آفتاب
بی‌پروا و ناپسند؛

واکنش کریمی قدوسی به ادعای نبویان درباره ظریف و سردار سلیمانی

واکنش کریمی قدوسی به ادعای نبویان درباره ظریف و سردار سلیمانی

محمود نبویان عضو جبهه پایداری اخیرا ادعایی عجیب درباره ظریف و سردار سلیمانی کرده بود. نبویان گفته بود ظریف، سلیمانی را تحویل آمریکا خواهد داد و تعهد این کار را داده است. این ادعا را همه تکذیب کردند، حتی کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری!

محمود نبویان عضو جبهه پایداری اخیرا ادعایی عجیب درباره ظریف و سردار سلیمانی کرده بود. نبویان گفته بود ظریف، سلیمانی را تحویل آمریکا خواهد داد و تعهد این کار را داده است. این ادعا را همه تکذیب کردند، حتی کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری!
شرق در این باره نوشت: کریمی‌قدوسی روز گذشته در جمع خبرنگاران در راهروی مجلس گفته که هواپیمایی حامل فرماندهان نظامی سعودی حریم هوایی ایران را شکسته و بعد از تماس با ظریف و با نظر وزارت خارجه، هواپیما به فرودگاه دمام عربستان بازگردانده شده ‌است.
به ‌نظر می‌رسد طرح این ادعا بسیار دور از واقعیت است. نکته اصلی اینجاست که تصمیم‌گیری درباره وضعیت یک پرواز به وزیر خارجه کمترین ارتباط را دارد. به گزارش خانه ملت روایت حاشیه‌ساز کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از ماجرای این پرواز این است «یک هواپیمای نظامی سعودی شامل تعدادی از مقامات ارتش عربستان در آسمان ایران مورد رهگیری جنگنده‌های ایرانی قرار گرفته است. سیستم هواپیمایی کشوری زیر نظر دولت از طریق فرودگاه مهرآباد تهران دستور بازگشت هواپیمای سعودی را صادر كرد و سیستم پدافندی کشور در موضوع ورود پیدا نکرد». او اضافه می‌کند «پنجشنبه گذشته یک هواپیمای نظامی سعودی با ذخیره سوخت بالا ضمن نقض حریم هوایی ایران از فرودگاه دمام به مقصد قرقیزستان پرواز می‌کند. در این هواپیما فرماندهان نظامی سعودی برای جلسه‌ای با مقامات آمریکایی درباره داعش حضور داشتند. مراقبت هوایی فرودگاه یزد هواپیمای سعودی را رصد می‌کند و پس از آن از فرودگاه تهران استعلام می‌گیرد که اجازه پرواز در حریم هوایی ایران را دارد یا خیر که پس از آن مشخص می‌شود هواپیمای سعودی اجازه پرواز در حریم هوایی را ندارد. بلافاصله بنا به دستور پدافند هوایی، هواپیماهای جنگنده برای اسکورت این هواپیما پرواز می‌کند.
بنا به دستور پدافند ایران، هواپیمای نظامی سعودی باید در فرودگاه شیراز فرود می‌آمد؛ اما آنها مدعی شدند که به ‌دلیل حجم ذخیره سوخت از لحاظ فنی توانایی فرود ندارد. پس از این اتفاقات با آقای ظریف تماس برقرار می‌شود و با نظر وزارت امور خارجه این هواپیما درنهایت به فرودگاه دمام عربستان باز‌می‌گردد. هواپیمای سعودی پس از بازگشت به فرودگاه دمام و به فاصله نیم ساعت بعد، از طریق خاک پاکستان و افغانستان راهی قرقیزستان می‌شود تا جلسه نظامی مقامات نظامی عربستان با آمریکایی‌ها درباره آسیای میانه برگزار شود».
کریمی‌قدوسی با طرح این ادعاها گفته که «سیستم پدافندی و امنیتی کشورمان باید پیگیر نحوه ورود هواپیمای سعودی به آسمان ایران و نقض حریم هوایی کشورمان می‌شد. ما پیگیر این هستیم که چرا آقای ظریف تأکید کرده است که هواپیمای سعودی به مبدأ بازگردد. وزارت امور خارجه برای مسائل سیاسی و دیپلماتیک در موضوع هواپیمای سعودی ورود کرده است. دستگاه دیپلماسی پس از ماجرای فرود اجباری هواپیمای ایساف نسبت به عملکرد سیستم پدافندی معترض شده بود و خواهان استعلام از وزارت امور خارجه شده بود. سیستم هواپیمایی کشوری زیر نظر دولت از طریق فرودگاه مهرآباد تهران دستور بازگشت هواپیمای سعودی را صادر كرد و سیستم پدافندی کشور در موضوع ورود پیدا نکرد». کریمی‌قدوسی یکی از مخالفان و منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی است که در تمام دولت یازدهم دستگاه دیپلماسی و شخص جواد ظریف را مورد حمله قرار داده است.
عجیب‌ترین اقدام خلاف امنیت ملی او انتشار متنی با این ادعا بود که نوار صوتی پیاده‌شده سخنان ظریف در کمیسیون امنیت ملی است؛ ادعایی که با واکنش خود نمایندگان مجلس مواجه شد و این اقدام را خلاف امنیت ملی اعلام کردند. 
جدیدترین ادعای کریمی‌قدوسی زمانی مطرح شده که یک روز قبل از آن سیدمحمود نبویان، نماینده پیشین مجلس، ادعای دیگری درباره ظریف مطرح کرده بود. نبویان گفته بود «ایران هسته‌ای‌اش را داد تا رابطه بانکی برقرار شود؛ اما رابطه بانکی برقرار نشده است و یک‌سال‌ونیم است که آنها اجرا نمی‌کنند و برای برقراری رابطه بانکی یک شرط جدید گذاشته‌اند و گفته‌اند به شرطی رابطه بانکی را برقرار می‌کنیم که حاج‌قاسم سلیمانی را به ما تحویل دهید و رفته‌اند تعهد این کار را به آمریکا داده‌اند و برگشته‌اند، به خدا قسم. وزیر مملکت رفته‌ است این تعهد (تحویل سردار سلیمانی) را به FATF (گروه مالی بین‌المللی) داده‌ است».  
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به این اظهارات گفت: «این نوع صحبت‌ها بی‌پروا و ناپسند است و نمی‌توانم باور کنم در ایران کسی بتواند تا این حد سخن غلط و دروغ بگوید».
کریمی‌قدوسی نیز روز گذشته درباره ادعای نبویان گفته «هیچ‌کس در دولت قدرت تحویل‌دادن سردار سلیمانی را ندارد. منطق خبری را که منتشر شده نمی‌دانم، قبول ندارم و گمان نمی‌کنم که صحیح باشد. اگر چنین سخنی صحیح بود، امروز آقای ظریف سر جایش نبود. فکر نمی‌کنم وزیر خارجه‌ای در جمهوری اسلامی جرئت چنین کارهایی را داشته باشد». وی در ادامه تأکید کرد: آنچه تاکنون بیان داشته‌ام، همیشه مستند بوده است و آنچه درباره جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز مطرح کرده بودم، در دادگاه در حال بررسی است.
کد N1707661

وبگردی