آفتاب
در شبی به بلندای قدر؛

سمنان غرق در عزای شهادت علی(ع) شد/ علی(ع) الگوی مدیریت جامعه

سمنان غرق در عزای شهادت علی(ع) شد/ علی(ع) الگوی مدیریت جامعه

شاهرود - دومین شب از لیالی پرفیض و برکت قدر هم‌زمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و سالروز شهادت امیرالمومنان علی(ع) در جای‌جای استان سمنان با حضور پرشور مردم خداجوی دیار قومس، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین بزرگداشت شهادت حضرت علی(ع) شامگاه بیست و یکم ماه رمضان با حضور قشر کثیری از مردم متدین و خداجوی استان سمنان در زیارتگاه‌ها، مساجد، گلزار شهدا، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مصلا و مهدیه‌ها و حتی بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، پارک‌ها و معبر شهری در حالی برگزار شد که ندای واحده این شام غریبانه مردم دیار قومس، همراه با تمام شیعیان جهان، «خَلِّصنا مِنَ النّار... یارَب» بود.

شامگاه پنج‌شنبه آسمان استان سمنان تیره‌تر از همیشه جایگاه انعکاس نور ماه در قطرات اشک مردمی بود که دردمندانه در این شب‌های عزیز و بابرکت، از خدای منان طلب مغفرت می‌کنند و با دستانی به‌سوی آسمان حاجاتشان را از خالق یکتا می‌خواهند و تقارن این شب عزیز با روز آدینه، روز انتظار چه زیبا رقم می‌زند لحظات ملکوتی مردم باصفای استان را وقتی خواسته‌های خود را کنار می‌گذارند و ابتدا فرجش را می‌خواهند ... از خدا ...

علی(ع) الگوی مدیریت جامعه هستند

مردم ولایتمدار سمنان در دومین شب از لیالی قدر با حضور در بقاع متبرکه، امامزادگان، حسینیه‌ها، مهدیه و حتی معابر شهری در رثای امیر المومنان(ع) گریستند. آئین محوری این شب اما در امامزادگان علویان(ع) سمنان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، اقشار مختلف مردم و عاشقان به ولایت و امامت برگزار شد.

محمدرضا خباز استاندار سمنان اما در حاشیه مراسم شب شهادت علی(ع)، گفت: علی(ع) مظهر فخر و کرامت و همپا با ولی زمان خود بودن هستند ایشان در همه حال پیروی مطلق از ولی خود یعنی رسول‌الله(ص) را داشتند و جان بر کفانه بجای آن حضرت در رختخواب خوابیدند حتی حضورشان در جنگ‌ها هراس به تن دشمنان می‌انداخت و این ویژگی‌ها از ایمان به هدف که همان ترویج دین خدا بر روی زمین برای سعادت بشری است برمی‌آید.

وی افزود: علی(ع) آگاهانه درراهی جان‌برکفی می‌کرد که رسول‌الله(ص) آن را بر پایه احکام الهی پایه‌گذاری کردند و امروز شیوه مدیریتی علی(ع) باید الگوی تمام مدیران ما باشد به نظر بنده نامه ایشان به مالک باید در مقابل دیدگان تمام مدیران ما نصب باشد تا جملات آن را نصب العین قرار دهند.

مهربانی ویژگی بارز علی(ع) است

حجت‌الاسلام غلامرضا قندهاری نیز در حاشیه برگزاری مراسم شب شهادت علی(ع)، بیان کرد: علی(ع) همای رحمتی بود که قرن‌ها سیره ایشان همچنان الگویی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است لذا باید ایشان را اسوه الگوسازی در دنیای اسلام دانست چراکه شخصیت ایشان دارای ویژگی‌های بارزی چون ولایی بودن، شجاعت، ایثار، ایمان، درایت، اقتدار، صلابت، تعقل، تدین و ... است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان، گفت: نقل است که می‌فرمایند امیر مؤمنان برای مردم خطبه خواند و پس از حمد و ثنای خداوند، فرمود: هیچ‌کس از بستگان خود بی‌نیاز نمی‌گردد، هرچند چه دارای مال و فرزند باشد، همچنین از مدارای ایشان، کرامت‌هایشان، دفاعیاتشان با دست و زبان بی‌نیاز نیست بستگان عظیم‌ترین پشتوانه، دلسوزترین افراد، بزرگ‌ترین غمخوار برایش خواهند بود؛ چنانچه مصیبتی بر او وارد شود، یا آنکه روزی مشکلی در زندگی‌اش پیدا شود و دستش از بستگانش برگرفته شود، دسته‌ای بسیاری از او برگرفته شوند.

