آفتاب

موافقت ترامپ با ورود پناهنده‌های ایرانی استرالیا به آمریکا

موافقت ترامپ با ورود پناهنده‌های ایرانی استرالیا به آمریکا

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی از اجرای توافق اوباما برای پذیرش پناهنده‌های ایرانی استرالیا در آمریکا در دولت ترامپ خبر داد و نوشت: هم اینک مراحل مصاحبه با این پناهنده‌ها آغاز شده است و برخلاف روال معمول پذیرش پناهنده‌ها که ۲۴ ماه طول می‌کشد این فرآیند ۸ ماهه به اتمام خواهد رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «واشنگتن تایمز» دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا آماده پذیرش صدها پناهجوی ایرانی و چند کشور دیگر است. قرار است این پناهنده‌ها را از کمپ‌هایی که در استرالیا نگهداری می‌شدند تحت توافقی که اوباما انجام داده بود، منتقل کنند. بر اساس این توافق این پناهجوها دیگر در پروسه طولانی که معمولا در این مواقع جریان دارد، قرار نخواهند گرفت.

این روزنامه آمریکایی نوشت: برخی از این پناهجوها با اعلام این خبر سعی کردند شبکه‌های اجتماعی‌شان را به همین منظور پاکسازی کنند تا مواردی را که ممکن بود شانس آنها برای رفتن به آمریکا را کم کرده و هزینه‌هایی برای آنها در بر داشته باشد را حذف کرده باشند.

به گزارش بازرسان سلامت سازمان ملل، ۸۸ درصد این پناهنده‌ها دچار بیماری‌ها و اختلالات روانی هستند. در اسناد جمع‌آوری شده از این کمپ‌ها گزارش‌هایی درباره تجاوز و آزار جنسی نیز توسط این پناهنده‌ها به مردم محلی دیده می‌شود.

واشنگتن تایمز نوشت: استرالیا سال‌هاست به دنبال یک مکان مقصد برای این پناهنده‌هاست. اوباما با حضور این پناهنده‌ها در آمریکا موافقت کرده بود. ترامپ این توافق اوباما را در ماه فوریه یک توافق احمقانه خواند و این انتقاد خود را در گفت‌و‌گوی تلفنی که با نخست وزیر استرالیا داشت نیز به اشتراک گذاشت؛ اما طولی نکشید که او نیز از این پناهنده‌ها استقبال کرد.

معمولا فرآیند پذیرش پناهنده‌ها ۲۴ ماه طول می‌کشد اما به گفته تحلیل‌گران این فرآیند برای پناهنده‌های ایرانی در استرالیا قرار است تقریبا ۸ ماه زمان ببرد و اولین گروه آنها نیز در ماه سپتامبر به آمریکا خواهند رسید.

به گفته «نیلا راش» تحلیل‌گر ارشد مرکز مطالعات مهاجرت تاکید کرد: این فرآیند هم اکنون در حال اجراست.

به گزارش این روزنامه آمریکایی پناهنده‌ها سعی می‌کنند به استرالیا برسند، اما به جای اینکه به این آرزو نایل شوند در کمپ‌هایی در جزیره نائورو و مانوس در شمال استرالیا نگهداری می‌شوند. اکثر این پناهنده‌ها ایرانی هستند؛ یکی از کشورهایی که ترامپ به شدت آن را مورد انتقاد قرار می‌دهد. دیگر پناهنده‌ها از سودان و سومالی‌اند.

استرالیا گفته این اطمینان وجود دارد که توافق حاصل در دوران اوباما تحت تاثیر فرامین اجرایی ترامپ برای ایجاد محدودیت ورود مسافران از هفت کشور مسلمان از جمله ایران، سودان، سومالی، سوریه، یمن و لیبی قرار نخواهد گرفت.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی ۸۵۰ پناهنده تاکنون توسط سازمان ملل به عنوان نامزد جابه‌جایی به آمریکا شناسایی شده‌اند. این لیست به آمریکا فرستاده شده و آنها نیز در حال بازبینی این لیست هستند.

مقامات وزارت امنیت داخلی نیز از ماه می مصاحبه‌هایشان را با این افراد آغاز کرده‌اند و قرار است در گروه‌های ۷۰ نفره با این‌ها مصاحبه شوند.

استرالیا در این توافق متعهد شده که چندین تن از ساکنان آمریکای مرکزی از که در کاستاریکا هستند و به دنبال یافتن راهی برای ورود به آمریکا بودند بگیرد.

راش گفته او طرز تفکر استرالیا را درک می‌کند اما از اینکه دولت اوباما چنین توافقی را امضا کرده تعجب می‌کند و از اینکه ترامپ که در ابتدا این توافق را مورد انتقاد قرار می‌داد اما اکنون تجدیدنظر کرده هم در تعجب است.

او افزود: آنچه به سختی قابل درک است توافق ترامپ برای ادامه توافق اوباماست. اعضای کنگره سعی داشتند جزییات بیشتری درباره توافق پناهنده‌ها به دست بیاورند اما موفق نبودند.

کد N1714767

وبگردی