آفتاب

خطر مرگ برای بیمارانی که جراحی قلب باز کرده‌اند

خطر مرگ برای بیمارانی که جراحی قلب باز کرده‌اند

بیمارانی که جراحی قلب باز انجام می‌دهند تا ۱۰سال کاملا سلامت هستند، ولی بعد از این زمان احتمال مرگ ناگهانی در آنها ۸۰درصد افزایش می‌یابد.

تحقيق دانشمندان دانشگاه آرهوس دانمارك نشان داد كه روش‌هاي جديد جراحي ميزان زنده ماندن بيماران قلبي را افزايش داده است اما با اين حال ۸ تا 10سال بعد از جراحي احتمال مرگ نسبت به جمعيت عادي در آنها 80درصد افزايش مي‌يابد. به اعتقاد اين محققان، پزشكان بايد به اطلاعات اين بيماران در سال‌هاي بعد دسترسي داشته باشند تا بفهمند دقيقا چه اتفاقي براي آنها رخ مي‌دهد كه منجر به مرگ ناگهاني‌شان مي‌شود.

در اين تحقيق دانشمندان اطلاعات 30ساله 51 هزار بيماري را كه عمل قلب باز انجام داده‌اند با 500هزار بيماري كه اين عمل (باي‌پس) را انجام نداده‌ بودند مقايسه كردند. عمل باي‌پس جراحي‌اي است كه در آن جراح مسير جريان خون را از بخش آسيب‌ديده به شريان خوني سالم تغيير مي‌دهد.

تحقيقات نشان داده كساني كه در ‌ماه اول پس از جراحي زنده مي‌مانند مثل كساني كه اين عمل را انجام نداده‌اند، مي‌توانند به روال عادي زندگي برگردند و همان كيفيت زندگي را داشته باشند. نرخ بقا در ميان هر دو طيف يكسان است، ولي پس از يك دهه اين نسبت‌ها تغيير مي‌كند. محققان بر اين باورند كه ممكن است يك بيماري پيش‌رونده باعث بازگشت بيماري در اين افراد شود. از سوي ديگر شايد رگ‌هاي خوني سالم در طول زمان كارايي خود را از دست بدهند.

کد N1712573

وبگردی