آفتاب

تداوم حمایت حقوقی‌ها در بازار سهام

تداوم حمایت حقوقی‌ها در بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران هفته‌ گذشته اولین هفته نزولی از ابتدای سال را رقم زد. برهمین اساس شاخص کل بازار سهام با افت 8/ 0 درصدی و کاهش ...

دنیای اقتصاد – مهرنوش سلوکی:بورس اوراق بهادار تهران هفته‌ گذشته اولین هفته نزولی از ابتدای سال را رقم زد. برهمین اساس شاخص کل بازار سهام با افت 8/ 0 درصدی و کاهش چشمگیر ارزش معاملات، ‌نشانه‌هایی از اصلاح قیمت‌ها توام با رکود معاملاتی را نشان داد. بسیاری از سهامدارانی که با شروع سال 96 به واسطه هیجانات ناشی از انتخابات و خوش‌بینی نسبت به نتایج آن اقدام به خرید سهام کرده بودند، پس از کسب سودهای مناسب (در یک زمان نسبتا کوتاه) حالا اقدام به عرضه‌ سهم‌های خود کرده‌اند. این موضوع در کنار روند قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و عدم انگیزه خاصی از این منظر برای معامله‌گران باعث شد تا نماگر بازار سهام کشور با ریزش مواجه شود.

 

افت عمومی قیمت سهام طی معاملات هفته منتهی به 10 خرداد در شرایطی رقم خورد که شاهد تداوم حمایت معامله‌گران حقوقی در بازار سهام بودیم. مشارکت این معامله‌گران از روزهای پایانی اردیبهشت و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بازار سهام به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی معاملات هفته گذشته، حدود 30 میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی وارد سبد سهام حقوقی‌ها شده است.

بررسی روزانه این تغییر مالکیت‌ها حاکی از آن است که تنها در روز چهارشنبه حقیقی‌ها توانستند مالکیت سهام را به نفع خود تغییر دهند (در چهار روز ابتدای هفته گذشته این حقوقی‌ها بودند که مالکیت سهام را نفع خود تغییر دادند). طی روز مزبور تغییر مالکیت بازار حدود 5 میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی بوده است. این موضوع مطابق آنچه در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، تحت تاثیر معاملات در نماد «پکرمان» رقم خورد. بازیگران خرد بازار در روز چهارشنبه بیش از 39 میلیون سهم گروه صنعتی بارز را خریداری کرده‌اند. برهمین اساس این نماد در پایان معاملات آخرین روز هفته نیز با صف خرید حدود 8 میلیونی به کار خود پایان داد. البته طی معاملات این روز دو شرکت حقوقی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین نیز از سهام این شرکت خریداری کرده‌اند اما در نهایت خالص خرید این سهم به نفع معامله‌گران حقیقی ثبت شد (تغییر مالکیت سهام «پکرمان در روز چهارشنبه حدود 13 میلیارد تومان به نفع معامله‌گران حقیقی بود).

 

چتر حمایتی حقوقی‌ها در بورس

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شد از 25 اردیبهشت ماه، یعنی درست از زمانی که شاخص بورس از مرز 80 هزار واحدی عبور کرده است تا روز چهارشنبه هفته گذشته (10 خرداد) انتقال مالکیت از پرتفوی اشخاص حقیقی به اشخاص حقوقی بیش از 76 میلیارد تومان بوده است. با این وجود در میان این روزها در سه تاریخ 30 اردیبهشت، 3 خرداد و 10 خرداد سه رقم متفاوت دیده می‌شود. در روز 30 اردیبهشت، درست پس از مشخص شدن نتایج انتخابات شاهد ورود قابل‌توجه حقیقی‌ها (به اندازه 16 میلیارد تومان) بودیم. در روز سوم خرداد نیز شاهد تحرکاتی در نماد «پکرمان» بودیم که باعث مثبت شدن خالص خرید حقیقی‌ها به اندازه 13 میلیارد تومان شد. چهارشنبه هفته گذشته نیز حدود 13 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد و این موضوع بود که خالص خرید حقیقی‌ها را در این روز مثبت کرد. در مجموع می‌توان می‌توان ادعا کرد که از روز 25 اردیبهشت تاکنون، تغییر مالکیت بیش از 110 میلیارد تومان به نفع بازیگران حقوقی رقم خورده است.

 

عملکرد بازیگران در 5 روز معاملاتی اخیر

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت سیمان اصفهان بیش از 67 هزار سهم به نفع حقوقی‌ها بوده است. «سصفها» که در روزهای یکشنبه و دوشنبه به دلیل تعدیل در پیش‌بینی صورت‌های مالی متوقف بود، روز دوشنبه با شفاف‌سازی در مورد این تعدیل بازگشایی شد. تغییر مالکیت سهام این شرکت در سه روز پایانی هفته به نفع بازیگران بزرگ بازار رقم خورده است. در همین زمینه شرکت سرمایه‌گذاری نور همدانیان طی مدت مزبور حدود 30 هزار و 500 سهم از «سصفها» خریداری کرده است.

