آفتاب

دشتستان بوشهر در وضعیت فوق بحرانی منابع آب زیر زمینی

دشتستان بوشهر در وضعیت فوق بحرانی منابع آب زیر زمینی

بوشهر- ایرنا- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: منابع آب زیرزمینی دشتستان از لحاظ بیلان منفی و کسری مخزن در این استان رتبه نخست را داراست و بیشتر دشت های این شهرستان در وضعیت فوق بحرانی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، حسین تقی زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشتر دشت های شهرستان دشتستان نظیر گلدشت، پشت پر، خون، طلحه- فاریاب، بوشکان، دهرود- تنگ ارم در حالت فوق بحرانی قرار دارند و نیازمند صیانت و حفاظت بیشتری هستند.
وی اضافه کرد: از لحاظ وضعیت منابع آب زیرزمینی شهرستان دشتستان با کسری مخزن 14 میلیون متر مکعب رتبه نخست را در استان بوشهر داراست و شهرستانهای دشتی و جم بعد از آن، هر کدام به ترتیب با9.5 و 2.5 میلیون متر مکعب در جایگاههای دوم و سوم استانی قرار دارند.
تقی زاده یادآور شد: در شهرستان دشتستان با میانگین تغییرات دراز مدت سطح آب به میزان 38 سانتی متر در سال بیشترین افت در سال گذشته به ترتیب مربوط به دشت های دهرود- تنگ ارم، گلدشت و بوشکان بوده که از این میان دشت دهرود- تنگ ارم بصورت میانگین بیش از 2.5 متر در سال افت سطح ایستابی را تجربه کرده است.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر میانگین افت تمامی آبخوان های این شهرستان را در سال گذشته 60 سانتی متر عنوان کرد.
وی، اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیر مجاز در دشتستان را از مهمترین بلایای انسانی و نیز خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی را از مهمترین بلایای طبیعی منابع آب زیر زمینی در این شهرستان عنوان کرد.
شهرستان دشتستان با بیش از چهار میلیون اصله نخل و تولید بیش از 120 هزار تن خرما، قطب اول تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم، سبزی و صیفی، خرما و مرکبات در استان بوشهر است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
کد N1713084

وبگردی