آفتاب

مقام سعودی: دوحه با کارهایش اعلام جنگ کرد

مقام سعودی: دوحه با کارهایش اعلام جنگ کرد

مشاور دفتر پادشاهی سعودی با تکرار اتهامات کشورش علیه قطر گفت که حکومت قطر، حکومتی باطل و بیمار است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در تلاش برای ایجاد شکاف بین جامعه و حکومت قطر برآمد و در پیام خود به مردم قطر نوشت: "ای برادران ما در قطر، حکومتِ بیمار نخواهد توانست بین ما شکاف بیاندازد. حکومتِ باطل یک ساعت دوام دارد و حکومت حق تا روز قیامت". 


وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر افزود: "جنون حکومت و قدرت در قطر برای توطئه علیه عربستان و کشورهای منطقه بعد از اجلاس سران (برخی) کشورهای اسلامی و آمریکا به حدی رسید که قابل باور نیست و آنچه پنهان بوده، بسیار بیشتر است." 


القحطاتی افزود: اینکه کشوری کوچکی باشید؛ عیبی ندارد اما مسئله شرم آور، حمایت مالی دوحه از تروریسم برای جبران عقده حقارت خیالی مسئولان قطری برای تقسیم و از هم پاشیدن کشورهای منطقه است. 


وی افزود: هدف حمایت قطر از تروریسم، تقسیم منطقه و از هم پاشیدن نظام های آن و تعمیم کارهایی است برای از هم پاشیدن کامل یک کشور برادر و به راه انداختن جنگ های داخلی انجام داد که به منزله اعلام جنگ به شمار می رود. 


این مسئول سعودی سپس مدعی تعامل قطر با سپاه پاسداران ایران شد و گفت: "توسل و پناه بردن حکومت قطر به سپاه پاسداران ایران به نفعش نخواهد بود و هنگام بحران های بزرگ این فقط عربستان است که در کنار شما و برادران شما خواهد ایستاد. تاریخ را بخوانید". 


وی درباره یوسف القرضاوی مفتی مصری الاصل قطر که نامش در فهرست موسوم به "حامیان تروریسم" چهار کشور عربی مصر، عربستان، امارات و بحرین آمده است، گفت: عربستان یوسف القرضاوی را تکریم کرد و او از حمایت مادی و معنوی حاکمان این کشور برخوردار شد اما پاسخ القرضاوی به این خوبی ها این بود که در بین طرفدرانش فتوای تکفیر ما را صادر کند و اجازه حمله به ما را بدهد. 


چهار کشور مصر، عربستان، امارات و بحرین پنجشنبه شب با صدور بیانیه مشترکی 59 نفر از جمله القرضاوی و 12 شرکت قطری را در فهرست خود موسوم به فهرست "حامیان تروریسم" قرار دادند که دولت قطر نیز آن را رد و بی پایه و اساس خواند. 


درپی تشدید تنش قطر با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، روز دوشنبه روابط دیپلمات بین آنها قطع شد. 


این کشورها دولت قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و در مقابل مقامات قطری نیز از تلاش کشورهای یاد شده برای قیمومیت بر کشور مستقل قطر سخن گفتند. 


در همین حال، میانجیگری امیر کویت برای آشتی بین دوطرف نیز بی نتیجه بود.


تسنیم

کد N1712070

وبگردی