آفتاب
امیرزاده با مهر مطرح کرد؛

واسپاری فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چه اثری دارد؟

واسپاری فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چه اثری دارد؟

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره اثر تغییرات در ترکیب هیئت امنای نهادهایی مانند موسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی در واسپاری واقعیِ امور آنها به بخش خصوصی، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار مهر، با آمدن سیدرضا صالحی امیری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید او بر افزایش سرعت واسپاری امور به بخش خصوصی، به تازگی و با احکامی که وی صادر کرد، ترکیب هیئت امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران دستخوش تغییر شد و دو نفر به عنوان نمایندگان تشکل‌های نشر به این هیئت راه یافتند؛ این دو، یکی محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و دیگری مهدی اسماعیلی‌راد، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران(آشنا) بودند.

پیش از این هم در دو موسسه دیگر تابعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، یعنی خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی، تغییراتی مشابه به وجود آمده بود؛ در خانه کتاب و پس از عضویت محمدرضا زائری، رضا مختاری و علی‌اصغر محمدخانی به هیئت مدیره، نجفقلی حبیبی و محمدمهدی معراجی هم به ترکیب قبلی هیئت امنا اضافه شدند. البته دوره فعالیت هیئت امنای این موسسه رو به اتمام است اما دوره فعالیت هیئت مدیره فعلی - که علاوه بر افراد فوق‌الذکر، مجید غلامی‌جلیسه و عبدالرضا ایزدپناه را هم در خود دارد - دو سال دیگر هم تمدید شده است. در مورد بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم سال گذشته اسماعیل امینی، مجید حسینی، مهدی قزلی، ابراهیم حسن‌بیگی و مصطفی رحماندوست به عضویت (اصلی و علی‌البدل) هیات مدیره آن درآمدند.

به رغم اینها و با مد نظر قرار دادن خروجی فعالیت‌های این قبیل نهادها و موسسات در همین مدت چندساله، همواره درباره میزان عملی شدن شعار واگذاری امور به تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی و صنوف مرتبط، حرف و حدیث وجود داشته است و برخی معتقدند این موارد عمدتاً صوری بوده است و امور حوزه نشر و ادبیات، کمتر به صورت واقعی به صاحبان اصلی آنها واگذار شده است.

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره احتمال به وجود آمدن برخی تغییرات در ترکیب هیئت‌های امنای سایر موسسات و نهادهای تابعه این معاونت و حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی مرتبط در آنها، پس از تغییری که در همین راستا در ترکیب هیئت امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران صورت گرفت، گفت: تغییر در ترکیب هیئت امناهای نهادهایی مانند موسسه خانه کتاب و نیز بنیاد شعر و ادبیات داستانی پیشتر از اینها عملاً ایجاد شده بود و قاطبه اعضای آنها اکنون، افرادی غیردولتی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که با این وجود آیا واقعاً فکر می‌کنید سیاست واسپاری امور به بخش خصوصی در این حوزه‌ها به خوبی به مرحله اجرا درآمده و آیا انتظارات معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از این نهادها و موسسات در این خصوص، برآورده شده است؟، به بیان این نکته اکتفا کرد: مسیر واسپاری امور که در این دوره و با تاکید وزیر ارشاد با سرعت بیشتری دنبال می‌شود، می‌تواند به تمامی بخش‌ها تسری پیدا کند البته این اقدامات نیازمند برنامه‌ریزی و اتخاذ شیوه‌ای مناسب و بر اساس مقتضیات سیاست‌های ابلاغی و نیز ایجاد شرایط مناسب در آن بخش‌هاست.

همچنین به گفته مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت روسای دو تشکل صنفی نشر در هیئت امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران هم از این جهت صورت گرفته که این موسسه خط تماس فعالیت‌های اجرایی برای برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و نیز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با این دو تشکل بوده و آنها از این پس با سرعت بیشتری و با همکاری یکدیگر و محور قرار دادن صنوف، مبادرت به این کار خواهند کرد.

کد N1713930

وبگردی