آفتاب

سیلی ایران به داعش/ تهران انتقام گرفت

سیلی ایران به داعش/ تهران انتقام گرفت

حملات موشکی سپاه به مقر داعش در سوری بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های جهان به همراه داشته است.

زهره نوروزپور: حملات شب گذشته سپاه پاسداران ایران به منطقه دیرالزور سوریه که از پایگاه کرمانشاه و کردستان در غرب ایران صورت گرفت، بازتاب گسترده ای به همراه داشته است البته این باز خورد فعلا از  سوی رسانه های خبری بوده است مقامات جهان تا کنون واکنشی به این حمله نشان نداده اند.

حملات موشکی ایران به این منطقه در حالی انجام گرفت که جمهوری اسلامی ایران پس از 30 سال اولین حملات نظامی خود را در این ابعاد گسترده از داخل خاک کشورمان انجام داده است، از این نظر برخی تحلیلگران غربی که به این حملات واکنش نشان داده اند معتقدند که این حمله ضرب شستی به عربستان بود کما اینکه برخی از رسانه ها در تحلیل خود به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر سیلی خوردن دشمنان کشورمان اشاره کرده اند و بر این اساس معتقدند که ایران به ترامپ و ملک سلمان پاسخ داد.

تحلیل های زیادی از ساعت 11 شب گذشته همزمان با اخبار حملات منتشر شد. اما عمده این واکنش ها معطوف به این است که تهران انتقام خون شهدای حمله تروریستی روز چهارشنبه 17 خرداد سال جاری را گرفته است. برخی هم می گویند این هشدار به عربستان بود تا ساکت بنشیند!

در همین حال امیر عبداللهیان معاون رئیس مجلس در امور بین الملل و معاون اسبق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان به در خصوص این حملات گفته است : «سپاه پاسداران به تلافی عملیات تروریستی اخیر در تهران، مرکز فرماندهی تروریست ها در سوریه را موشک باران کرد. این فقط یک هشدار نرم بود!!!»

در این رابطه حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن، در توئیتر خود به این حمله واکنش نشان داد و گفت ظرفیت ایران به تصویر کشیده شد.  (اینجا)

بخشی از واکنش رسان های خبری جهان:

در واکنش ها اولیه پس از حملات البناء لبنان نوشت این حملات پاسخ به آمریکا بود. (اینجا)

رسانه های گروهی چین روز دوشنبه گزارش کردند که واحدهای هوا فضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تروریست ها را با موشک در دیرالزور سوریه هدف قرار داده و مواضع آنها را نابود کردند. (اینجا)

 روزنامه «الاخبار» لبنان روز دوشنبه با اختصاص تیتر نخست خود به شلیک موشک ایران به مقر داعش در دیرالزور، این اقدام را مرتبط با دیگر تحولات در سوریه از جمله پیشروی های اخیر ارتش از یک سو و تلاش آمریکا برای تغییر موازنه از سوی دیگر دانست. (اینجا)

 پایگاه خبری شبکه اسکای نیوزعربی نوشت:  ایران با چند فروند موشک دیرالزور سوریه را هدف قرار داد.
در ادامه اشاره به بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: هدف ایران مجازات عاملان حملات تروریستی اخیر تهران بوده که داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.

روزنامه 'استار' مالزی:  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این موشک های میان برد زمین به زمین را از پایگاه های موشکی در غرب ایران به سوی منطقه 'دیرالزور' واقع در شرق سوریه پرتاب کرد.

شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور: مقامات رسمی ایران و رهبران نظامی این کشور، اغلب از افراط گرایان به عنوان تکفیری یاد می کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه علیه گروه های تروریستی در نبرد است.


تارنمای 'کمپاس' اندونزی: عملیات تروریستی اخیر داعش در تهران که شامل تیراندازی و حداقل یک عملیات انتحاری بود، در ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی رخ داد و حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف انتقام از گروه تروریستی داعش انجام شده است.
این تارنمای اندونزیایی همچنین نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که ریخته شدن هر قطره خون بدون پاسخ نمی ماند.

روزنامه 'بریتان هاریان' مالزی نیز با این عنوان که ایران نخستین حمله موشکی از خاک خود را از 30 سال پیش تاکنون انجام داده است، نوشت که این عملیات ساعتی پس از آن انجام شود که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران وعده داد که ایران به احترام خانواده و قربانیان و همچنین کسانی که در سوریه کشته شده اند به دشمنان سیلی می زند.
این روزنامه مالزیایی با انتشار تصویری از یک موشک ایرانی، نوشت که این موشک ها از استان های غربی ایران به سمت 'دیرالزور' در شرق سوریه شلیک شدند که براساس آن شماری از تروریست ها کشته و سلاح ها و تجهیزات آنها نیز تخریب شد.


