آفتاب

احزاب لبنان بر سر قانون جدید انتخابات توافق کردند

احزاب لبنان بر سر قانون جدید انتخابات توافق کردند

منابع خبری از توافق احزاب سیاسی بر سر قانون جدید انتخابات لبنان خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، احزاب مختلف لبنانی پس از چندین ماه گفت‌وگو و رایزنی در خصوص قوانین جدید انتخاباتی این کشور روز گذشته –سه‌شنبه- بر سر قوانین جدید به توافق دست پیدا کردند.

احزاب لبنانی بر سر قانون جدید انتخابات این کشور به توافق رسیدند و انتظار می‌رود انتخابات مذکور تقریبا هفت ماه دیگر برگزار شود.

«جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان ملی آزاد روز سه شنبه اعلام کرد که ما به توافق سیاسی نهایی درباره قانون جدید انتخابات دست یافتیم که باید آن را در نهادهای قانون اساسی اجرا کنیم. ما خواهان قانون نسبیت از طریق ضوابط شدیم. این مسئله از طریق تقسیم حوزه‌ها و مشارکت گسترده گروه‌ها با ۶۴ نماینده حاصل شده است؛ توافقی که امروز به آن دست یافته‌ایم یک دستاورد برای تمامی لبنانی‌هاست.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در سخنانی توافق گروه‌های سیاسی با قانون جدید انتخابات را دستاورد بزرگی برای کشور و نه برای یک طرف یا حزب مشخص دانست و گفت که قانون مشکلی را که مانع ارتقای لبنان می‌شود، حل خواهد کرد.

یک منبع سیاسی برجسته اعلام کرد که قانون جدید انتخابات برپایه نسبیت و براساس تقسیم لبنان به ۱۵ حوزه است و به لبنانی‌های مقیم خارج کرسی‌هایی در پارلمان در دوره‌های بعدی داده خواهد شد اما این توافق شامل موضوع حق انتخاب برای نظامیان و کاهش سن رأی دادن یا سهم زنان نیست.

 

کد N1715535

وبگردی