آفتاب

200 هزار اصله درخت و درختچه در آتش سوزی پارک ملی کرخه خوزستان زغال شد

200 هزار اصله درخت و درختچه در آتش سوزی پارک ملی کرخه خوزستان زغال شد

دزفول - ایرنا - رئیس پارک ملی کرخه گفت: در آتش سوزی های اخیر پارک ملی کرخه بیش از 200 هزار اصله درخت و درختچه از بین رفت.

محمد الوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در پی وقوع بیش از 12 مورد آتش سوزی جنگل و بیشه زار در پارک ملی کرخه و منطقه حفاظت شده در یک ماه گذشته مساحتی حدود 150 هکتار در آتش سوخت.
وی گفت:این آتش سوزی های گسترده در پارک ملی کرخه و منطقه حفاظت شده به گونه های مختلف گیاهی شامل گز ، پده ، سریم ، کنار ، توت ، بید ، جاز ، استبرق لگجی ، آبجی ، تمشک ، کهور از 10 تا 100 درصد آسیب زدند.
الوندی افزود: باتوجه به فصل زاد و ولد پرندگان تعداد زیادی آشیانه پرندگان از راسته گنجشک و کبوترسانان و همچنین دیگر گونه های جانوری از جمله مار و نیز تعدادی ماهی در نهرها تلف شدند.
رییس پارک ملی کرخه شوش گفت: در پی وقوع این آتش سوزی ها 26 نفر از افرادی که در این آتش سوزی ها نقش داشته اند به دادگستری شوش و شاوور معرفی شدند.
وی افزود: با توجه به شروع فصل گرما و برداشت محصول گندم متاسفانه تعدادی از کشاورزان، با وجود آموزش و تذکر داده شده همچنان اقدام به آتش زدن بقایای مزارع گندم می کنند که این امر با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش بادهای گرم موجب سرایت آتش به جنگل ها و بیشه زارهای منطقه شده و خسارت جبران ناپذیری به دنبال داشته است.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که هفت هزار و 500 هکتار آن شامل پارک ملی است.
پوشش گیاهی این پارک ملی گز، پده، کنار، توت خودرو، بید ،کنارک و دیگر درختان است.
منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری است.
در یک هفته اخیر علاوه بر وقوع چند مورد آتش سوزی در جنگل و بیشه های شهرستان شوش ، جنگل های بلوط بخش الوار اندیمشک و شهیون دزفول و نیز بخشی از مراتع و بیشه زارهای شهرستان گتوند در شمال خوزستان دچار آتش سوزی شدند.
نبود تجهیزات مهار آتش و نیز سخت گذر بودن محل آتش سوزی ها موجب شده تا مهار این آتش سوزی ها به کندی انجام شود.
7280/6068 / 6037
خبرنگار: مجتبی پناهی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1710854

وبگردی