آفتاب

سهم خواهی از رودخانه‌های مرزی عامل بروز ریزگردها/ برای هر رودخانه نسخه جداگانه می‌پیچیم

سهم خواهی از رودخانه‌های مرزی عامل بروز ریزگردها/ برای هر رودخانه نسخه جداگانه می‌پیچیم

طاهری گفت: کشوری که آبی را سهم خودش فرض می کند وقتی می‌خواهد به کشور دیگری بدهد امتیازاتی را از کشور پایین دست طلب می‌کند هماننند آنچه اکنون بین ترکیه با عراق و سوریه رخ می‌دهد.

بهرام طاهری مشاور وزیر نیرو و مدیر کل دفتر محیط زیست وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به مباحث ریزگردها بیان کرد: یکی از اقدامات ما بازگرداندن سهم زیست محیطی آبهای سطحی است یعنی برنامه ریزی کرده‌ایم که برای هر رودخانه یک نسخه زیست محیطی تهیه شود به این معنا که یک رودخانه فقط به عنوان تامین کننده آب نیست بلکه کارکرد زیست محیطی و اکولوژیک بسیار اساسی دارد.

او ادامه داد: در حال تدوین چارچوب نسخه زیست محیطی برای هر رودخانه هستیم و همچنین اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی از جمله مهمترین برنامه های ما است.

طاهری در ادامه با اشاره به فرهنگ مصرف آب در کشور اظهار داشت: وقتی نوع خاصی از مصرف آب در کشور در طول دهه‌ها شکل می گیرد این نوع مصرف آب برای خودش چرخه تجاری، کاری و اقتصادی ایجاد می کند، به یکباره نمی توان ورودی آب به بخش هایی از اقتصادی را که به صورت عمده شاید از ضعیفترین بخش ها نیز باشند بسته شود بنا بر این در اولیت بندی استراتژیک و در یک بازه زمانی مشخص باید این مسائل را حل کرد و تغییرات باید تدریجی اتفاق بیفتد زیرا کسانی که به نوع خاصی از مصرف آب وابسته شده اند باید به تدریج از آن جدا شوند.

او تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی که در ایران ایجاد شد حتما می توانست کمتر باشد البته این مشکلات فقط مربوط به ایران نیست بسیاری از مشکلات زیست محیطی ناشی از عدم درک دو سه نسل اخیر نسبت به منابع طبیعی بوده است.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است انرژی‌های تجدیدپذیر به صورت بدون رقیب بر دنیا حاکم می شوند و چیزی آن را کنترل نمی کند و فعالیت های انسان در این بخش قدرت عظیمی بدست می آورد که قابل کنترل نیست.

او با اشاره به اینکه برای مهار ریزگردها باید با کشورهای همسایه نیز به توافق برسیم، گفت: کشورها باید بر سر حوزه های آبریز و رودخانه‌های مشترک به توافق برسند چرا که در برخی موارد شاهدیم که اکنون کشورها دچار عدم توافق سیاسی شده‌اند و این مسائل برای حل شدن نیاز به فشار بین المللی و تداوم مذاکرات دارد.

طاهری با بیان اینکه منشاء بسیاری از ریزگردهای ایران از کشورهای سوریه، عراق، اردن، اسرائیل، عربستان و الجزایر است، افزود: این ریزگردها هر چه از مناطق دورتر می آیند ریزتر و خطرناک ترند.

او توضیح داد: اگر بین کشورها پایداری سیاسی و توافق نیز وجود داشت باز هم به خاطر تغییرات اقلیمی ما با موضوع ریزگردها مواجه بودیم هرچند تاثیر ناپایداری‌ها و عدم تعاملات بین کشورهای منطقه در آب‌های مشترک یک عامل اساسی است.

مدیر کل دفتر محیط زیست وزارت نیرو با اشاره به تاثیر میزان نفوذ ایران در جلوگیری از این مشکلات بیان کرد: اینها مسائل پیچیده در چارچوب‌های کلان است که در سطح منطقه‌ای و یا بین المللی باید حل شود و به سادگی قابل مرتفع شدن نیست. کشوری که آبی را سهم خودش فرض می کند وقتی می خواهد به کشور دیگری بدهد احتمالا بدنبال امتیازات دیگری از کشور پایین دست است هماننند آنچه اکنون بین ترکیه با عراق و سوریه رخ می دهد بنابراین  اگر این مسائل براحتی قابل حل بود ما امروز ناهنجاری های سیاسی، اجتماعی و سیاسی در منطقه شاهد نبودیم.

کد N1707552

وبگردی