آفتاب

مقام مسئول:برای تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال 20 هزارمیلیارد ریال هزینه می شود

مقام مسئول:برای تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال 20 هزارمیلیارد ریال هزینه می شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با اشاره به آغاز عملیات قطعه دوم آزادراه تهران - شمال با حضور معاون اول رئیس جمهوری گفت: هزینه تکمیل این قطعه 20 هزار میلیارد ریال ( 2 هزار میلیارد تومان) برآورد شده است.

به گزارش ایرنا ، «خیرالله خادمی» روز شنبه در حاشیه بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از آزادراه تهران - شمال در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در مجموع 4 پیمانکار برای تکمیل این قطعه تعیین شده و 21 کیلومتر این قطعه از نظر عملیات اجرایی و عمرانی از پیچیدگی های زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه تونل 6 هزار و 400 متری البرز در این قطعه قرار گرفته است، گفت: پیشرفت فیزیکی تونل شرقی به بیش از 47 درصد رسیده و ساخت تونل غربی آن نیز بزودی آغاز می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی وجود تونل های طولانی و پل های بزرگ را از ویژگی های قطعه دوم آزادراه تهران - شمال عنوان کرد و افزود: در این قطعه در مجموع مسافت رفت و برگشت تونل ها 32 کیلومتر است، ضمن این که با خروج پیمکاران چینی از این پروژه تکمیل قطعه اول به 6 پیمانکار ایرانی واگذار شده است.
خادمی پیشرفت قطعه اول این آزادراه را بیش از 85 درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون 18 هزار میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است و برای تکمیل آن به 7 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز داریم.
وی با اشاره به هزینه ساخت قطعه دوم این ازادراه نیز گفت: قطعه دوم آزادراه تهران - شمال از قطعه یک تا تونل البرز 16 کیلومتر است که به دو پیمانکار واگذار شده و انتظار داریم عملیات اجرایی حفر تونل البرز در این قطعه تا یک سال آینده به پایان برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل هزینه تکمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را 20 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: عوارض عبور از این آزادراه به خصوص قطعه یک آن پس از بررسی های کارشناسی در زمان بهره برداری اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دوآب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شرکت آزاد راه تهران - شمال با یک شرکت کره ای برای سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیک رفته است.
برای آماده سازی این آزادراه 123 کیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 88 کیلومتر ساخته شود. تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال(وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه را در سال 1399 بهره برداری کامل کنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1108 **1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
کد N1716941

وبگردی