آفتاب
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

افزایش مناطق حفاظت شده/اعلام نتیجه بررسی علت تلف شدن هیرکان، هفته آینده

افزایش مناطق حفاظت شده/اعلام نتیجه بررسی علت تلف شدن هیرکان، هفته آینده

تهران- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست مصوب شد 6 منطقه از مناطق ارزشمند کشور به عنوان مناطق حفاظت شده ثبت شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، فرهاد دبیری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی محیط زیست ( 15 تا 21 خرداد) افزود: این مصوبه پس از یکسال تلاش و رایزنی سازمان حفاظت محیط زیست و پس از موافقت وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است.
وی اظهار کرد: مناطق الموت و طارم سفلی در استان قزوین، یخاب در استان اصفهان، دره باغ در استان فارس، شیرستان در استان چهارمحال و بختیاری پنج منطقه ای هستند که به جمع مناطق حفاظت شده اضافه شدند.
وی ادامه داد: همچنین محدوده امن و پناهگاه حیات وحش موته به عنوان ششمین منطقه و تحت قالب پارک ملی موته شناسایی و معرفی شد.

*** جریمه تخریب کنندگان تالاب پنج برابر خسارت
وی به تصویب قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور در چهارم اردیبهشت ماه سالجاری اشاره کرد و گفت: در ماده یک این قانون، تخریب و آلودگی غیر قابل جبران در تالاب ها ممنوع اعلام و تشخیص تخریب و آلودگی تالاب ها نیز از جمله وظایف و تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است.
دبیری افزود: همچنین بر اساس این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به سنجش و اعلام نیاز آبی تالاب های کشور به وزارت نیرو و وزارت نیرو شد و وزارت نیرو نیز مکلف به تامین و تخصیص این نیاز آبی بر اساس برنامه ای مدون شده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مجازات اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تخریب و آلودگی در تالاب ها می کنند، اشاره کرد و گفت: این افراد، به میزان سه تا پنج برابر خسارت وارد شده به تالاب، جریمه می شوند.

*** توجه به محیط زیست در برنامه ششم توسعه
دبیری اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست در برنامه ششم توسعه نیز در ماده 38 که دارای 23 بند است به محیط زیست اختصاص دارد ، علاوه بر این در 10 ماده دیگر هم مقوله محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: به عنوان مثال در ماده 31 تولید، مصرف محصولات تراریخته ممنوع اعلام شده و در ماده 30 به جز بند ف آن به محیط زیست و حفاظت از جنگل ها پرداخته شده است.

*** ضوابط فعالیت معادن آماده شده است
دبیری گفت: همچنین ضوابط فعالیت های معدنی آماده شده که در آخرین مراحل رایزنی و بررسی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است ، کارگروهی در وزارت صنعت وجود دارد که اگر در آن در خصوص ضوابط به تفاهم برسیم ، در اختیار هیات وزیران قرار خواهد گرفت که بعد از تصویب، فعالیت معادن ضابطه مند می شود.
وی افزود: اگر فردی که مجوز فعالیت معدن دارد، آن را به فرد دیگری واگذار کند تخلف محسوب می شود و می توان پرونده فرد اول را باطل کرد و یا اگر بیشتر از تناژ تعیین شده برداشت صورت بگیرد، تخلف کرده است.
دبیری گفت: اکنون قانون معادن در هیات دولت در حال بررسی است و بعد آن برای تصویب به مجلس ارسال می شود.
به گفته وی در خصوص مدیریت فعالیت معادن شن و ماسه اطراف تهران تاکنون با دستگاه های مرتبط چندین جلسه داشتیم.

*** نتیجه نهایی بررسی علت تلف شدن هیرکان هفته آینده اعلام می شود
دبیری درباره هیرکان ماده پلنگی که بعد از رها سازی در پارک ملی گلستان تلف شد، گفت: مساله مهم در این زمینه این است که چنین مساله ساده ای به این پیچیدگی رسیده است.
وی افزود: سه سال پیش این پلنگ ( هیرکان ) به همراه یک توله دیگر ( ورکان ) به اداره کل محیط زیست استان گلستان تحویل داده شد و بعد از گذشت سه سال، هیرکان که پلنگ ماده است در طبیعت رها سازی شد، البته این کار با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی انجام شد، مضاف بر این که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد بود رها سازی زود است.
دبیری ادامه داد: به هر حال کار رها سازی انجام شد و به طور کلی سیاست سازمان محیط زیست بر رهاسازی گونه ها در طبیعت است.
وی با اشاره به تلف شدن هیرکان بعد از رهاسازی گفت: حدس زده می شود این حیوان بعد از رها سازی و در نتیجه ورود به قلمرو پلنگی دیگر تلف شده باشد به هر حال موضوع در دست بررسی است و نتیجه به زودی اعلام می شود.
دبیری با اشاره به این که بازرسان در استان گلستان در حال جمع آوری مدارک هستند، تاکید کرد: اما مساله مهم این است که چرا اداره کل استان گلستان در این زمینه پنهان کاری کرده و گزارش های ضد و نقیض داده است.
علمی 9014**
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور * انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1710915

وبگردی