آفتاب
محققان فنلاندی می گویند؛

اختلالات خواب ریسک سرطان ریه را افزایش می دهد

اختلالات خواب ریسک سرطان ریه را افزایش می دهد

خواب کوتاه یا بلندمدت و اختلالات خواب با افزایش ریسک زوال عقل و سرطان ریه مرتبط است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه فنلاند شرقی، مشکل در شروع خواب یا حفظ آن در دوره میانسالی با افزایش ریسک زوال عقل مرتبط است.

این مطالعه بر روی ۲۶۸۲ شرکت کننده مرد که به مدت ۲۰ سال تحت نظر بودند، انجام شد. شرکت کنندگان مطالعه در ابتدا بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ در رده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال قرار داشتند.

محققان دریافتند خواب کوتاه تر یا بلندتر از ۷ تا ۷.۵ ساعت ارتباط مستقلی با افزایش ریسک سرطان ریه دارد. بعلاوه رابطه بین میزان بالای مس در سرم خون و خواب کوتاه مدت نیز مشاهده شد.

به گفته محققان، در طول خواب انرژی بدن صرف ترمیم سلولی، عملکردهای ایمنی، شکل پذیری عصبی مغز و تثبیت حافظه می شود. نیاز به خواب شخصی بوده و در طول دوره های مختلف زندگی فرق می کند.

میزان خواب توصیه شده برای افراد بزرگسال ۷ تا ۹ ساعت است. خواب ناکافی، اختلالات تنفسی به هنگام خواب، بیخوابی یا اختلال در ریتم خواب-بیداری می تواند منجر به خستگی بیش از اندازه در طول روز شود.

به گفته محققان، عوامل اصلی در رابطه با ارتباط بین طول مدت خواب و افزایش ریسک سرطان ریه ناشی از التهاب درجه پایین و اختلال در ترشح ملاتونین است. این عوامل در بیماری زایی سرطان و تسریع رشد تومور دخیل هستند.

التهاب درجه کم با طول مدت خواب و میزان زینک و مس مرتبط است که در فرایندهای پیش-اکسیداتیو نقش داشته و ممکن است موجب افزایش ریسک بیماری های قلبی-عروقی و سرطان شوند.

ارتباط بین اختلالات خواب و زوال عقل ممکن است ناشی از تغییرات ساختاری در مغز، التهاب کم، و اختلالات عصبی باشد.

کد N1712919

وبگردی