آفتاب

قطع رابطه عربستان با قطر چه پیامدهایی دارد؟/ هواپیماهایی که از آسمان ایران رد می شوند!

قطع رابطه عربستان با قطر چه پیامدهایی دارد؟/ هواپیماهایی که از آسمان ایران رد می شوند!

قطع رابطه عربستان و متحدانش با قطر، به منظور محاصره و تحریم این کشور کوچک اما ثروتمند حاشیه خلیج فارس و به زانو درآوردن حکام آن انجام شد. اینک اولین پیامد این اقدام را در آسمان ایران می بینیم، جایی که حالا به تنها مسیر عبوری صدها سورتی پرواز قطری تبدیل شده است...

قطع رابطه عربستان و متحدانش با قطر، به منظور محاصره و تحریم این کشور کوچک اما ثروتمند حاشیه خلیج فارس و به زانو درآوردن حکام آن انجام شد. اینک اولین پیامد این اقدام را در آسمان ایران می بینیم، جایی که حالا به تنها مسیر عبوری صدها سورتی پرواز قطری تبدیل شده است... به گزارش آفتاب، یک کارشناس صنعت هوانوردی معتقد است با توجه به اینکه نمی‌توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به راحتی اعتماد کرد باید برنامه‌ریزی صنعت هوایی ایران متناسب با تحولات منطقه در ماه‌ها و هفته‌های آینده صورت گیرد و از هر گونه تصمیم‌گیری با شتاب پرهیز شود.
روزنامه استار ترکیه در گزارشی خبری اعلام کرد که در پی تنش به وجود آمده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه و مسدود شدن مسیرهای هوایی به سوی قطر، آسمان ایران و ترکیه تنها مسیر ارتباط این کشور با جهان خارج است.
به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه روز سه شنبه در صفحه اینترنتی خود نوشت: کشور قطر که هم اکنون از طرف هفت کشور عربی منطقه دچار تحریم هوایی شده، ناچار است از مسیرهای هوایی ایران و ترکیه استفاده کند.
به نوشته این رسانه، مصر نیز مثل عربستان، امارات متحده عربی و بحرین از امروز مسیرهای هوایی خود را بر روی هواپیماهای قطری بست.
بر اساس گزارش خبری این رسانه، روز گذشته هفت کشور عربی منطقه روابط خود را با قطر قطع کردند و برخی تحریم ها و محدودیت ها برای قطر آغاز شد.
به نوشته این رسانه، بحران ایجاد شده در روابط قطر همچنان ادامه دارد.
بنا به اعلام این رسانه، اکنون سازمان هواپیمایی معروف قطر راهی ندارد جز این که از مسیرهای هوایی ایران و ترکیه برای پرواز خود به مقاصد خارجی استفاده کند.
همچنین علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قطر در طول سال‌های گذشته توانسته عملکرد اقتصادی مثبتی از خود به جای بگذارد و با وجود آنکه از نظر جغرافیایی و جمعیتی محدودیت‌هایی دارد اما در بخش‌های مختلف به طور خاص صنعت هوانوردی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.
وی با بیان اینکه قطر از نظر سیاسی تصمیم‌گیری‌های متفاوتی داشته که آینده این کشور را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند، تاکید کرد: پس از محدودیت‌هایی که علیه این کشور اجرایی شده، باید منتظر ماند تا دید تصمیم دولت قطر در نهایت چه خواهد بود و پس از آن ایران می‌تواند برنامه‌ریزی اقتصادی خود را نهایی کرده و نسبت به نقش‌آفرینی در آینده صنعت هواپیمایی تصمیماتی جدید اتخاذ کند.
وی درباره پروازهای بین‌المللی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز و احتمال ورود آنها به آسمان ایران نیز توضیح داد: آنچه که در حال حاضر قطعی به نظر می‌رسد، محوریت یافتن آسمان ایران در پروازهای بین‌المللی این کشور در منطقه خواهد بود، زیرا با توجه به ممنوعیت ورود هواپیماهای قطر به عربستان قطعا مسیر هوایی ایران که در نهایت به ارمنستان، دریای سیاه، رومانی و اروپا می‌رسد، مسیری قابل تامل خواهد بود.
این کارشناس صنعت هوانوردی ادامه داد: در کنار پروازهای اروپایی شاید ایران نقشی نیز در پروازهای آسیایی ایرلاین‌های قطری ایفا کند، اما قطعا ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که پروازهای آفریقایی و آمریکای جنوبی قطر وارد آسمان ایران شوند.
بحیرایی با بیان اینکه باید به تحولات اخیر منطقه نگاهی کارشناسی داشته باشیم، عنوان کرد: ایران می‌تواند با سنجیدن دقیق شرایط منطقه و اوضاع قطر نسبت به آینده خود تصمیم‌گیری کند. اگر ما صبر نکنیم و بی‌گدار به آب بزنیم، شاید در آینده مشکلاتی برای آسمان ایران به وجود آید. در شرایطی که اگر امکان آن وجود داشته باشد که پس از مشخص شدن شرایط دقیق آینده منطقه اوضاع به نفع ایران تغییر کند، قطعا بخش قابل توجهی از اهداف مدنظر کشور در صنعت هوایی محقق می‌شود.
کشورهای عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی روز دوشنبه با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی، روابط دیپلماتیکشان با دوحه را قطع کردند. 
کد N1710372

وبگردی