فاکس نیوز نوشت: اقدام تلافی جویانه ایران؛
این شبکه در ادامه گفت: سپاه پاسداران ایران در واکنش به حمله داعش به مجلس و یک مرقد در تهران، روز یکشنبه شبه نظامیان داعش را در شرق سوریه با موشک هدف قرار داد و هشدار داد هر حمله ای به ایران را  به همین شکل تلافی می کند. شلیک موشک های میان برد زمین به زمین ایران به داخل استان دیر الزور سوریه در حالی صورت گرفته است که شبه نظامیان داعش که از حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا فرار می کنند، به طور فزاینده ای در تلاش هستند مواضع خود را در آنجا تقویت کنند.
فعالان در سوریه می گویند در مورد میزان خسارات و تلفات این حملات که از استان های خوزستان و کرمانشاه صورت گرفته اند، اطلاعاتی ندارند.آن حمله در حالی انجام شد که کشورهای عرب و جسارت یافته سنی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از آنها حمایت می کند، در حال سخت تر کردن موضع خود در برابر ایران هستند.

دیلی کالر: ایران برای نخستین بار با موشک به مواضع داعش حمله کرد؛ در ادامه آمده است: ایران برای اولین بار با موشکهای بالستیک مواضع داعش را در سوریه هدف قرار داد. در گزارش این نشریه به قلم راس رید آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در  ظاهر به تلافی حمله گروه داعش به پایتخت ایران، روز یکشنبه یک سری موشک های بالستیک را به سوی اهداف این گروه در سوریه شلیک کرد.

سی ان ان: حملات موشکی ایران به تلافی حملات تروریستی در تهران بود ؛ این شبکه در گزارشی نوشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به سبب حملات گروه داعش در تهران، حملاتی را در سوریه انجام داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد در واکنش به حمله به ساختمان پارلمان ایران و یک مرقد(بنیانگذار جمهوری اسلامی) در تهران، موشک هایی را به سوی شورشیان دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در شرق سوریه شلیک کرده است. سپاه پاسداران هشدار داد علیه هر گروه دیگری که حملاتی را در ایران انجام دهد، به همین شکل تلافی خواهد کرد.
سپاه اعلام کرد موشک های میان برد سطح به سطح را به سوی استان دیرالزور در سوریه شلیک کرد، که یک حمله مستقیم به شدت نادر از سوی جمهوری اسلامی در بحبوحه حمایت تهران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه محسوب می شود.

نیویورک تایمز: حمله موشکی ، نشانه ای از قدرت رو به رشد تهران در منطقه است .   
این روزنامه در مطلبی تحت عنوان ایران با شلیک موشک «تروریست ها» در سوریه را تنبیه کرد،نوشت :حمله موشکی ایران بیانگر افزایش نقش این کشور در جنگ سوریه و نشانه ای از قدرت رو به رشد تهران در منطقه است.
سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی با چند فروند موشک میان برد خود با هدف مجازات «تروریست»هایی که مرتکب حمله های هفته گذشته در تهران شده بودند شرق سوریه را هدف قرار داد .این حمله موشکی بیانگر افزایش نقش ایران در جنگ سوریه و نشانه ای از قدرت رو به رشد تهران در منطقه است. همچنین این حمله پیامی به دشمنان ایران در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، و همچنین  آمریکا دارد که پایگاه های نظامی متعدد در خاورمیانه دارد.
نیویرک تایمز می افزاید : ایران پیش از این هرگز موشکی را در سوریه شلیک نکرده و تنها تاکنون آمریکا و اسرائیل در سوریه مبادرت به حمله موشکی کرده اند.

یدیعوت آحارانوت: حمله موشکی نادر؛  این روزنامه صهیونیستی اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران عملیات موشکی نادری را انجام داده است.

­ایتارتاس : حمله موشکی سپاه به گروه های تروریستی؛ نیروهای سپاه که قدرتمند ترین سازمان امنیتی و نظامی این کشور است، حملات موشکی را علیه گروه های تروریستی نزدیک شهر دیر الزور سوریه انجام داده اند.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد: سپاه پاسداران ایران با شلیک موشک‌های زمین به زمین به شرق سوریه، مواضع تروریستی را هدف قرار داد.

خبرگزاری ترند نوشت: 
«ایران انتقام حملات تروریستی داعش را با حمله موشکی گرفت»، آورد: نیروهای سپاه پاسداران به سمت مقر تکفیری‌های داعش در دیرالزور سوریه موشک شلیک کردند.

پایگاه اینترنتی هیل گزارش داد: بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه اینترنتی سپاه پاسداران، این نهاد مدعی شده که حملاتی موشکی به شرق سوریه داشته است. این حملات در واکنش به حملات تروریستی اخیر که داعش مسئولیت آن را عهده‌دار شد، صورت گرفته است.

فرانس پرس گزارش داد: یک منبع رسمی ایرانی یک‌شنبه شب از حمله موشکی به «پایگاه‌های تروریست‌ها» در سوریه خبر داد. ­سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یک‌شنبه اعلام کرد، چندین موشک را روز شنبه از غرب ایران به «پایگاه‌های تروریست‌ها» در منطقه دیرالزور در سوریه شلیک کرده است. بخش عمده دیرالزور تحت کنترل گروه تکفیری صهیونیستی داعش است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد این حمله را به تلافی حملات هفتم ژوئن به پارلمان و مرقد امام خمینی در تهران انجام داده است.