وی افزود: دیگر ویژگی بارز آن حضرت که در اشعار، ابیات و روایات نیز به‌کرات تکرار شده، مهربانی ایشان با فقرا و محرومان است که باعث می‌شود ایشان انگشتری از دست‌باز کرده و به یتیمان دهند. علی(ع) همچنین در بخشندگی، تکلیف محوری، ولایتمداری، مصلحت‌اندیشی و ... نیز الگوی خوبی برای همه ملت ایران هستند.

شاهرود غرق در ماتم و عزای علی(ع)

در شاهرود نیز مراسم ویژه گرامیداشت سالروز شهادت امیرمومنان(ع) باشکوه خاصی برگزار شد آئین محوری این شب در گلزار شهدای گمنام حال و هوایی خاص داشت که استقبال بی‌نظیر مردم از راه‌های دور و نزدیک در این مراسم، نکته بارز و قابل‌بیانی بود این مراسم معنوی در کنار گلزار شهدای اسلام که نامشان نیز رازی بین خود و خالقشان است، معنویت خاصی داشت شامگاه پنج‌شنبه آسمان ارتفاعات شرقی شاهرود، نورانی‌تر از همیشه بود.

مردم از راه‌های دور و نزدیک و بعضاً با پای پیاده مسیر گلزار شهدای گمنام شاهرود را طی می کرند از سوی دیگر آئین مشابهی در گلزار شهدا نیز با حضور خانواده‌های گرامی یک هزار شهید گلگون‌کفن شهرستان شاهرود برگزار شد که تلاوت قرآن کریم و ادعیه متبرکه در کنار قبور مطهر شهدا، رنگ و بوی خاصی به این مراسم بخشیده بود.

حجت‌الاسلام امینی امام‌جمعه شاهرود در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهر، گفت: حضور گسترده مردم به‌واقع مایه شگفتی است بااینکه این مراسم ممکن است تا پاسی از شب طول کشیده و حتی تردد برای بسیاری مردم دشوار باشد این عشق به شهدا، علی(ع) و وفاداری به عشق خدایی مردم است که دشواری‌ها را سهل می‌سازد و ما امروز شاهد حضور قشر کثیری از مردم با پای پیاده در ارتفاعات شهر شاهرود بودیم.

علی(ع) اسوه مردانگی بودند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در آئین معنوی شب شهادت علی(ع) در گلزار شهدای گمنام شاهرود، گفت: علی(ع) اسوه مردانگی بودند و با نگاه خاصی که به دنیا داشتند، تعریفی جدید از مردانگی ارائه کردند ایشان با کَرَمی مثال‌زدنی آن‌قدر متواضع رفتار می‌کردند که شاید اغارب ایشان را نمی‌شناختند آن حضرت مردانگی را تا حد اعلای خود ارتقا دادند که حتی در نماز نیز بخشش را فراموش نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام علی شکری بیان کرد: روایتی از امام خمینی(ره) است که می‌فرمایند «شمشیر علی(ع) و فرود آوردن شمشیر، و به دشمن آن شمشیر را ضربه زدن و او را کشتن، این امری است که در همه‌جا واقع می‌شود و بسیاری از اشخاص این اعمال را کرده‌اند و می‌کنند. ارزش به این‌ها نیست؛ ارزش به آن است که در قلب علی بن ابیطالب علیه‌السلام چه می‌گذشته است و مرتبه اخلاص او چه اندازه بوده است!؟ آن مرتبه اخلاص است که یک ضربت را عبادت ثقلین، عبادت جوّ و انس، مقابل کرده است.» و این امر چقدر می‌تواند در تبیین ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت در دنیای امروز نقش داشته باشد.

