آفتاب

کاهش نفوذ ایران در منطقه همچنان یکی از اهداف مهم آمریکا است

کاهش نفوذ ایران در منطقه همچنان یکی از اهداف مهم آمریکا است

جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش مدعی شد: ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت‌های دریایی بین‌المللی، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می‌شود.

به گزارش ایلناT ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت توافق‌ آستانه که ماه گذشته میان ایران، ترکیه و روسیه به آن دست آمده و طی آن خواستار تشکیل چهار منطقه «بدون تنش» در سوریه شده‌اند، گفت: آمریکا در این مذاکرات به صورت ناظر حضور داشته اما تصمیم بر این بوده در فرآیندی که ایران به عنوان یکی از طرف‌های آن مطرح است، به طور رسمی شرکت نکند.

او گفته است: تیلرسون به طور علنی اعلام کرد که ما از هر توافقی که موجب توقف درگیری‌ها شود، استقبال می‌کنیم. اما معتقدیم روند ژنو  مسیر درست دستیابی به راه حلی سیاسی در سوریه است نه فرآیندی که در آستانه در جریان است. پس از امضای توافق آستانه ما شاهد کاهش خشونت در برخی مناطق هستیم اما در عین حال، شاهد بودیم که دولت سوریه در روزهای اخیر در یکی از این مناطق موسوم به «منطقه صفر»، چند عملیات مهم انجام داده است. بنابراین مذاکرات آتش‌بس همچنان در جریان است.

دانفورد در پاسخ به سوال دیگری درباره این ادعا که آیا در رفتارهای ایران در منطقه بعد از توافق آستانه تفاوتی ایجاد شده است یا نه مدعی شد: من هیچ تغییری در رفتار ایران مشاهده نکرده‌ام. ایران همچنان به صورت نیابتی در عراق و سوریه و از طریق حزب‌الله در لبنان و یمن به اعمال نفوذ در منطقه ادامه می‌دهد. بنابراین، کاهش این نفوذ ایران همچنان یکی از اهداف مهم آمریکا در منطقه است.

او مدعی شده زمانی که درباره ایران حرف می‌زنیم باید بدانیم که آنچه برای آمریکا اهمیت دارد آزادی رفت و آمد در تنگه هرمز و باب‌المندب است. ایران با ایجاد آزار و اذیت برای آمریکا و اختلال در فعالیت‌های دریایی بین‌المللی در خلیج فارس و ارسال موشک‌های کروز پیشرفته ضدکشتی برای شورشیان در یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت زیادی دارند، یک تهدید تلقی می‌شود. آمریکا از دهه ۱۹۷۰ و بر اساس «دکترین کارتر» که جیمی کارتر آن را مطرح کرد، به باز نگاه داشتن این آبراه‌های مهم، متعهد بوده است.

کد N1717328

وبگردی