آفتاب

کشف افزون بر 30 شی‌ء تاریخی از یک سود جو در کهگیلویه و بویراحمد

کشف افزون بر 30 شی‌ء تاریخی از یک سود جو در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر 30 شی‌ء تاریخی از یک سود جو در مرکز این استان کشف و ضبط شده و تلاش برای شناسایی دیگر عوامل خرید و فروش اشیای تاریخی در یاسوج ادامه دارد.

مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که این اشیاء شامل دستبند طلا، آویز گردن با روکش طلا، گوشواره از جنس طلا، خنجر، انگشتر، حلقه با روکش طلا، قاشق مفرغی، مجسمه مفرغی و مهره مربوط به دوره‌های تاریخی هزار اول قبل از میلاد و دوره اسلامی است.
وی تصریح کرد که یکی از عوامل این اقدام دستگیر شده است و تلاش برای دستگیری افراد مرتبط ادامه دارد.
شفیعی گفت که کارشناسان هم اینک در حال برآورد ارزش ریالی اشیای کشف شده هستند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد که سودجویان تعرض به اشیاء و بناهای تاریخی بین سه تا 10 سال حبس و تا 2 برابر قیمت آن جریمه مالی می‌شوند.
سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در این استان وجود دارد.
هم اینک 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
2هزار و 237 قطعه آن از این تعداد ثبت شده، 444 در حال مطالعه و 76 شیء نیز بدل است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
6110/8143
کد N1716781

وبگردی