آفتاب

برژینسکی فردی بود که به کارتر توصیه کرد افغانستان را ویتنام شوروی کند

برژینسکی فردی بود که به کارتر توصیه کرد افغانستان را ویتنام شوروی کند

روزنامه نووایای روسیه در مقاله ای به شخصیت برژینسکی و برنامه ها و نظریات او در خصوص شوروی سابق پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین این نشریه روسی می نویسد:  زبیگنف برژینسکی در سن 89 سالگی در ایالات متحده از دنیا رفت. این مهاجر لهستانی همیشه از پیاده کردن خط مشی سخت نسبت به شوروی حمایت کرده بود و سخنان وی الهام بخش سیاست خارجی آمریکا قبل از دوران تشنج زدایی گورباچف بود. بسیاری از مخالفان خط کنونی سیاست خارجی روسيه معتقدند کتب برژینسکی در مورد مرحله اجتناب ناپذیر درگیری روسیه و آمریکا به پیشبینی انبیایی شباهت داشت.

گلب پاولوفسکی کارشناس سیاسی سرشناس روسيه در این رابطه می‌گوید جامعه روسيه، حتی در مقایسه با جامعه شوروی، در مورد تعلیمات سیاسی غربی نادان است. در روسيه فقط اسامی چند تن از کارشناسان آمریکایی شناخته شده و علت امر نه محسنات این افراد بلکه استفاده تبلیغاتی از اسامی آنها است. اینجا دو تن بیش از همه مطرح بودند: هنری کیسینجر و زبیگنف برژینسکی. و هر دوی آنها مهاجر بودند. یعنی فلسفه سیاسی آمریکا محصول وارد شده از اروپا است.

برژینسکی فردی بود که به رئیس‌جمهور کارتر توصیه کرد افغانستان را به ویتنام شوروی تبدیل کند. باید افغانستان به جنگی تبدیل می‌شد که خروج از آن ممکن نبوده و باعث سرافکندگی شوروی مي‌شد و البته این برنامه تحقق یافت.

ژئوپلتیک در آمریکا یک علم وزین محسوب نمی‌شود. ولی در روسيه این علم را جدی می‌گیرند زیرا ژئوپلتیک جانشین مارکسیسم لنینیسم استالینیسم شده و همه آن را یک علم تلقی می‌کنند که البته صحیح نیست.

برژینسکی را طراح کل فروپاشی شوروی و سپس روسيه تلقی می‌کردند ولی این امر به هیچ وجه واقعیت ندارد. او بیشتر به فکر جستجوی توازن بین روسیه و آمریکا بود.

امروز نظریه سیاسی، یک مغز متفکر نیرومند و حزب پارانویای ژئوپلتیک روسيه یک دشمن فراطبیعی را از دست داد.

واسیلی ژارکوف کارشناس تاریخ بنوبه خود می‌گوید برژینسکی در کتاب "تخته شطرنج بزرگ" از مأموریت‌های پیش روی ایالات متحده و متحدان آن سخن می‌راند.

آثار این مغز متفکر درخشان در روسيه به شکل صحیح استنباط نشده است. در روسيه از کتب وی برداشت پیش پا افتاده می‌شود. این واقعیت نکوهشی برای طبقه روشنفکر روسيه است که افکار موجود در جهان را به شکل خیلی غریب استنباط کرده و سپس آنها را به امری هولناک تبدیل می‌کند. از دنیا رفتن برژینسکی سببی برای تفکر در این مورد است.

49261

کد N1708343

وبگردی