آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

۱۱۸ عمل پیوند قلب در یک سال/حمایت مالی از بیماران

۱۱۸ عمل پیوند قلب در یک سال/حمایت مالی از بیماران

هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال گذشته برای انجام ۱۱۸ عمل پیوند قلب در کشور، مساعدت مالی به بیماران نیازمند انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از برنامه های عملیاتی هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور و حمایت از رشد و گسترش کمی و کیفی انجام اعمال پیوند قلب در مراکز درمانی دانشگاهی است، از همین رو در سال ۹۵ برای انجام ۱۱۸ مورد عمل پیوند قلب، از بیماران نیازمند حمایت مالی به عمل آورد.

سالانه حدود ۳۵۰۰ عمل پیوند قلب در سراسر جهان انجام می شود که بیشترین آمار آن مربوط به ایالات متحده آمریکا با ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ عمل در طول یک سال است. هزینه انجام عمل پیوند قلب در  آمریکا، بالغ بر ۹۹۷ هزار دلار تخمین زده می شود، حال آنکه این نوع عمل پیوند با حمایت های وزارت بهداشت و هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، با هزینه ای به مراتب کمتر در داخل کشور انجام می شود. 

هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در راستای ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور و بی نیاز کردن کشور از اعزام بیمار برای معالجه به خارج از کشور و نیز برای حمایت از رشد و گسترش عمل پیوند قلب، به ازای هر مورد عمل پیوند قلب، مبلغ ۵ میلیون تومان بایت هزینه های بیمارستانی بیماران پیوند قلب مساعدت مالی می نماید.

هیات امنا طی سال های ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۵، از ۶۹۶ مورد عمل پیوند قلب حمایت به عمل آورده است. همچنین بخشی از هزینه داروهای بعد از پیوند بیماران توسط هیات امنا تامین می گردد که مورد اخیر در مورد اولین بیمار پیوند قلب ایران که در سال ۱۳۷۲ بود، تا کنون ادامه داشته است.

تعداد عمل های پیوند قلب در کشور طی ۸ سال گذشته

الف- سال ۱۳۸۸ : ۳۸ مورد

ب- سال ۱۳۸۹ : ۶۶ مورد       

ج- سال ۱۳۹۰ : ۷۶ مورد

د - سال ۱۳۹۱ : ۶۶ مورد    

ه- سال ۱۳۹۲ : ۷۸ مورد

و - سال ۱۳۹۳ : ۷۲ مورد

ز- سال ۱۳۹۴ : ۹۸ مورد

ح- سال ۱۳۹۵ : ۱۱۸ مورد

مراکز دارای بیشترین تعداد عمل پیوند قلب در سال ۹۵

۱. بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) تهران
۲. بیمارستان شهید رجایی تهران
۳. بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تهران
۴. بیمارستان حضرت امام رضا (ع) مشهد

نخستین عمل پیوند قلب جهان در روز ۳ دسامبر سال ۱۹۶۷ میلادی در بیمارستان گروت شور شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی توسط دکتر کریستیان بارنارد انجام گرفت که بیمار تنها ۱۸ روز پس از پیوند زنده ماند و به دلیل عفونت ریه درگذشت. دومین عمل قلب بارنارد در سال  ۱۹۶۸انجام گرفت که این بار بیمار، ۱۹ ماه دوام آورد. در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) گروهی از پزشکان در بیمارستان سنت وینسنت در سیدنی استرالیا برای نخستین بار در جهان، قلبی مرده را احیا کردند و به یک خانم ۵۷ ساله که بیماری قلبی مادرزادی داشت پیوند زدند. در این شیوه بدیع که در سیدنی بکار گرفته شد، قلبی که ضربانش متوقف شده بود، در دستگاهی که «جعبه قلب» نامیده می‌شود، گذاشته شد. در این جعبه، قلب گرم نگه داشته می‌شود، ضربان احیاء می شود و یک مایع مغذی کمک می‌کند که آسیب‌ به ماهیچه‌های قلب کم شود.

اولین پیوند موفقیت آمیز قلب در ایران در سال ۱۳۷۲ توسط دکتر محمد حسین ماندگار و همکاران در بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر علی شریعتی تهران انجام شد و در حال حاضر علاوه بر این مرکز، عمل پیوند قلب در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، بیمارستان قلب شهید رجایی تهران، مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران، بیمارستان شهید دکتر مصطفی چمران اصفهان، بیمارستان حضرت امام رضا (ع) مشهد، بیمارستان نمازی شیراز و بیمارستان حضرت بقیه الله (عج) نیز انجام می شود.

شایع ترین وضعیت های نیازمند عمل پیوند قلب

الف- آسیب شدید قلبی بعد از یک حمله قلبی
ب- نارسایی شدید قلبی
ج- نقایص شدید مادرزادی قلب که با عمل جراحی قابل اصلاح نباشند
د- اختلالات ضربان یا ریتم تهدید کننده حیات که با سایر روش های درمانی قابل اصلاح نباشند

وضعیت های دارای ممنوعیت نسبی در انجام پیوند قلب

الف- بیماران دچار سوءتغذیه
ب- بیماران دارای سن بالای ۶۵ تا ۷۰ سال
ج- بیماران دارای سابقه سکته شدید مغزی یا دمانس(زوال عقل)
د-  بیماران دارای سابقه ابتلا به سرطان طی دو سال گذشته
ه- بیماران مبتلا به عفونت ویروس ایدز
و- بیماران دچار بیماری های عفونی فعال نظیر هپاتیت
ز- بیماران دچار دیابت وابسته به انسولین و نقص عملکرد احشایی نظیر اختلال عملکرد کلیه
ح- بیماران دچار بیماری های کلیوی، ریوی و کبدی
ط- بیماران دچار پرفشاری عروق ریه
ی- اعتیاد به مصرف دخانیات یا سایر مواد که منجر به تخریب قلب پیوندی می شود

کد N1711742

وبگردی