آفتاب
دفن غیراصولی زباله ها در دل کویر

اینجا طلای سیاه را خاک می کنند/آلودگی آب های زیرزمینی با زباله

اینجا طلای سیاه را خاک می کنند/آلودگی آب های زیرزمینی با زباله

آران و بیدگل - سال‌هاست دفن غیراصولی زباله‌ها در دل کویر مرکزی ایران، سبب تهدید سلامت مردم و آلودگی آب های زیرزمینی و نشت شیرابه زباله ها در این منطقه شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - حسین کدخدائیان: مردم ابوزیدآباد همواره به سخت‌کوشی و قناعت‌پیشگی شهرت دارند تا جایی که با همت و فکر بلند خود توانستند شهر ابوزیدآباد را به قطب تولید پسته در کشور تبدیل کنند، اما سالهاست صدایشان به گوش مسئولان استان و کشور برای مساعدت و همکاری برای رفع مشکل حاد دفن غیر اصولی زباله در مجاور محل زندگی شان نمی رسد.

یکی از شهروندان ابوزیدآبادی در خصوص مشکلات ناشی از وجود چاله زباله در این منطقه به خبرنگار مهر، می‌گوید: ماشین‌های حمل زباله هر روز با تردد در محور کاشان و آران و بیدگل به چاله زباله، موجب خطر آفرینی جاده‌ای و آلوده شدن مسیر و این مکان می‌شوند.

آب منطقه ابوزیدآباد در اثر نفوذ شیرابه‌های زباله در آینده‌ای نزدیک دچار آلودگی شده و محیط زیست ابوزیدآباد و پوشش جانوری و گیاهی را از بین می‌برد

عباس اقبالیان افزود: با وزش کوچک‌ترین طوفانی، مسیر جاده و روستاهای شهر ابوزیدآباد را نخاله و زباله میکروبی فرا می‌گیرد و مردم به ویژه کودکان این شهر کویری و محروم را روانه درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی می‌کند.

وی ادامه می دهد: آب منطقه ابوزیدآباد در اثر نفوذ شیرابه‌های زباله در آینده‌ای نزدیک دچار آلودگی شده و نه تنها حیات محیط زیست ابوزیدآباد و پوشش جانوری و گیاهی را از بین می‌برد، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به مردم شهر و روستاهای بخش کویرات وارد می‌کند.

این شهروند ابوزیدآبادی اولین و مهم‌ترین خواسته مردم ابوزید آباد را انتقال چاله زباله به منطقه‌ای خارج از محدوده می‌داند و می‌گوید: در صورت منتفی بودن این انتقال، ساماندهی و مدیریت دفن زباله توسط مسئولان انجام شود تا مردم ابوزیدآباد بیش از این صدمه نبینند.

هم‌چنین مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد نیز درباره مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله در این منطقه به مهر می‌گوید: متاسفانه در بدو ورود به این منطقه، معضلات و مشکلات ناشی از دفن غیر اصولی زباله و صنایع کارگاهی چهره بخش کویرات را به زباله‌دان تبدیل کرده است.

نفوذ شیرابه زباله های ابوزیدآباد به آب های زیرزمینی کاشان و آران و بیدگل

مسیب صدری می‌افزاید: دفن غیر اصولی و بیش از حد مجاز زباله و شیرابه‌های آنها موجب به خطر افتادن آب‌های زیرزمینی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و بخش کویرات شده است و حتی حیات گونه‌های نادر حیات وحش را در بخش کویرات در معرض نابودی قرار داده است.

وی ادامه می‌دهد: بخش کویرات و شهر ابوزیدآباد محل زندگی گونه‌های نادری هم‌چون یوز آسیایی و گربه‌سانانی مانند کارکال است که با هجوم زباله‌ها به منطقه و تغذیه این حیوانات، در معرض نابودی قرار دارند.

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تاکنون با روش‌های مختلف صدای مردم ابوزیدآباد را به گوش مسئولان امر رساندیم، می‌گوید: در این مدت به شرکتی به عنوان شرکت کود کمپوست راه اندازی شده که این شرکت نیز مشکل اصلی را نتوانسته برطرف کند.

