آفتاب

اعتراف‌های آخرین سفیر آمریکا در سوریه: کردها هزینۀ سنگینی می‌دهند/ هدف ترامپ، بستن دستهای ایران است

اعتراف‌های آخرین سفیر آمریکا در سوریه: کردها هزینۀ سنگینی می‌دهند/ هدف ترامپ، بستن دستهای ایران است

ایرنا نوشت: آخرین سفیر آمریکا در دمشق به اشتباهات سران واشنگتن در سوریه اعتراف کرد و گفت: ایالات متحده به مخالفان سوریه در حمایت از آنها امید واهی داد و وی فکر نمی کرد که ایران و حزب الله به سوریه نیرو اعزام کنند.

«رابرت فورد» آخرین سفیر آمریکا در سوریه که بین سال های 2011 تا 2014 در این کشور حضور داشت، در گفت وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» که روز دوشنبه آن را منتشر کرد، افزود: باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا گزینه های زیادی را پیش روی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نگذاشته است تا او بتواند قواعد بازی را در سوریه عوض کند و از نفوذ ایران دراین کشور بکاهد. ایرانی ها آمریکایی ها را وادار به عقب نشینی از شرق سوریه خواهند کرد همچنان که این امر در سال 1983دربیروت و همچنین در عراق روی داد.

وی افزود: کردها بهای اعتماد به آمریکا را خواهند پرداخت، واشنگتن آنها را تنها برای نبرد با داعش در خدمت گرفته و هرگز از آنها در برابر نظام سوریه، ایران و ترکیه دفاع نخواهند کرد. سیاستی که آمریکا در قبال کردها در پیش گرفته، غیراخلاقی و اشتباه سیاسی است.

فورد گفت: به طور دائم در دمشق اعلام کردم که ارتش آمریکا به دمشق نخواهد آمد و بسیار با مخالفان این در این باره بحث و گفت و گو کردم. به همگی گفتم که پس از جنگ عراق، ارتش آمریکا هرگز برای کمک به شما به خاک سوریه نخواهد آمد. به مردم حماه نیز اعلام کردم که در آرامش بمانید چرا که آمریکا در صورت بروز خشونت و جنگ به کمک شما نخواهد آمد.

وی ادامه داد: برخی از مردم پیام مرا شنیدند اما همه مردم به آن توجه نکردند یعنی مردم سوریه تظاهرات کردند و دست به جنبش زدند چرا که آنها خواستار کمک آمریکا بودند. آنها در خیابان ها تظاهرات برپا کردند نه فقط به دلیل چراغ سبز آمریکا، بلکه به دلیل آنچه که در مصر و تونس دیده بودند.
سفیر پیشین آمریکا در دمشق در پاسخ به پرسشی درباره خواست اوباما برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت گفت: مدام از واشنگتن به دمشق اعلام می شد که بشار اسد باید از قدرت کنار برود اما من مخالف خواست اوباما بودم. اعلام کردم که چیزی در دمشق تغییر نکرده و امکان ادامه کار مرا در دمشق که اوضاع آن به اندازه کافی پیچیده است، پیچیده تر می کند. همچنین معترضان سوریه معتقد بودند که آمریکا دست به کاری خواهد زد اما آنها هیچ کاری نکردند.

فشارها سیاسی بر اوباما در واشنگتن بسیار زیاد بود. وی با انتقادهای حمهوری خواهان، دمکرات ها، همچنین انتقاد سوری ها در آمریکا، کشورهای عربی و دولت های اروپایی و رسانه ای آمریکایی روبه رو بود.

وی در مورد باقی ماندن بشار اسد در قدرت پس از 6سال جنگ و رخدادهایی که در این کشور روی داده و آنچه برجای گذاشته است، گفت: من در پایان 2013 معتقد بودم که با فرسایشی شدن جنگ، اسد امکان مقاومت نخواهد داشت و به پای میز مذاکره کشانده می شوند. برخی از آنها درخواست عفو می دهند و به کشورهای الجزایر، روسیه و کوبا تبعید می شوند و حکومتی ائتلافی متشکل از علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی یا محمد دیب زیتون رئیس اطلاعات کل کشور تخت فرماندهی شخصی مانند فاروق الشرع معاون پیشین رئیس جمهوری و نیز شامل چهره های مخالف و مستقل تشکیل خواهد شد و گمان می کردم که ارتش سوریه ضعیف خواهد بود و نظام در مقابل کنار گذاشتن خانواده اسد، خود را نجات خواهد داد.

