آفتاب

مصرف نوشابه های رژیمی در دوران بارداری با چاقی فرزند ارتباط دارد

مصرف نوشابه های رژیمی در دوران بارداری با چاقی فرزند ارتباط دارد

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که مادران انها در دوران بارداری نوشابه های رژیمی مصرف می کنند، بیشتر در معرض اضافه وزن و یا چاقی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه که توسط محققان موسسه های ملی سلامت (NIH) در آمریکا انجام شد، داده های مربوط به بیش از 900 زن باردار دانمارکی را که دیابت بارداری داشتند و از سال 1996 تا 2002 در مطالعه 'کوهورت تولد ملی دانمارک' شرکت کرده بودند، بررسی کردند.
افراد شرکت کننده در این مطالعه پرسشنامه هایی را در زمینه تغذیه شان در هفته بیست و پنجم بارداری پر کردند.
تقریبا 9 درصد شرکت کنندگان اعلام کردند که دستکم یک نوشابه رژیمی در روز مصرف می کردند؛ فرزندان این زنان در قیاس با زنانی که در دوران بارداری خود نوشابه های رژیمی مصرف نمی کردند، 60 درصد بیشتر در معرض وزن زیاد در بدو تولد بودند.
محققان همچنین اطلاعاتی در زمینه وزن کودکان در زمان تولد و در هفت سالگی جمع آوری کردند و متوجه شدند که احتمال چاقی کودکان مادرانی که دیابت بارداری داشتند و در دوران بارداری دستکم یک نوشابه رژیمی مصرف می کردند، در هفت سالگی دو برابر کودکانی بود که مادران آنها دیابت بارداری داشتند اما در دوران بارداری نوشابه رژیمی مصرف نمی کردند.
یافته های محققان نشان داد که در دوران بارداری، مصرف نوشابه هایی که به صورت مصنوعی شیرین می شوند، در کاهش خطر چاقی کودک در سال های بعدی زندگی بهتر از نوشابه هایی که با قند شیرین می شوند، نیست و نوشابه های رژیمی مزیتی در این زمینه ندارند.
محققان افزودند: همچنین مشاهده کردیم احتمال چاقی کودکان زنانی که به جای نوشابه های شیرین شده آب مصرف می کردند، در هفت سالگی کمتر بود.
این مطالعه در شماره 6 ژوئن مجله بین المللی Epidemiology منتشر شد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1710869

وبگردی