آفتاب

سخنرانی استادرشته تاریخ هنر و معماری سوئد در دانشگاه اصفهان

سخنرانی استادرشته تاریخ هنر و معماری سوئد در دانشگاه اصفهان

پروفسور «کلاوس کالدنبی» استاد ممتاز رشتۀ تاریخ هنر و معماری دانشگاه «چالمرز» سوئد در دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا،پروفسور کالدنبی طی نشستی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان تحت عنوان "تاریخ سوئد از فحوای معماری آن"، سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی با برشمردن خصیصه های تاریخی و فرهنگی سوئد از گذشته های دور تا عصر حاضر، مراحل گذار جامعۀ سوئد از معماری روستایی عصر «وایکینگ ها» به معماری شهری مدرن را برشمرد.

 کالدنبی تأثیر معماری معاصر سوئد بر معماری اروپای پس از جنگ جهانی دوم (1939-1945م.) را بسیار وسیع خاطرنشان کرد و با بازنمایی گسترۀ حضور عناصر معماری سوئد در کشورهای اروپای غربی، به شرح و تبیین و تحلیل تأثیر ساختار معماری منطقۀ کشورهای اسکاندیناوی و به ویژه سوئد بر کشورهایی نظیر ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی پرداخت.

در همین حال، این نشست با حضور  طیبی رئیس  بخش همکاری های بین المللی دانشگاه اصفهان،  دهقان نژاد رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی  و نمایندگان بخش فرهنگی شهرداری اصفهان و جمعی از اساتید دانشگاه ها و دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی برگزار شد.  دهقان نژاد، رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی نیز در این نشست برگزاری سمینارها و همایش های مشترک با پژوهشگران خارجی را در راستای اهداف بین المللی سازی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی برشمرد و حمایت همه جانبۀ مسوولان و اساتید محترم را برای برگزاری مستمر این گونه همایش ها خواستار شد.

 

 اسماعیل سنگاری، مسوول بین المللی سازی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به پژوهشگران ایران شناس بین المللی دعوت شده در این سال نظیر پروفسور رودی متی، پروفسور جان تولن، دکتر فابیو گراسی و دیگر محققان، استمرار این گونه برنامه را جز اولویت های دانشکده ادبیات برشمرد.

از نکات شایان توجه در این نشست، حضور خانم تابتا، نوه ایران شناس شهیر پروفسور هنریک ساموئل نیبرگ بود که در زمره مدعوین جلسه قرار داشت. نیبرگ سوئدی از بزرگ ترین محققان ادیان ایران باستان و زبان فارسی میانه (پهلوی ساسانی) در قرن بیستم بوده است.

 

کد N1716183

وبگردی