وی ادامه داد: بزرگترین اشتباه من این بود که گمان نمی کردم که ایران و حزب الله نیرو به خاک سوریه اعزام کنند و گمان نمی کردم که حزب الله بخواهد به خاطر بشار اسد در خاک سوریه قربانی و تلفات دهد. اعتقاد داشتم که نظام اسد در تنگنا مسیر مذاکره برای دولت ائتلافی سیاسی را انتخاب خواهد کرد. این بزرگترین اشتباه سیاسی من بود که هرگز آن را پیش بینی نکرده بودم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اتخاذ گزینه خشونت از سوی مخالفان سوریه بر علیه دولت سوریه گفت: زمانی که دمشق را در ماه مارس ترک کردم ما پیوسته خواستار راه حل سیاسی بودیم و حتی به خاطر این موضع خود در پاییز 2011 در کنگره آمریکا با مشکلاتی روبه رو شدم. اما اینکه گزینه نظامی و خشونت در سوریه چطور آغاز شد می گویم که حتی تا در زمانی که در مارس 2012 از دمشق خارج شدم و به واشنگتن برگشتم برگزینه گفت و گو و راه حل سیاسی تاکید داشتم و نه خشونت و ما گزینه های شش گانه کوفی عنان فرستاده سابق سازمان ملل متحد پذیرفتیم که دارای گزینه خشونت نبود و خواستار مذاکره بود.

اما فرید هوف (فرستاده آمریکا) زمانی که در کنگره آمریکا درباره خشوت در سوریه از او سئوال شد و اینکه آیا مخالفان و معترضان سوریه می تواند از خشونت استفاده کند در برابر نظام سوریه گفت: زمانی که اشخاصی به خانه شما می آیند تا شمار را بازداشت ، شکنجه و بکشند. امر طبیعی است که شما برای دفاع از خود و خانوادهتان به خشونت متوسل می شوید. این نخستین گزینه از چراغ سبز آمریکا به مخالفان برای کاربرد خشونت برضد نظام سوریه بود و بسیار ما را متعجب ساخت و مشخص بود که ما از خطوط قرمز عبور کردیم و کنگره آمریکا به خاطر شنیدن این سخنان بسیار خوشحال بود چرا که آنچه را که می خواست می شنید. اما باید بگویم که با تشدید و افزایش تنش ها و بکارگیری بشکه های منفجره و شیمیایی دیگر تنها منطق گفت و گو نیز عملا غیرممکن به نظر می رسید.

وی درخصوص مسلح کردن مخالفان سوریه و ارتش آزاد در سال 2012 نیز گفت: پس از شکست گزینه های کوفی عنان و سخنان فرید هوف در کنگره آمریکا و شکست ماموریت ناظران بین المللی با مدیر اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2012 گفت و گو کردم و به او تاکید کردم که باید در سوریه کاری بکنیم باتوجه به اینکه تروریست ها از عراق به سوریه نفوذ می کردند و به او تاکید کردم که باید به مخالفان میانه رو کمک کنیم و به نظام سوریه فشار آوریم و از نفوذ تروریست ها از عراق به خاک سوریه نیز جلوگیری کنیم. پس از مذاکرات او با سی آی ای و هیلاری کلینتون با موضوع کمک به مخالفان میانه روی سوریه موافقت کردند.

در ابتدا گمان می کردم که کلینتون با توجه به سیاست آمریکا که بر راه حل سیاسی، بیانیه ژنو و مذاکرات و دولت انتقالی ملی تاکید داشت با گزینه ارسال سلاح موافقت نکند اما او فوری با این گزینه موافقت کرد چرا که خواستار مقابله با جبهه النصره و حمایت از مخالفان میانه رو و فشار بر نظام بشار اسد بود تا بیانیه ژنو را بپذیرد اما اوباما تقریبا با این طرح مخالف بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پس از مخالفت اوباما آیا برنامه سری 'سی آی ای' شروع شد، گفت: پس از انتشار اخباری درباره کاربرد سلاح شیمیایی به مقدار کمی در استان های حلب و حومه دمشق و گزارش هایی درباره انتشار فزاینده القاعده و النصره در سوریه جان کری (وزیر امور خارجه پیشین آمریکا) در 2013 تلاش کرد موافقت باراک اوباما را کسب کند. وی پس از مذاکره با اوباما گفت که او موافقت رئیس جمهوری برای ارسال کمک های غیر نظامی از جمله غذا، دارو و لباس را کسب کرده اما او با ارسال سلاح موافقت نکرده است. اما در سال 2013 گزارش هایی منتشر شد که مسئولان کاخ سفید همانند بن رودس اعلام کردند که پس از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از سوی دولت اسد، باراک اوباما دستور اتخاذ گام های اضافی (بدون تشریح آنکه آنها را تشریح کند) داده است.

فورد درباره ماندن بشار اسد در قدرت تا سال 2017 و گرینه هایی که مخالفان خواستار آن هستند،گفت:باوجود آنکه ما فکر می کردیم بشار اسد به میز مذاکره کشانده می شود این امر محقق نشد. بارها درخصوص گزینه مذاکره با مخالفان سوریه و اینکه فهرستی سیاه از افرادی که خواستار کنار رفتن آنها از قدرت هستند مذاکره کردم و بر در پیش گرفتن سیاست باز و نرم از سوی آنها نسبت به بشار تاکید کردم اما آنها امید به اقدادمات آمریکا داشتند و حاضر به پذیرش پیشنهاداتم هرگز نشدند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه یعنی آمریکا در سال 2013 برخلاف اصرار خود خواهان ماندن بشار اسد بود گفت: بله. چرا که مذاکرات ژنو به هیچ پیشرفتی دست نیافته بود و مذاکرات بخصوص با حمایت های ایران محکوم به شکست بود. انتظار حمایت روسیه را نداشتم و با حمایت های ایران انتظار ماندن اسد در قدرت وجود داشت و به همین دلیل از منصب خود کنارگیری کردم.