شرکت سخت آژند در 5 روز معاملاتی تغییر مالکیتی حدود 2 میلیون سهمی از سوی حقوقی به حقیقی داشته است. با وجود اینکه در سه روز معاملاتی بازیگران بزرگ بازار برنده تغییر مالکیت‌ها بوده‌اند، اما در روز سه‌شنبه با جابه‌جایی 2 میلیون سهم به نفع حقیقی، معادله معاملات در این سهم عوض شد. طی روز مزبور حقیقی‌ها در سمت خرید بیش از 3 میلیون سهم خریداری کردند. در زمینه سهامداران فعال نیز چهار شرکت سرمایه‌گذاری عمران و توسعه هرمزگان، بیمه آرمان، پیشگامان عمران و توسعه استان قم و سرمایه‌گذاری دلیران پارس از «ثاژن» سهم خریداری کرده‌اند. مجموع کل خرید این شرکت‌ها از سخت آژند حدود 7 میلیون 600 هزار سهم است.

پتروشیمی پردیس در کل هفته تغییر مالکیت 21 هزار و 500 سهمی از حقوقی به حقیقی داشته است. این سهم که در 5 روز معاملاتی گذشته با افت قیمت به کار خود پایان داد، بیشترین تغییر مالکیت را در روز یکشنبه داشته است. به این ترتیب با جابه‌جایی بیش از 95 هزار سهم از سوی حقوقی به حقیقی، 78 درصد از خرید این سهم توسط بازیگران خرد بازار صورت گرفت. در این بین طی سه روز پایانی هفته، شرکت بازرگانی پتروشیمی بیش از 57 هزار سهم از «شپدیس» را به ‌فروش رسانده است.

پالایش نفت بندرعباس در تمام روزهای هفته شاهد تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی‌ بوده است. برهمین اساس بیش از 5 میلیون و 700 هزار سهم از سوی حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است. بیشترین تغییر مالکیت این نماد به روز شنبه برمی‌گردد. در آن روز بیش از 3‌میلیون سهم از سوی بازیگران خرد بازار فروش رفته و بیش از یک میلیون و 900 هزار سهم از سوی حقیقی به حقوقی دست‌به دست شده است. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که مالک بیش از 16 درصد سهام «شبندر» است در سه روز معاملاتی 605 هزار سهم از پالایش نفت بندرعباس به فروش رسانده است.

بانک خاورمیانه در طول هفته تغییر مالکیتی بیش از یک میلیون و چهارصد سهم از سوی حقیقی به حقوقی داشته است. بیشترین تغییر مالکیت این بانک مربوط به روز چهارشنبه با حدود 800هزار سهم به نفع بازیگران حقوقی است. در این روز 100 درصد فروش از سمت بازیگران حقیقی بوده است. در همین زمینه شرکت بین‌المللی مدیریت توسعه بهسود در آخرین روز هفته 600 هزار سهم از «وخاور» خریداری کرده است. بیمه ملت نیز در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیتی بیش از یک میلیون و نیم سهم از سوی حقیقی به حقوقی داشته است. تغییر مالکیت روز چهارشنبه این سهم حدود یک میلیون و چهارصد هزار سهم بود به نفع حقوقی‌ها بوده است. برهمین اساس حضور 99 درصدی سهامداران حقوقی در سمت خرید در این نماد قابل توجه است. شرکت واسپاری آتیه صبا نیز در سه روز کاری پایان هفته حدود 2 میلیون از این سهم خریداری کرده است.

 

سهامداران فعال کدامند؟

در بخش سهامداران فعال نیز سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد از چهار شرکت افست، پتروشیمی‌جم، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق و سرمایه‌گذاری شاهد سهم خریداری کرده است. بیشترین خرید این شرکت از «چافست» بوده است که بر اساس آن بیش از 770 هزار سهم بوده است. در همین زمینه صندوق گنجینه آرمان‌شهر نیز از فولاد مبارکه اصفهان و سلف بنزین ستاره خلیج خریداری کرده است. این صندوق که نسبت به هفته قبل فعالیت کمتری داشته است، بیش از 23 میلیون سهم از فولاد مبارکه اصفهان خریداری کرده است. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیگر سهامدار فعال است که از موتورسازان تراکتورسازی ایران بیش از 800 هزار سهم به پرتفوی خود اضافه کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان نیز این‌هفته در صنعت قند و شکر فعالیت داشته است. برهمین اساس این صندوق از دو شرکت قند اصفهان و شهد سهم خریداری کرده است. به این ترتیب از «قصفها» در حدود 400 هزار سهم و از «قشهد» 100 هزار سهم به پرتفوی خود اضافه کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری بازار‌گردانی آرمان‌انصار که بازارگردان بانک انصار است در چهار روز اخیر حمایت قابل توجهی از این بانک داشته است. به این ترتیب این صندوق حدود 10 میلیون سهم خریداری کرده است.

کد N1708744

وبگردی