آفتاب

سی.ان.ان: حوادث تهران شک بزرگی درباره تنش‌های اخیر منطقه ایجاد کرده است

سی.ان.ان: حوادث تهران شک بزرگی درباره تنش‌های اخیر منطقه ایجاد کرده است

سی ان ان مدعی شد: حمله اخیر در ایران شک بزرگی به تنش‌های اخیر منطقه وارد کرده است.

به گزارش ایلنا، سی‌ان‌ان مدعی شد: سپاه پاسداران ایران عربستان را به حمایت از داعش و حملات دوقلوی خونین روز چهارشنبه در ایران متهم کرده است. اتهامی که احتمالا در خلال تنش‌های منطقه‌ای عربستان را خشمگین خواهد کرد.

در گزارش سی ان ان ادعا شده اکثریت اهل تسنن و اقلیت شیعه هزاران سال است که به طور تاریخی با هم اختلاف‌هایی دارند و حمله اخیر در ایران شک بزرگی به تنش‌های اخیر منطقه وارد کرده است.

در بیانیه سپاه بعد از حادثه تهران گفته شده افکار عمومی جهان به ویژه مردم ایران شاهد بود که اقدام تروریستی درست بعد از دیدار اخیر رییس جمهور آمریکا با سران کشورهای منطقه که همیشه از تروریست‌ها حمایت کرده‌اند اتفاق افتاده و این بسیار معنادار است. در این بیانیه به طور مستقیم از عربستان نامی برده نشده اما منظور سپاه مشخص است. 

این گزارش به پیام کاخ سفید نیز اشاره کرده و گفته: ترامپ در بیانیه‌ای با مردم ایران همدردی کرده اما در نهایت گفته دولت خود مقصر این حمله بوده است.

در بیانیه ترامپ گفته شده است: ما برای قربانیان بی گناه حملات تروریستی در ایران ابراز همدردی می‌کنیم. ما دولت‌هایی که حامی تروریست هستند را مقصر می‌دانیم و معتقدیم در شرارتی که خودشان ترتیب داده‌اند قربانی خواهند شد.

سی ان ان مدعی شده است: اتهامات سپاه علیه عربستان تنش‌های اخیر ایران و سعودی در پی شکاف میان قطر و کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد. عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات روابطشان را با قطر قطع کرده‌اند.

ایران با بیش از ۹۰ درصد جمعیت شیعه در مبارزه علیه داعش در منطقه فعال است. داعش شیعیان را مرتد و مستحق مرگ می‌داند اما چنین حمله تروریستی در  ایران امر نادری بوده است.

آخرین ترور در ایران در سال ۲۰۱۰ زمانی بود که گروهی افراط‌گرا مسجدی را در سیستان هدف گرفت و ۳۹ نفر در جریان این ترور کشته شدند. گروه‌هایی نیز حملاتی را علیه نیروهای امنیتی شمال غرب ایران ترتیب می‌دهند که عمدتا ابعاد هیچ کدام از آنها در این حد نبوده است.

کد N1712380

وبگردی