آفتاب

مقام سابق بریتانیا: ترزا می یک مرده متحرک است/کوربین: آماده‌ام نخست‌وزیر بریتانیا بشوم

مقام سابق بریتانیا: ترزا می یک مرده متحرک است/کوربین: آماده‌ام نخست‌وزیر بریتانیا بشوم

فشارها بر خانم نخست وزیر روز به روز بیشتر می‌شود اما او برای ماندن مقاومت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جرج اوزبورن، وزیر سابق دارایی بریتانیا ترزا می، نخست وزیر کشورش را یک "زن مرده متحرک" خوانده است که به گفته او با چالش‌های رهبری مواجه خواهد بود.

اوزبورن که هم اکنون سردبیری روزنامه بریتانیایی "ایونینگ استاندارد" را عهده دار است گفته نمایندگان حزب محافظه‌کار به دلیل "خودداری خانم می از پذیرفتن شکست در انتخابات اخیر عصبانی هستند.

در همین حال مهر نوشت: در حالیکه نخست وزیر انگلیس درحال رایزنی برای تشکیل کابینه جدید است نظرسنجی ها از افزایش درخواست برای کناره گیری وی از قدرت حکایت دارند.

به گزارش بلومبرگ، نظرسنجی موسسه YouGov نشان می دهد که ۴۸ درصد از مردم انگلیس خواستار کناره گیری «ترزا می» از قدرت بوده و اعتقاد دارند که «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، در مقایسه با می نخست وزیر بهتری خواهد بود.
در همین رابطه ایندیپندنت نیز نتایج یک نظرسنجی دیگر را منتشر کرده که بر اساس آن ۶۰ درصد حزب محافظه کار انگلیس خواستار استعفای ترزا می هستند.

به نوشته ایندیپندنت، ۶۰ درصد از اعضای حزب محافظه کار انگلیس با مراجعه به وب سایت این حزب عنوان داشته اند که ترزا می پس از آنکه اکثریت کرسی های مجلس را از دست داده بهتر است از قدرت کناره گیری کند.

بر همین اساس اگر ۱۵ درصد از نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس انگلیس نامه ای را در خصوص صلاحیت ترزا می امضا کنند طرح رای اعتماد به ترزا می به اجرا گذاشته می شود.

انگلیس پنجشنبه هفته گذشته صحنه برگزاری انتخابات زودهنگام بود که نتیجه آن از دست رفتن اکثریت مجلس برای حزب محافظه کار و افزایش تعداد کرسی های حزب کارگر در مجلس بود.

ترزا می به امید کسب اکثریت بالاتر و تقویت موضع این حزب در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخابات پیش از موعد برگزار کرد اما عملا به این هدف نرسید. در مقابل این حزب رقیب یعنی حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین بود که شمار کرسی‌های خود را افزایش داد و بعد از مدت‌ها این حزب را به موفقیتی غیرقابل پیش‌بینی رساند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از بی بی سی، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا پیش‌بینی کرده که دولت ترزا می در عرض چند روز یا چند ماه سقوط می‌کند و حزب کارگر در انتخابات سراسری بعدی پیروز می‌شود و او نخست وزیر بریتانیا خواهد شد.

کوربین که در عمل با مانیفست خود "پایان دوران تاچریسم و ریگانیسم" را در بریتانیا اعلام کرد با اقبال بی‌سابقه جوانان توانست سی کرسی پارلمانی بیشتر به دست آورد و دولت را از اکثریت بیندازد.

کوربین دیروز در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه میرور گفت که موضوع هنوز به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد: "فکر نمی کنم ترزا می و دولتش هیچ اعتباری داشته باشند."

دولت ترزا می، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار برای تشکیل دولت به نوعی ائتلاف یا توافق یا "اعتماد و همراهی" با حزب وحدت گرای دموکراتیک ایرلند شمالی نیاز دارد.

حزب کارگر نیز که از ۲۶۲ کرسی برخوردار است، هنوز می تواند شانس خود را برای ائتلاف با دیگر احزاب پارلمانی بریتانیا بیازماید.
کوربین همچنان امیدوار است که در مراسم «سخنرانی ملکه» که ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) برگزار می شود و طی آن دولت برنامه های یکساله خود را معرفی می کند، نظر نمایندگان را برای دادن رای منفی به ترزا مِی جلب کند.

5252

کد N1713491

وبگردی