آفتاب
اعتبارات مرمت جذب نشد؛

آوار مشکلات بر سر بنای تاریخی/ تخریب قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور

آوار مشکلات بر سر بنای تاریخی/ تخریب قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور

بروجرد- دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد به‌عنوان قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور با قدمت نزدیک به ۸۰ سال این روزها حال‌وروز چندان خوبی ندارد و در حال تخریب است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی(ره) می‌شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بندرها دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته‌شده است و تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبقه اول این بنا در زمان احداث به‌عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش‌وپرورش غرب ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور در بروجرد

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و ... است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی(ره) شهر بروجرد قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می‌شود و بی‌شک همانند و حریفی چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار مترمربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه‌شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون‌زدگی نسبت به موقعیت کلاس‌هاست. بیرون‌زدگی‌ها از سمت جنوب حالت نیم‌دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف‌به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به‌صورت طاق ضربی است. سقف طبقه‌های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیرشیروانی به‌صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

[span]دبیرستان تاریخی در حال تخریب است

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

و اما علی‌رغم همه زیبایی‌های این بنا، متأسفانه این روزها دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد در حال تخریب است که همت مسئولین را می‌طلبد تا در راستای مرمت و مقاوم‌سازی آن هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

شهاب روزبهانی مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد در نخستین جلسه پیگیری احیا و مرمت بنای تاریخی دبیرستان حضرت امام(ره) بروجرد اظهار کرد: این دبیرستان به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در راستای حمایت از این اثر باارزش و ماندگار باید اقدامات لازم و جدی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: از حدود ۱۰ سال پیش به دلیل تخریب، عدم احیا و مرمت بخشهایی از این بنای تاریخی کار تدریس در آن انجام نمیشود.

[span]اعتبارات مرمت جذب نشد

روزبهانی افزود: سال گذشته برای احیا مجدد این دبیرستان پیگیریهایی انجام شد که برای رفع خطر از این بنای تاریخی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از سوی استانداری لرستان به آن تخصیص یافت که تاکنون جذب نشده است.

مدیر آموزش‌وپرورش  شهرستان بروجرد ادامه داد: برای احیا مجدد این دبیرستان تاریخی طرح برگزاری جشن فارغ‌التحصیلان این دبیرستان ارائه‌شده و انتظار میرود با این فراخوان و دعوت از این افراد بتوان از حمایتهای مادی و معنوی آن‌ها در راستای حفظ و حراست از این میراث فرهنگی بهره برد.

وی اضافه کرد: دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد در سال ۱۳۱۶ توسط ماکسیم سیرو فرانسوی طراحی و توسط معماران ایرانی اجراشده که در اثر گذر زمان و وقوع زلزله سال ۸۵ بخشی از آن دچار آسیب شده است.

روزبهانی یادآور شد: امیدواریم با همفکری فارغ‌التحصیلان این دبیرستان در داخل و خارج از کشور و نیز همفکری و حمایت خیرین، عالمان و فرهیختگان بتوان این بنای تاریخی را که جز مدارس ماندگار کشور است احیا، مرمت و بازسازی کرد و از این ظرفیت بسیار مهم در راستای توسعه صنعت میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان استفاده کرد.

به‌هرروی امید می‌رود این دبیرستان تاریخی که یکی از آثار فاخر در نوع خود محسوب می‌شود باید با پیگیری متولیان امر ضمن مرمت و مقاوم‌سازی بتوان از این ظرفیت برای معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر بروجرد استفاده کرد.

کد N1718286

وبگردی