شبکه راشاتودی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در تلافی حملات تروریستی تهران، با موشک های میان برد خود مواضع تروریست ها در استان دیروالزور سوریه را هدف قرار داد. بنا بر گزارش‌ها، سپاه پاسداران ایران اعلام کرده شلیک این موشک های زمین به زمین از استان‌های غربی کرمانشاه و کردستان صورت گرفته است. در اثر این حمله موشکی تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته و خسارت مادی قابل توجهی به مواضع تروریست ها وارد شده است.

پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک پست نوشت: ایران به تلافی حملات تهران مواضع داعش را در سوریه هدف قرار داد.

پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد: ایران با موشک هایی با برد ۸۰۰ کیلومتر خاک سوریه را هدف قرار داد. موشک های ایران پس از عبور از خاک عراق خاک سوریه را هدف قرار دادند.

پایگاه اینترنتی نشریه معاریو رژیم صهیونیستی نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مواضع داعش در منطقه دیر الزور در شرق سوریه را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

خبرگزاری اتریش (آپا) به حمله موشکی ایران به مواضع تروریست های داعش پرداخت و نوشت که سپاه پاسداران ایران یک‌شنبه شب با موشک های خود به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه حمله کرد. همچنین دیگر رسانه های اتریش از جمله روزنامه استاندارد نیز به درج خبر حمله موشکی ایران به مواضع تروریست های داعش در سوریه پرداختند.

پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی اسرائیل نشنال‌نیوز گزارش داد:
ایران از موشک‌های میان‌برد شهاب سه در حمله به مواضع داعش در سوریه استفاده کرد.

نشریه فرانسوی فیگارو نوشت: ایران برای نخستین بار از خاک خود و با موشک مواضع داعش را در خاک سوریه هدف قرار داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک‌شنبه مواضع داعش را در دیرالزور با چندین فروند موشک هدف قرار داد. منطقه دیرالزور عمدتا در اختیار گروه تروریستی داعش است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است این حمله موشکی را در تلافی حمله تروریستی داعش در تهران انجام داده است. ایران در عراق و سوریه در کنار دولت های این کشورها در مبارزه با گروههای شورشی قرار گرفته است اما این نخستین بار است که ایران از خاک خود مواضع گروه داعش را هدف قرار می دهد. این موشک های میان برد از استانهای غربی کشور یعنی کرمانشاه و کردستان شلیک شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در این حمله موشکی شماری زیادی از تروریست ها کشته شدند و تسلیحات و تجهیزات نظامی آنها نابود شد. سپاه اعلام کرد هدف این حمله پایگاه فرماندهی و محل تجمع تروریست ها در دیرالزور در شرق سوریه بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وعده داده بود انتقام حملات تروریستی داعش در تهران را خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد:
ایران روز یکشنبه با شلیک موشک به شرق سوریه پایگاه‌های گروه‌های شبه نظامی در آن منطقه را به تلافی حملات تهران هدف قرار داد.
در ادامه این گزارش آمده است: سپاه پاسداران با موشک های میان برد زمین به زمین خود از غرب ایران منطقه دیر الزوردر شرق سوریه را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن «تعداد زیادی» از تروریست ها و از بین بردن تجهیزات و سلاح های آنها شده است. این موشک ها مقر و مراکز تجمع تروریست‌های تکفیری و مرکز ساخت خودروی بمب گذاری شده را هدف قرار داده اند. 

پایگاه اینترنتی گلوبال نیوز نوشت: ایران به تلافی حملات داعش به مجلس خود مواضع این گروه را در شرق سوریه هدف حملات موشکی خود قرار داد.

پایگاه اینترنتی کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: حمله موشکی ایران به مواضع داعش در شرق سوریه پیامی به دشمنانش در منطقه از جمله عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین به آمریکا است.  

شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد: روابط عمومی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که منطقه دیرالزور در شرق سوریه را هدف حمله موشکی قرار داده است. در بیانیه این سازمان آمده که هدف از این حمله "تنبیه تروریست‌های جنایتکار" بوده و به انتقام حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی انجام شده است. این حمله هفدهم خرداد صورت گرفت و باعث کشته شدن ۱۸ نفر شد. پس از این حمله سایت خبری "اعماق" وابسته به داعش ویدیویی را از این حمله منتشر کرد که نشان می‌داد مهاجمان به زبان عربی صحبت می‌کنند.در ادامه این گزارش آمده است: این نخستین بار است که سپاه پاسداران به صورت رسمی انجام عملیات نظامی را در سوریه اعلام می‌کند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری در دیرالزور سوریه، با هدف مجازات عاملان جنایت تروریستی اخیر تهران خبر داده بود.
در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاه های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استانهای کرمانشاه و کردستان، تروریست های تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد.
 (اینجا)

52310

کد N1718088

وبگردی