آفتاب

پنج‌شنبه سه عاملی بازارها

پنج‌شنبه سه عاملی بازارها

انتخابات بریتانیا، نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا و شهادت رئیس پیشین «اف‌بی‌آی» در کنگره آمریکا مهم‌ترین عوامل بازارساز چهارمین روز ...

دنیای اقتصاد:انتخابات بریتانیا، نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا و شهادت رئیس پیشین «اف‌بی‌آی» در کنگره آمریکا مهم‌ترین عوامل بازارساز چهارمین روز هفته میلادی هستند. همه این سه عامل می‌توانند نااطمینانی‌ها را افزایش داده و بازارهای جهانی را با کاهش ریسک‌پذیری مواجه کنند. برنده چنان شرایطی، کالاهای امن خواهند بود. اونس طلا در حالی صبح چهارشنبه را با نوسان در ابتدای محدوده 1290 دلار آغاز کرد که امروز پنج‌شنبه با سه عامل بالقوه حمایتی روبه‌رو است. اونس طلا که سه‌شنبه با 15 دلار جهش به قیمت 1294 دلار رسیده بود، چهارشنبه را نیز در ابتدای همین محدوده آغاز کرد تا امروز چشم به سه تحول ریسک‌افزا داشته باشد. افزایش ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی به نفع کالاهای امن از جمله طلا تمام می‌شود.

 

جهش روز سه‌شنبه که بهای اونس را به اوج 7 هفته‌ای برد، احتمال عبور اونس از مرز 1300 دلار را جدی‌تر کرد. در این روز همزمان با کمک تحلیل‌های فنی، افت شاخص دلار نیز حامی طلا بود. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 79/ 96 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 63/ 96 واحد افت کرد. با ادامه تنش‌ها در چند نقطه جهان از جمله در خاورمیانه، خرید طلا به عنوان سرمایه امن نیز ادامه داشت. عوامل سه‌گانه پنج‌شنبه، حتی روز سه‌شنبه نیز مورد توجه بودند. در دومین روز کاری هفته، علاوه‌بر افت شاخص دلار، رشد بهای نفت خام هم به طلا کمک کرد. با این همه، نفت به‌دلیل تنش‌های اخیر چند کشور عربی با قطر، تحت فشار احتمال ناکام ماندن توافق اوپک مانده است.

اونس روز چهارشنبه را با بهای 1291 دلار آغاز کرد. افت ابتدای روز عمدتا ناشی از رشد شاخص دلار بود، گرچه خود شاخص دلار هم نزدیک کف 7 ماهه نوسان می‌کرد. این افت عمدتا ناشی از تشدید نگرانی‌ها در آستانه برگزاری جلسه شهادت جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی در کنگره ایالات متحده بود. علاوه‌بر افت دلار، آرامش نسبی بازارهای سهام اروپا نیز فشار روی فلز زرد را تشدید کرد. با رسیدن اخباری مربوط به در نظر گرفته شدن بسته‌های کمک مالی به بانک‌های بحران‌زده اروپایی، معامله‌گران بورس‌ها تا حدی به سهام‌های بانکی اعتماد کردند. همزمان، افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا کار می‌کرد. این افت هم ناشی از نگرانی از ادامه وفور عرضه بود. با همه اینها، چهره فنی اونس تقویت شده و احتمال ورود آن به کانال بالاتر وجود دارد. باید دید اخبار امروز چه داده‌هایی برای بازارهای جهانی خواهد داشت. مهم‌ترین اتفاق روز، انتخابات بریتانیا است. با درجه کمتری از اهمیت، نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا مورد توجه است تا دست آخر انتظارها متوجه جلسه جنجالی کنگره آمریکا شود.

موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که هنوز دلایل زیادی وجود دارد که طلا در سبد سرمایه‌گذاری فعالان بازارهای بین‌المللی وجود داشته باشد. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری تی‌دی‌اس اعلام کرد: اگر فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن رویکرد محتاطانه خود را برای افزایش نرخ بهره و تغییر سیاست‌های پولی اتخاذ کند، قیمت هر اونس طلا احتمالا به سطح مهم و حساس 1300 دلاری دست خواهد یافت. براساس این گزارش، بارت ملک تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری تی‌دی‌اس تاکید کرد: اگر فدرال رزرو آمریکا رویکرد محتاطانه‌ای را در نشست ژوئن برای افزایش نرخ بهره اتخاذ کند، این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی طلا بار دیگر سطح 1300 دلاری را آزمایش کند. چنانکه اشاره شد بازارهای بین‌المللی در شرایط کنونی منتظر برگزاری نشست کمیته اطلاعات سنای آمریکا در روز پنج‌شنبه هستند، جایی که قرار است جیمز کومی رئیس سابق اف‌بی‌آی درخصوص پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا شهادت دهد. برخی رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که علت اصلی برکناری کومی از این سمت از سوی ترامپ، مخالفت رئیس سابق اف‌بی‌آی با درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای متوقف کردن تحقیقات پرونده روسیه بوده است. از سوی دیگر نااطمینانی‌های زیادی درباره توانایی ترامپ برای تصویب برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی و مالی در کنگره وجود دارد. بعید به‌نظر می‌رسد که ترامپ بتواند در شرایط کنونی بدون دردسر و چالش جدی، سیاست‌های محرک مالی خود را در کنگره به تصویب برساند.

کد N1711348

وبگردی