آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

رودخانه‌های لرستان «آبستن» حوادث است/از حادثه‌های تلخ عبرت بگیریم

رودخانه‌های لرستان «آبستن» حوادث است/از حادثه‌های تلخ عبرت بگیریم

خرم‌آباد- ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌های لرستان و نبود سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی موجب وقوع حوادثی تلخ می‌شود که ضرورت دارد مسئولان قبل از رخ دادن هر حادثه‌ای از آن‌ها پیشگیری کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بر اساس آمارهای موجود کشور ایران یکی از ۱۰ کشور آسیب‌پذیر در برابر حوادث و بلایای طبیعی بوده به‌طوری‌که از ۴۱ بلای طبیعی شناخته‌شده در جهان تاکنون ۳۱ مورد آن در ایران روی‌داده است.

لرستان، استانی سیل‌خیز

در این میان خسارات سیل نسبت به سایر بلایای طبیعی در مرتبه بالاتری قرار دارد و بر اساس بررسی‌های  انجام‌شده خسارات سیل در پنج دهه گذشته بیش از نیمی از کل خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا را به خود اختصاص داده و آمار سیلاب‌های ۷۰ سال گذشته نیز نشان می‌دهد که کشور ما هفتمین کشور سیل‌خیز دنیا است.

سیلاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوادث غیرمترقبه و همچنین یک عامل تهدیدکننده و مخرب اجتماعی و اقتصادی، همه‌ساله خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را در کشور ما به بار می‌آورد و استان لرستان نیز به لحاظ تأثیر عوامل طبیعی و نقش عوامل انسانی یکی از استان‌های پرحادثه به‌ویژه ازنظر سیل‌خیزی در کشور است.

ساخت و ساز در حریم رودخانه های لرستان

رضا میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با بیان اینکه شهرها و مناطق  جمعیتی در مناطقی ساخته شده اند که اکثر رودخانه های دائمی از داخل آنها عبور می کنند اظهار داشت: همچنین ساخت و سازها به گونه ای بوده که حریم قانونی رودخانه ها در آن رعایت نشده است.

شهرداری ها نیز بدون اخذ مجوز از شرکت آب منطقه ای اقدام به صدور پروانه ساخت برای منازل واقع در حریم رودخانه ها کرده اندوی افزود: شهرداری ها نیز بدون اخذ مجوز از شرکت آب منطقه ای اقدام به صدور پروانه ساخت برای منازل واقع در حریم رودخانه ها کرده اند و تعدادی از دستگاههای اجرایی نیز به خاطر درآمد، انشعابات آب، برق، گاز و تلفن به آنها داده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: این ساخت و سازها که تعدادشان کم نیست در فصول بارندگی در معرض تهدید سیلاب قرار دارند.

از حادثه های دلخراش درس بگیریم

میرزایی عنوان کرد: افزایش روز افزون سطح نفوذناپذیری شهری به خاطر توسعه شهرها، قرار گیری نقاط شهری در دامنه ارتفاعات پرشیب، کاهش پوشش گیاهی و به دنبال آن افزایش تولید روان آب در حوضه های آبریز بالا دست شهرها و عبور اکثر رودخانه های دائمی از داخل شهرهای استان لرستان، وضعیتی ایجاد کرده که همه مناطق شهری لرستان در معرض تهدید سیلاب قرار دارند.

وی با اشاره به حادثه دلخراش فوت یک دانشجو در آبگرفتگی سال گذشته شهر خرم آباد بیان کرد: در شهرهای لرستان به علت نداشتن سیستم جمع آوری و دفع آب های سطحی با یک بارندگی ۲۰ میلی متری تردد در خیابان ها و معابر مختلف آنها زندگی شهروندان با مشکل مواجه می شود و در برخی مواقع نیز شاهد تلفات جانی در این زمینه هستیم.

ضرورت تصویب طرح مطالعات جمع آوری آب های سطحی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: معضل آبگرفتگی مناطق شهری یکی از معضلات بزرگ شهرهای ما است که هر ساله تکرار می شود و راه حلی برای آن ارائه نمی شود.

میرزایی افزود: یکی از مطالبات به حق شهروندان در سال جاری که باید یکی از اولویت های شورای اسلامی شهر ها باشد تصویب طرح مطالعات سیستم جمع آوری آب های سطحی است و شهرداری نیز لازم است تلاش کنند تا ردیف اعتباری برای این موضوع مهم لحاظ شود.

کد N1715788

وبگردی