آفتاب
از گالیور تا شکسپیر؛

کتابخانه‌ای شامل دست‌نوشته‌های تاریخی در ایرلند حراج می‌شود

کتابخانه‌ای شامل دست‌نوشته‌های تاریخی در ایرلند حراج می‌شود

انتظار می‌رود مجموعه‌ای از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی که بیش از ۱۰۰ سال پیش توسط یک قاضی ایرلندی گردآوری شده بودند، به ارزش ۱.۸ میلیون پوند به فروش بروند.‌

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، ‌ یکی از مهم‌ترین کلکسیون‌های کتاب‌های تاریخی، از جمله نوشته‌های متعددی از شکسپیر، یک نسخه اول از «سفرهای گالیور»، کپی‌های امضاشده اشعار وُردزوُرت و دست‌نوشته‌های قرون وسطی قرار است هفته آینده به فروش برود.

این کتاب‌ها بخشی از یک کتابخانه تاریخی هستند که بیش از ۱۰۰ سال پیش در ایرلند جمع‌آوری شد و هفتم ژوئن در حراجی ساتبی زیر چکش حراج می رود. انتظار می‌رود این مجموعه  بیش از ۱.۸ میلیون پوند فروخته شود.

نقطه تمرکز این حراجی آثار شکسپیر است که نادرترین آن‌ها می‌تواند به قیمت ۵۰ هزار پوند به فروش برود. برای تکمیل آثار شکسپیر، یک نسخه سال ۱۵۸۷ از «ماجراهای هولین‌شِد» هست که باور می‌رود الهام‌بخش نمایشنامه‌های تاریخی شکسپیر بوده و نسخه سال ۱۵۶۱ «داستان‌های کنتربری» چاسر هم از جمله مهم‌ترین نسخه‌های موجود در این کتابخانه است.

یک نسخه مهم دیگر، نسخه متعلق به جاناتان سوییفت از داستان‌های سفر لایونل ویفر، ‌ دزد دریایی ولزی است، که سال ۱۶۹۹ منتشر شد و ماجراجویی‌های او در ساحل غربی آمریکای جنوبی را تعریف می‌کند. باور می‌رود که این کتاب الهام‌بخش نوشته شدن «سفرهای گالیور» توسط سوییفت بوده باشد، کتابی که یک نسخه از چاپ نخست آن هم در همین مجموعه برای فروش عرضه می‌شود.

از کتاب‌های دیگری که انتظار می‌رود جمع‌کنندگان آثار نادر به آن‌ها علاقه نشان بدهند، می‌توان به یک نسخه اول نادر از «پیشبرد یادگیری» فرانسیس بیکن اشاره کرد که یکی از متون کلیدی در توسعه تفکر علمی مدرن به حساب می‌آید. انتظار می‌رود این کتاب هم ۵۰ هزار پوند به فروش برود. اثر بعدی «ماجرای نورمبرگ» ‌سال ۱۴۹۳ است که مسئول حراجی می‌گوید از جمله زیباترین کتاب‌های طراحی‌شده در اروپا در قرن پانزدهم است و انتظار می‌رود ۴۰ هزار پوند به فروش برود.

ویلیام اوبراین که عاشق جمع‌آوری کتاب بود، این آثار را در دهه‌های ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ گرد هم آورد. او که یک قاضی ایرلندی بود، ‌ پیش از آن به خاطر قضاوت در پرونده بدنام قتل در فینیکس پارک در سال ۱۸۸۲ به شهرت رسیده بود. این قاضی یک سده پیش درگذشت و کتابخانه او در دست کالج مسیحیان جسویی واقع در میلتاون دوبلین قرار گرفت. این مجموعه تا حدود زیادی دست‌نخورده باقی مانده است.

به خاطر اینکه به ندرت از این مجموعه توسط محققان استفاده می‌شود وبسیاری از دست‌نوشته‌ها نیاز به مراقبت ویژه دارند، ‌ این کالج تصمیم گرفت این کتابخانه را به این امید بفروشد که گردآورندگانی که می‌توانند از آن‌ها محافظت کنند و از وجودشان لذت ببرند، آنها را خریداری کنند.

کد N1709349

وبگردی