آفتاب

تجهیز کشاورزی کردستان با تراکتور و کمباین

تجهیز کشاورزی کردستان با تراکتور و کمباین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: ورود ۶۰۶ دستگاه تراکتور به ناوگان ادوات کشاورزی استان کردستان می تواند اوضاع کشاورزی این استان را بهبود ببخشد.

به گزارش ایلنا از سنندج، محمد فرید سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: در راستای کاهش افت و ریزش ادوات کشاورزی باید از ظرفیت های کارشناسی نظام مهندسی استفاده کرد.

وی افزود: در بحث معاینه های فنی کمباین ها کارشناسان نظام مهندسی می توانند با ورود به انجام مراحل در راستای کاهش هزینه ها اقدامات اساسی انجام شود.

سپری در رابطه با سطح برداشت در سال گذشته خاطر نشان کرد: سال گذشته سطح برداشت ۵۸۱ هزارو ۳۷۵ هکتار که توسط ۱۷۵۴ دستگاه کمباین انجام شد که از این تعداد ۱۰۰۷ کمباین بومی و مابقی مهاجر بودند و ۱۳۲ دروگر برداشت از سطح را انجام دادند.

وی افزود: ریزش کمباین ها در همه شهرستان ها ۴/۳ بوده است و این آمار در برابر ۳۴۰۰۰ هکتار اراضی آبی و ۵۲۰۰۰ هکتار اراضی دیم رقم مناسبی است اما باید در راستای کاهش این عدد تلاش بیشتری انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه تاکید کرد: سرمای شدید آبان‌ماه باعث شد ۵۰ درصد از اراضی جوانه نزده و یا جوانه زیرخاک باشد اما در اسفند ۹۵ نیز باوجود کاهش دما و بارندگی  با مزارع بدسبز مواجه باشیم.

وی با اشاره به پیش بینی برداشت ۶۵۰۰۰هزار تن  گندم افزود:  پیش بینی برای ۳۳۷۱۷ هکتار اراضی آبی و ۴۹۹ هزار هکتار دگندم دیم در مجموع ۵۳۳ هزار و ۴۴۶ هکتار سطح پیش بینی شده برای برداشت گندم است همچنین ۲۶ هزار هکتار سطح زیرکشت جو در استان  وجود دارد.

سپری تصریح کرد: برای ۱۵۰۰۰ دستگاه کمباین ۱۲ تا ۱۴ میلیون لیتر سوخت پیش بینی شده که در سالجاری سهم بخش کشاورزی ۱۵میلیون لیتر اعلام شده است که در مقایسه با سال گذشته رشد خوبی دارد .

وی همچنین افزود: نرخ برداشت ها توافقی است اما باید نرخ قطعی تعیین و مشخص شود و منافع کمباین داران و کشاورزان به انصاف رعایت شود.

سپری عنوان کرد: با ورود ۶۰۶ دستگاه تراکتور به ادوات کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف سوخت و حفظ بقایا در خاک و انجام آموزش‌های لازم از سوی مدیریت مکانیزاسیون می‌تواند افق قابل قبولی را ترسیم نماید.

 

 

 

کد N1711876

وبگردی