آفتاب

علم کوه قربانی ماشین / کوهنوردان : جاده دسترسی خودروئی را ببندید

علم کوه قربانی ماشین / کوهنوردان : جاده دسترسی خودروئی را ببندید

نوشهر- ایرنا - نماینده فدراسیون کوهنوردی در کلاردشت با اشاره به وجود راه دسترسی خودرویی به علم کوه در این شهرستان ، گفت :‌ کوهنوردان داخلی و خارجی معتقدند برای حفظ طبیعت بکر دامنه قله های علم کوه و تخت سلیمان ، این راه دسترسی باید بسته شود.

مهرزاد فرضی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این جاده ماشین رو به گفته دامداران و مسئولان پیشین شهرستان کلاردشت ، در گذشته از سوی شرکت مترو با هدف برداشت سنگ ساخته شد و با این که کارشان پایان یافت ولی متاسفانه جاده را مسدود نکردند تا خسارت به طبیعت منطقه وارد نشود.
وی گفت : این جاده به طول حدود 17 کیلومتر از منطقه ' ونداربن ' تا تنگه ' گلو ' امتداد دارد و هم اکنون به عنوان مسیر دسترسی به قله های علم کوه و تخت سلیمان استفاده می شود .
فرضی افزود : تا قبل از ساخت این جاده که قدمت آن به بیش از دو دهه می رسد ، مدت زمان لازم برای دسترسی کوهنوردان به این قله ها حدود سه روز بود ، در حالی که هم اکنون تنها یک روزه می توانند به قله برسند.
نماینده فدراسیون کوهنوردی در کلاردشت گفت : کوهنوردان خارجی که به این منطقه سفر می کنند معتقدند با احداث این راه دسترسی نمی توان از طبیعت بکر و زیبای این منطقه حفاظت و استفاده کرد ، ضمن اینکه صعود یک روزه به این قله ها برای سفر به این منطقه برای آنان مقرون به صرفه نیست.
همه ساله با فرا رسیدن ماه خرداد، ‌قله های علم کوه و تخت سلیمان پذیرای کوهنوردان خارجی و داخلی است.
قله علم کوه به ارتفاع حدود چهارهزار و 850 متر در قسمت جنوب غربی شهرستان کلاردشت واقع است.
این قله که پس از دماوند دومین قله بلند ایران محسوب می شود ، دارای مسیرهای سخت سنگ نوردی و دیواره نوردی در کشور است.
نماینده فدراسیون کوهنوردی در کلاردشت گفت :‌ درخواست بستن این جاده را کوهنوردان در سال های گذشته به مسئولان ادارات ذیربط از جمله جهادکشاورزی و حفاظت محیط زیست ارسال کردند ولی تاکنون نتیجه ای نداشته است.
قله علم کوه از 15 خرداد تا پایان شهریور هرسال میزبان شمار زیادی از کوهنوردان خارجی از کشورهای آلمان ، اتریش ، فرانسه ، چک ، آمریکا ، اسپانیا و در فصول دیگر از استان های آذربایجان غربی ، یزد ، خراسان رضوی و فارس است.
طبق آمارهای رسمی ، پارسال دستکم 9 هزار کوهنورد به قله علم کوه و تخت سلیمان صعود کردند که از این شمار دستکم 400 نفر خارجی بودند .
شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی حدود 50 هزار نفر درغرب مازندران واقع است.
خبرنگار : ‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
کد N1714853

وبگردی