آفتاب

محتوای مفاهیم جنسی، کودک آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین در تلگرام مسدود شد

محتوای مفاهیم جنسی، کودک آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین در تلگرام مسدود شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این وزارتخانه در پی توسعه شبکه اینترنت، امنیت آن را هم افزایش داده گفت که بر اساس تفاهم وزارت ارتباطات با مدیران تلگرام پنج مصداق مفاهیم جنسی، کودک آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین در این نرم‌افزار مسدود شده است.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی در جلسه علنی صبح امروز  مجلس در پاسخ به سوال نماینده شاهین شهر در خصوص عدم نظارت و کنترل محتوای مطالب مغایر اصول و موازین شرعی و مصالح و منافع ملی در فضای مجازی گفت: فضای مجازی فرصت و تهدیدها را توامان با هم دارد و نمی‌توان از فرصت های آن گذشت. هیچ کشوری هم نگفته که به خاطر تهدید فضای مجازی از فرصت آن هم استفاده نشود، نقل‌قول‌های متعددی نیز از رهبری داریم که می گویند باید از همه فرصت‌های فضای مجازی  استفاده کنیم، برای آن برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم تهدیدات را به صفر برسانیم.

وی افزود: در 4 سال گذشته تلاش شده به نوعی فرصت ها را افزایش و امنیت فضای مجازی را ارتقاء دهیم و تهدیدات را کاهش دهیم. براین اساس کارهایی را دانشگاه های مختلف شروع کرده ایم و در حال حاضر 14 دانشگاه و مرکز پژوهشی کشور محتوای فضای مجازی را بررسی و صیانت می‌کنند؛ همچنین با کمک دانشگاهیان تلاش شده تا این فرصت ها را بومی کنیم اما به هر حال با توجه به مسائل فناوری های مختلف گره خورده با فضای مجازی عملاً جنگ سایبری بین کشورها وجود دارد. البته فارغ التحصیلان و دانشگاهیان ما تلاش می کنند که بتوانیم با تفاهمات مختلف اقدامات مناسبی را رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: وزارت ارتباطات به جای مسدود کردن تلگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی خارجی که باعث مهاجرت کاربران آن به شبکه اجتماعی دیگر می شود با مدیران آن تفاهم کرده که پنج مصداق مفاهیم جنسی، کودک آزاری، ترویج خشونت، تروریسم و محتوای ضد دین در این نرم‌افزار مسدود شود و تاکنون 173 هزار از این مصادیق بسته شده است تا جایی که در ابتدای فعالیت تلگرام 10 درصد مشکل در این زمینه وجود داشت که اکنون به دو درصد کاهش یافته است.

واعظی خاطر نشان کرد: ما همچنین پالایش هوشمند را راه اندازی کرده ایم و 400 میلیون نشانی تصویری را مسدود کردیم. اگر تا پیش از این بین تمام سایت‌ها 8 درصد مشکل وجود داشت اکنون به 1.5 درصد کاهش یافته است. همچنین در سه سال گذشته 7 میلیون آدرسی که به ما از مراجع صلاحیت دار  به ما گزارش داده شده را بسته ایم و 121 نرم افزار مهم و فیلتر شکن را مسدود کرده‌ایم.

کد N1710315

وبگردی