فورد ادعا کرد باتوجه به عدم تشدید اقدامات آمریکا در سوریه، ایرانی ها پیش روی کردند و اسد در دمشق و حومه آن باقی ماند. ما براین اعتقاد بودیم که اسد تنها در دمشق و حومه ، حمص و حماه باقی بماند و به سمت حلب و شرق حرکت نکند اما ما تقسیم را پذیرفته بودیم و انتظار نداشتیم در سال 2014 و 2015 نیروهای بیشتری از ایران، عراق، افغانستان و حزب الله وارد خاک سوریه شوند و سپس روسیه با نیروی هوایی خود وارد عمل شود. ما باید این موضوع را پیش بینی می کردیم و اشتباه بزرگی بود نمی دانستیم که رکود به نفع بشار اسد خواهد بود.

اسد پیروز میدان است و در طول 10 سال آینده کشور را باز پس خواهد گرفت. هیچ کس وی را بخاطر سلاح شیمیایی، کشتار، شکنجه، بشکه های منفجره و آوارگی مردم بازخواست نخواهد کرد. شاید بشار اسد هرگز از پاریس یا لندن دیدار نکند اما هیچ کس به دمشق برای محاکمه او در دادگاه لاهه نخواهد رفت. نظام سوریه بزودی درعا و سپس ادلب و پس از آن به کمک روسیه قامشلی را پس خواهد گرفت و با کمک ایران و ترکیه، کردها را نابود خواهد کرد.

سفیر سابق آمریکا در دمشق درباره همکاری کردها با آمریکا در آزادسازی رقه گفت: معتقدم که آنچه ما نسبت به کردها اتخاذ کردیم این نه فقط حماقت سیاسی است بلکه غیراخلاقی است آمریکایی ها در طول سالیان اخیر از زمان صدام حسین از کردها را به خدمت گرفته اند آیا گمان می کنید آمریکایی ها کاری متفاوت در حق کردها از آنچه هنری کسینجر وزیر خارجه پیشین انجام داد و آنها را صریحا رها کرد، می کنند. کردهای سوریه با اعتماد به آمریکا بزرگترین اشتباه را مرتکب شده اند،واشنگتن هرگز از ارتش خود برای دفاع از کردستان غرب به عنوان یک اقلیم مستقل استفاده نمی کند و اکنون تنها آنها را موقت و تاکتیکی به کار گرفته است.

وی درباره دفاع اخیر ارتش آمریکا از همپیمانان خود در منطقه التنف در قبال پیشروی های ایران و استراتژی دولت ترامپ درخصوص مبارزه با داعش و مقابله با نفوذ تهران که با تسلط آمریکا بر شرق سوریه هر دو محقق خواهد شد، گفت: برخی مسئولان آمریکایی این موضوع را قبول دارند اما آمریکایی ها بزودی درک می کنند که ایران در حال پیشروی و شدت عمل است و واشنگتن دیگر هرگز صبر ندارد.
آمریکایی های بزودی عقب خواهند کشید همانطور که از بیروت در سال 1983 و عراق خارج شد. هلال ایرانی موجود است و امکان شکست آن در شرق سوریه ممکن نیست و نفوذ تهران در سوریه از غرب از فرودگاه دمشق گسترش دارد و روابط تهران با دمشق قوی است و از نظام سوریه حمایت می کند.

وی مدعی شد: تنها راه شکست دادن هلال ایرانی از طریق مذاکره با اسد و مخالفان است و ایران و روسیه از نظام سوریه حمایت می کند آنها حلب و تدمر را بازپس گرفتند و اکنون نیروهای اسد در مرزهای عراق هستند و نه کردها.

فورد ادعا کرد: ایرانی ها تنها گزینه نظامی برای نابودن کردن مخالفان را قبول دارند و آنها خواستار مسیری از غرب کردستان و رقه به حلب و به دستیابی مرزهای لبنان هستند و اگر کردها تسلیم شوند این مهم محقق خواهد شد اما باید آنها کامل تسلیم شوند و خواست دمشق را قبول کنند در غیر این صورت نابود خواهند شد و این ترک ها هستند که راضی خواهند بود و با ایران در عملیات ضد کردها مشارکت می کنند.

فورد گفت: هدف نهایی ترامپ همانطور که از یکی از مشاوران او شنیدم جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در سوریه است اما او نمی داند که بازی تمام است و دیگر دیر شده و اوباما گزینه ای برای ترامپ برای نیل به خواسته خود باقی نگذاشته است.

5252

کد N1718668

وبگردی