صدری انتقال چاله زباله ابوزید آباد را راه اصلی و درخواست مردم از مسئولان می‌داند و می افزاید: در صورت داشتن مانع‌های استراتژیک برای انتقال می‌توان برای مدیریت دفن زباله، با راه‌اندازی شرکت کود کمپوست فعال و تفکیک زباله از مبدا تا حدودی این مشکل را حل کرد.

در ابتدا قرار بوده دفن زباله در منطقه چاله زباله فقط در محدوده ۲۰ هکتار از زمین‌های ابوزید آباد انجام شود که با بی برنامگی این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است

وی ادامه می‌دهد: با توجه به درخواست مردم برای وارد نشدن این حجم زباله به منطقه، امیدواریم مسئولان گام‌های ارزشمندی در حفظ و حراست از محیط زیست، سلامت مردم، فراهم کردن زندگانی پاکیزه با ساماندهی وضعیت مدیریت پسماند بردارند.

هم‌چنین شهردار ابوزیدآباد در این باره به مهر می‌گوید: روزانه بیش از ۲۵۰ تن انواع زباله از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در چاله زباله ابوزید آباد به صورت غیر اصولی دفن می‌شود.

رضا نقدی می‌افزاید: از این میزان ۲۰۰ تن زباله مربوط به شهرستان کاشان و شهرهای تابعه آن است که جدا از بحث زیست محیطی، خطرات جاده‌ای را نیز برای مردم منطقه چندین برابر کرده است.

راه اندازی کارخانه کود کمپوست مشکل اصلی دفن زباله را حل نمی کند

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکل دفن زباله‌ها در چاله زباله ابوزید آباد نبود مدیریت و ساماندهی و دفن غیر اصولی است، به طوری که صدای مردم روستاهای و شهر ابوزیدآباد را به شدت درآورده است.

شهردار ابوزیدآباد می‌گوید: در ابتدا قرار بوده دفن زباله در منطقه چاله زباله فقط در محدوده ۲۰ هکتار از زمین‌های ابوزید آباد انجام شود که با بی برنامگی این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی در این رابطه می‌افزاید: با وجود جلسات پی در پی با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی شرکت کود کمپوست راه اندازی شده که گامی نخست برای حل مشکل دفن غیر اصولی زباله است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل نیز در گفت و گو با مهر راه اندازی این شرکت را فقط گامی کوچک برای مخفی گذاشتن مشکل اصلی دفن غیر اصولی زباله در چاله زباله ابوزیدآباد بیان کرد که مشکل اصلی را حل نمی کند.

فعالیت شرکت پسماند مطلوب نیست و با نقطه آرمانی فاصله دارد، بر اساس برنامه قرار است میزان زباله های دفن شده به ۲۰ تا ۴۰ تن برسد و مابقی بازیافت شود

الهیار دولت خواه افزود: مشکلی اصلی دفن غیر اصولی زباله در ابوزیدآباد چند سالی است که مورد پیگیری مسئولان شهرداری ها قرار گرفته اما هنوز اقدام مهمی و راه حل اساسی برای رفع مشکل برداشته نشده است.

وی به خطرات زیست محیطی دفن زباله اشاره و اظهار داشت: دفن زباله ها به صورت غیر اصولی، عدم تفکیک زباله ها از مبدا، دفن زباله های بیماری زای بیمارستانی خطراتی را برای ساکنین و محیط زیست منطقه کویرات ایجاد کرده است.

فرماندار آران و بیدگل نیز در این رابطه به مهر گفت: مهم ترین راهکار برای از بین بردن وضعیت نگران‌کننده چاله زباله، تقویت شرکت مدیریت پسماند است.

ابوالفضل معینی نژاد با اشاره به مشکلات زیست محیطی چاله زباله ابوزیدآباد اظهار کرد: این موضوع از سال های گذشته به عنوان یکی از چالش های اساسی مطرح بوده است.

وی با قبول این که فعالیت شرکت پسماند مطلوب نیست و با نقطه آرمانی فاصله دارد، تاکید کرد: بر اساس برنامه قرار است میزان زباله های دفن شده به ۲۰ تا ۴۰ تن برسد و مابقی بازیافت شود.

معینی نژاد همکاری شهرداری ها را عاملی برای فعالیت بهتر شرکت مدیریت پسماند دانست و تصریح کرد: آغاز به کار هیأت مدیره جدید می تواند در حل این معضل موثر باشد.

کد N1717562

وبگردی