنوان ستادی مردمی، با برپایی جشن‌های گلریزان گام موثری را در آزادی زندانیان غیر عمد برداشته است‌. ستاد دیه کشور در سال ۶۹ توسط شهید لاجوردی به عنوان یک نهاد خیریه تاسیس شد و در سال ۷۶ با یک ساختار جدید شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر در ۳۲ استان کشور ستاد مردمی دیه فعال است و در تمامی استان‌ها جشن‌های گلریزان با هدف حمایت از زندانیان مالی برگزار می‌شود.

در سال ۹۵ از ۲۷۸ جشن گلریزان مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال جمع‌آوری‌شد و در سال ۹۶ نیز  ۲۹۲ جشن گلریزان برای زندانیان جرائم غیر عمد در نظر گرفته‌شده است. سال گذشته ۹ هزار و ۴۱۳ زندانی جرائم غیر عمد با بدهی بیش از ۷۴۲ میلیارد تومان از زندان‌های کشور آزاد و به کانون گرم خانواده‌های خود بازگشتند.

تعداد زندانیان جرایم غیر عمد در کل کشور ۱۵ هزار نفر و شامل ۷ درصد از کل زندانیان کشور است.

از ابتدای سال ۲۴۸ زندانی غیرعمد آزاد شده‌اند

برای اطلاع از وضعیت زندانیان جرایم غیر عمد در خراسان رضوی و آخرین آمار و اطلاعات موجود در رابطه با تعداد این زندانیان و کمک‌های خیران به سراغ مدیر عامل ستاد دیه خراسان رضوی رفتیم.

جواد غفاریان طوسی با بیان اینکه در خراسان رضوی ۸۱۱  زندانی غیر عمد داریم اظهار می‌کند: از این تعداد ۴۲۰ نفر در مشهد زندانی هستند.

وی می افزاید: از کل زندانیان دیه استان، ۳۸ نفر به دلیل دیه  تصادف رانندگی منجر به فوت شده، ۴۷ نفر در تصادف رانندگی منجر به جرح شده، ۱۱ نفر حوادث کارگاهی منجر به فوت ، ۵۵۶ نفر به دلیل مهریه و ۱۵۰ نفر به دلیل نفقه در زندان به سر می برند.

طوسی تصریح می کند: در سال گذشته مجموع کمک‌های خیران اعم از نقدی و تعهدی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان غیر عمد بود.

در سال گذشته مجموع کمک‌های خیران اعم از نقدی و تعهدی یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان غیر عمد بود

مدیر عامل ستاد دیه خراسان رضوی با اشاره به جشن گلریزان زندانیان غیر عمد تصریح می‌کند: در شب بیست و هفتم ماه رمضان، مصادف به ۱ تیر سال جاری، ساعت ۹ شب در تالار نور مشهد جشن گلریزان برای تمامی زندانیان غیر عمد برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال تا کنون ۲۴۸ زندانی دیه در خراسان رضوی آزاد شدند  که از ابتدای ماه مبارک رمضان نیز این روند ادامه داشته و در جشن گلریزان تعداد آزادی زندانیان افزایش می‌یابد.

طوسی بیان می‌کند: مبلغ دیه زندانیانی که از اول فروردین ماه سال جاری تا امروز آزاد شدند، بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که حدود ۳۲ درصد را شاکیان که بهترین خیرین هستند گذشت کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از این رقم، خانواده‌های زندانیان حدود یک میلیارد تومان کمک کرده‌اند، حدود ۹۰۰ میلیون تومان وام و بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده و بخشی نیز کمک سایر نهادها بوده است.

مدیر عامل ستاد دیه خراسان رضوی ابراز می‌کند: آزادی زندانیان غیر عمد منوط به زمان خاص و یا جشن گلریزان نیست، بلکه هر موقع زمینه آزادی یک زندانی فراهم شود بدون معطلی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی تاکید می‌کند: سال گذشته بالاترین آمار آزادی زندانیان غیر عمد متعلق به خراسان رضوی بود که حدود ۹۳۵ نفر آزاد شدند.

طوسی با بیان اینکه کمک‌هایی مردمی در آزادی زندانیان تقش موثری دارد اظهار می‌کند: افراد برای کمک به این زندانیان می‌توانند وجوه خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۴۱۹۸۸ بانک صادرات واریز نمایند و علاوه بر این از طریق سامانه پیامکی *۷۸۰*۷۷۷۷۰۵۱# اقدام کنند.

یک میلیارد ریال کمک نقدی کمیته امداد برای آزادی زندانیان غیرعمد

در ادامه به سراغ مدیر کل کمیته امداد امام‌خمینی (ره) خراسان رضوی رفتیم تا از نحوه و میزان مشارکت این دستگاه نسبت به آزادی و وضعیت زندانیان دیه و غیرعمد با خبر شویم.

محسن مسعودیان راد با بیان اینکه یکی از اقداماتی که کمیته امداد امام خمینی(ره) در خراسان رضوی انجام می دهد در رابطه با ستاد دیه است اظهار می‌کند: کمیته امداد در جهت آزادی زندانیان اقداماتی را انجام داده است‌ و به عنوان یکی از اعضای ستاد دیه فعالیت می‌کند.

وی می‌افزاید:سال گذشته در خراسان رضوی حدود ۹۳۵ نفر زندانی دیه مورد بررسی قرار گرفتند و بیشتر آنها از زندان آزاد شدند و باید گفت در  کشور بالاترین آمار آزادی زندانیان دیه متعلق به خراسان رضوی است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر زندانیانی که فقط به دلیل وجوهات و مبلغ دیه زندانی باشد تقریبا صفر است مگر تعدادی که در حال بررسی است.

مسعودیان راد ابراز می‌کند: یک بخش تخصیص اعتبارات به زندانیان دیه، کمک‌های مردمی، بخشی کمک دستگاه‌ها و موسسات خیریه و بخشی از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره)  تامین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته یک میلیارد ریال کمک نقدی به زندانیان دیه توسط کمیته امداد استان انجام شد و  امسال نیز در قالب پرداخت تسهیلات قرار است چهار میلیارد ریال  به افراد دربند کمک شود.

بسیاری از زندانیان جرایم غیر عمد این روزها چشم انتظار کمک خیران هستند تا بتوانند فرصتی دوباره برای زندگی مجدد داشته باشند.

کد N1718994

وبگردی