آفتاب

در گذشته افراد غیرمتخصص وارد حوزه فیلمسازی شدند/کاهش تعداد پروندهای داوری در آیفیک

در گذشته افراد غیرمتخصص وارد حوزه فیلمسازی شدند/کاهش تعداد پروندهای داوری در آیفیک

مراسم تودیع و معارفه و ابلاغ احکام دوره پنجم شورای داوری آیفیک شامگاه دوشنبه 29 خردادماه برگزار شد.

علیرضا حسینی (رئیس شورای داوری آیفیک) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر و با اشاره به عملکرد دوره چهارم این شورا گفت: این دوره دوسال به طول انجامید. ابتدا که این شورای داوری راه‌اندازی شده بود مشکلات بسیاری وجود داشت زیرا متاسفانه افرادی وارد حوزه فیلمسازی شده بودند که تخصصی در این‌باره نداشتند مثلاً افرادی که حرفه اصلی‌شان آهن‌فروشی یا داشتن نمایشگاه اتومبیل بود؛ وارد حرفه فیلمسازی شده بودند و از آنجا که قواعد این حرفه را نمی‌دانستند، مشکلات زیادی ایجاد کرده بودند.

وی ادامه داد: همین مسئله باعث شده بود تا اختلافات زیاد شود و به دنبال آن پرونده‌های بسیاری نیز تشکیل می‌شد به شکلی که در روزهای برگزاری جلسات از ساعت 8 صبح تا 10 شب شورا دائم پرونده‌های مختلف را بررسی می‌کرد.

حسینی ادامه داد: امروز تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و با اعتمادی که وزارت ارشاد به آیفیک دارد بیشتر پرونده‌هایی که به وزارت ارشاد می‌رود به این شورا ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد:خوشبختانه تعداد این پرونده‌ها کم شده است زیرا با همکاری وزارت ارشاد و همچنین در قراردادهایی که بسته می‌شود تاکید شده است که اگر اختلافی وجود داشت طرفین باید به شورای داوری آیفیک مراجعه کنند. وزارت ارشاد نیز در دادن پروانه ساخت سختگیری‌های بیشتری انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی بیش از 90 درصد پرونده‌ها آشنا نبودن طرفین به مقررات و قواعد فیلمسازی است، افزود: کاری که شورای داوری انجام می‌دهد مشابه کاری است که در مورد شکایت‌های دیگر در قوه قضائیه توسط شورای حل اختلاف انجام می‌شود و کمک زیادی شد تا پرونده‌های کمتری به محاکم قضایی برود.

حسینی افزود: در شوراهای داوری تا پیش از دوره چهارم حدود 350 پرونده در این شورا داوری شد اما در دوره چهارم این تعداد به 50 پرونده رسید و خوشبختانه با تعاملی که با قوه قضائیه صورت گرفته؛ اکثر پرونده‌هایی که به صورت نهایی در این شورا صادر می‌شد در قوه قضائیه نیز مورد پذیرش قرار می‌گرفت و دادگاه‌ها نظر این شورا را به عنوان نظر تخصصی قبول می‌کردند. البته در مواردی نیز فردی به نمایندگی از شورا به دادگاه می‌رفت و در جلسات شرکت می‌کرد.

 به گزارش ایلنا مراسم تودیع و معارفه و ابلاغ احکام دوره پنجم شورای داوری انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) شب گذشته (دوشنبه 29 خرداد ماه) برگزار شد و طی آن طهورا ابوالقاسمی، محسن قیصری، سیدامیرپروین حسینی، علی اردستانی، آرمان زرین‌کوب، رسول توکلی و مهدی کوهیان به عنوان اعضای جدید این شورا احکام خود را از اکبر تحویلیان رئیس هیات مدیره دریافت کردند و از طهورا ابوالقاسمی، محسن قیصری، علی اردستانی، علی محمدزاده، رضا انصاریان، عباس تجویدی، هادی انباردار و علیرضا حسینی به عنوان اعضای دوره چهارم شورای داوری تقدیر شد.

کد N1718763

وبگردی