وی افزود: امروز باید سیره علوی و سبک زندگی علوی در جامعه و به‌خصوص در بین نسل جوان ترویج یابد ما دینی داریم که سردمدارانش پیامبر(ص) و پنج‌تن آل عبا هستند لیکن چرا به دنبال الگوسازی و نمادهای غربی باشیم امروز علی(ع) بهترین الگو برای ترویج سبک زندگی اسلامی است ایشان از آداب و معاشرت، رفتار اجتماعی، خانواده، اخلاق، ولایتمداری، پاسداری از دین خدا، شجاعت، ایثار، جود و کرم و ... اسوه هستند و تنها کاری که باید کرد این است که این ویژگی‌ها را به زبان امروزی ترجمه و در زندگی امروزی‌مان جاری کنیم.

علی(ع) به جوانان شناسانده شود

مردم میامی نیز از دورترین روستاهای بخش کالپوش تا بزرگ‌ترین مساجد سطح شهر یک‌صدا در رثای علی(ع) غرق در ماتم شدند آئین محوری شب شهادت علی(ع) اما در مسجد جامع میامی و همچنین در مسجد روستای جودانه با حضور امام‌جمعه و فرماندار برگزار شد.

محمدمهدی کریمی فرماندار میامی درباره این مراسم، گفت: حضور در چنین مراسمی به ما یادآوری می‌کند که سیره علی(ع) چقدر می‌تواند در سبک مدیریتی، زندگی شخصی، رفتار، دین‌داری و درمجموع تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی‌مان اثرگذار باشد چراکه آن حضرت به‌واقع بهترین الگو برای دین‌داری به شمار می‌آیند.

وی افزود: حضور در این مراسم همچنین نکته دیگری را نیز برای مسئولان در پی دارد و آن این است که باید در راستای ترویج سیره علوی و همچنین شناساندن آن حضرت به نسل جوان جامعه اهتمام بیشتری داشته باشیم. امروز جامعه ما نیازمند به حضور یک کاتالیزور برای تبدیل سیره علوی به زندگی امروزی بشر در قرن بیست و یکم دارد که این امر می‌بایست مورد اهتمام ویژه مسئولان فرهنگی قرار گیرد.

شب قدر زمان استغفار است

در دامغان نیز آئین محوری شب شهادت حضرت علی(ع) با حضور امام‌جمعه و مسئولان در فردوس رضا برگزار شد در این مراسم اما حجت‌الاسلام سید محمدحسینیان با اشاره به اینکه در شب‌های باعظمت قدر نباید ازدرگاه حق‌تعالی ناامید و مأیوس شد اظهار داشت: باید کوشید با یک عزم راسخ در شب‌های لیالی قدر از خداوند رحمان و رحیم طلب عفو و بخشش و استغفار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با خواندن و تلاوت سوره مبارکه والعادیات انسان با مولای خود امیر المومنین (ع) محشور و همسایه و هم‌نشین خواهد شد گفت: توبه، تصمیم و عزم راسخ را در خودمان نهادینه کنیم و بکوشیم از این  شب‌های باعظمت به‌خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم همچنین باید گفت در قیامت همه اعمال و رفتار انسان‌ها تجسم پیدا می‌کند و در این شب‌های قدر باید تلاش کنیم افکار و اندیشه‌های خود را تغییر و نیت‌های خود را پاک‌کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان بابیان اینکه عقاید، اخلاق و ادب ایمان پایدار تغییرناپذیر است افزود: ایمان ناپایدار ایمانی است که در هر شرایطی تغییر پیدا می‌کند و کسانی که امیر المومنین علی (ع) را خانه‌نشین کردند ایمان آنان زوال‌پذیر بوده است.

استان سمنان غرق در ماتم یار

از دیگر شهرهای استان نیز خبر می‌رسد مراسم شهادت علی(ع) با حضور پرشکوه مردم در گرمسار، آرادان، سرخه، مهدی‌شهر، دیباج، امیریه، مجن، بیارجمند، بسطام، فولادشهر، علاء و ... در حالی برگزار شد که مردم دیار قومس پیر و جوان، زن و مرد در رثای مولای متقیان گریستند.

برگزاری آئین قرآن بر سر گذاشتن اما در بیمارستان‌های سطح استان و در کنار بیمارانی که طلب شفا از خدای متعال دارند از دیگر نکات بارز این مراسم بود آئین احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان همچنین در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اورژانس جاده‌ای، پلیس‌راه، پادگان‌ها، درمانگاه‌ها، پایانه‌ها، راه‌آهن و ده‌ها مکان عمومی دیگر با حضور اقشار مردم برگزار شد.

کد N1716157

وبگردی