آفتاب

اوباما در مذاکرات هسته‌ای نگران دل‌خوری مقام‌های ایرانی از آمریکا بود

اوباما در مذاکرات هسته‌ای نگران دل‌خوری مقام‌های ایرانی از آمریکا بود

یک مقام سابق آمریکایی مدعی شد جامعه اطلاعاتی آمریکا هر نوع اقدام از سوی مبادی داخلی و خارجی را که سیاست‌های دولت در قبال ایران را مورد آسیب و تهدید قرار می‌داد متوقف کرده بودند. آنها نگران دلخوری مقامات ایرانی در خلال مذاکرات هسته‌ ای بودند.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی به جلسه استماع یکی از مقامات سابق آمریکا در کمیته امور خارجی مجلس اشاره کرده و نوشت: این مقام سابق که چندین دهه در حوزه تحقیقات درباره روابط مالی شبکه‌های تروریستی فعالیت کرده است مدعی شده در دولت اوباما به طور سیستماتیک ضمانت اجرایی واحدهای تحقیقاتی برای قطع روابط مالی میان ایران و سوریه و ونزوئلا در دوران مذاکرات هسته‌ای منحل شده بود.

«دیوید آشر» که پیش‌تر مشاور جان آلن در وزارت دفاع و وزارت خارجه بوده در جلسه استماع روز پنجشنبه کمیته روابط خارجی سنا گفته مقامات رده بالای اطلاعاتی و اجرایی در دولت اوباما ضمانت اجرایی فعالیت‌هایی که با هدف قطع آنچه آنها «عملیات‌های مالی شبکه‌های بین ایران، حزب‌الله و ونزوئلا می‌نامند» وجود داشت را در خلال مذاکرات هسته‌ای با ایران متوقف کرده بودند.

به ادعای این مقام سابق اطلاعاتی دولت قبل هر نوع اقدام از سوی مبادی داخلی و خارجی را که سیاست‌های دولت در قبال ایران را مورد آسیب و تهدید قرار می‌داد متوقف کرده بود چون آنها نگران دلخوری مقامات ایرانی در خلال مذاکرات هسته‌ای بودند.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، آشر در حال حاضر در هیات مدیره بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در مرکز تحریم‌های مالی مشغول است.

آشر انگیزه این تصمیم دولت اوباما را نگرانی بابت مداخله هر عاملی در توافق با ایران خواند و گفت: به همین دلیل مقامات رده بالای آمریکا در این میان از تجربه و تخصصشان نمی‌توانستند استفاده کنند. ما در این دوره بسیاری از قله‌هایی سابق را که فتح کرده بودیم از دست دادیم و این شامل بسیاری از شخصیت‌های کلیدی بود که در این دوره استعفا دادند و بودجه‌های عظیمی بود که هدر رفت. بسیاری از پارامترهای کلیدی تحقیقاتمان درباره روابط مالی تروریست‌ها نیز در جریان این سیاست‌گذاری تضعیف شد.

او مدعی شده امروز ما باید با میراثی که اوباما به جای گذاشته کار کنیم. توافق هسته‌ای با ایران یکی از این میراث است.

آشر گفته این تصمیم دولت ترکیبی از تراژدی و کمدی بود که هیچ سود استراتژیکی برای ما نداشت و در واقع عدالت را در نطفه خفه کرد. در عوض به دستاوردهای کم توافق هسته‌ای بسنده شد. دولت در فهم تاثیر سیاست‌هایش در کاهش پیگردهای قانونی علیه شبکه‌های ترور غافل بود.

به ادعای این مقام سابق آمریکا سطح همکاری‌ها بین دولت ونزوئلا، دولت سوریه و حزب‌الله لبنان در واقع شگفت‌آور است.  

او مدعی شده قبل از اینکه دولت ضمانت اجرایی برخورد با این شبکه را منحل کند، پیشرفت‌های بزرگی در زمینه از بین بردن آنها داشتیم.

به گزارش این رسانه آمریکایی، «اد رویس» رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال ارائه لایحه جدید تحریم‌ها علیه حزب الله است که به زودی هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

رویس سناریوی مطرح شده از سوی آشر را درس مهمی در زندگی خواند که نشان می‌دهد فدا کردن همه چیز برای یک توافق سبب می‌شود توافقی به قیمت گرفتار شدن همه به دست بیاید.

رویس در همین رابطه به آزادی هفت زندانی ایرانی در آمریکا در سال گذشته به عنوان بخشی از قرارداد مبادله زندانیان نیز اشاره کرد. 

در این گزارش به گزارش واشنگتن فری بیکن نیز اشاره شده که مدعی شده بود دولت اوباما هک شدن ایمیل‌ها و اکانت‌های اجتماعی دولت در خلال مذاکرات هسته‌ای توسط هکرهای ایرانی را مخفی کرده بود تا خدشه‌ای به مذاکرات وارد نشود.

آشر  گفته ما عملیات‌هایی داشتیم که در خارج از کشور ممنوع شد ما بودجه‌هایی داشتیم که قطع شد. این‌ها به این تصمیم رسیده بودند که مبارزه با تروریسم و توافق هسته‌ای هر دو در مرکز توجه است اما هر عنصر دیگری که تحرکات بدخواهانه ایران را نشانه می‌گرفت بی اهمیت جلوه داده شد. به نظر من ما می‌توانستیم هر دو مورد را هم پیش ببریم.

کد N1714051

وبگردی