آفتاب

کشف 10 سیاره جدید به اندازه زمین

کشف 10 سیاره جدید به اندازه زمین

تهران-ایرنا- سازمان فضایی آمریکا از کشف 10 سیاره سنگی جدید خبر داده است که ابعادی به اندازه زمین دارند، به طور بالقوه می توانند آب مایع داشته باشند و امکان حیات روی آنها وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه تلگراف، محققان ماموریت تلسکوپ 'کپلر' روز گذشته اطلاعات مربوط به 219 سیاره بالقوه فراخورشیدی - سیاره های خارج منظومه شمسی- را که توسط این رصدخانه فضایی کشف شده بودند، منتشر کرد. تلسکوپ کپلر در سال 2009 برای اسکن کهکشان راه شیری به فضا پرتاب شد.
10 سیاره از این کشفیات جدید در فاصله ای مشابه با مدار زمین به دور خورشید، به دور خورشید های خود می چرخند؛ این منطقه به اصطلاح قابل سکونت می تواند به طور بالقوه آب مایع داشته باشد و امکان حیات روی ان وجود دارد.
کپلر چهار هزار و 34 سیاره بالقوه فراخورشیدی کشف کرده است که دو هزار و 335 مورد آنها توسط سایر تلسکوپ ها به عنوان سیاره های واقعی تایید شده اند.
با کشف این 10 سیاره جدید که ابعادی به اندازه زمین دارند، شمار کل سیاره هایی که در مناطق قابل سکونت در اطراف کهکشان راه شیری به سر می برند، به 50 سیاره می رسد.
یافته های اخیر در کنفرانس علمی Fourth Kepler and K2 که هفته جاری در مرکز تحقیقات 'ایمز' ناسا در کالیفرنیا برگزار شد، منتشر شد.
محققان متوجه شدند که این سیاره های تازه کشف شده در دو دسته مجزا - سیاره های کوچکتر سنگی که معمولا حدود 75 درصد بزرگتر از زمین هستند و سیارهای بسیار بزرگتر و گازی هم اندازه نپتون قرار می گیرند.
ناسا این کاتالوگ آخر را کامل ترین و مفصل ترین بررسی سیارات بالقوه فراخورشیدی می داند.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1718958

وبگردی