آفتاب
ازار ماه رمضان در کرمانشاه؛

کارد قصاب‌ها به استخوان رسید/ مردم هول حلیم نیستند

کارد قصاب‌ها به استخوان رسید/ مردم هول حلیم نیستند

کرمانشاه- قیمت عمده اقلام مصرفی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در استان کرمانشاه نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در این میان گوشت هم به دلیل صادرات بی رویه با افزایش قیمت مواجه بوده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید برخی از کالاها افزایش می‌یابد و شهروندان بیش از سایر ایام سال قیمت ها را دنبال کرده و طبق برچسب های مغازه ها برای سفره های خود تصمیم می گیرند.

بر همین اساس خبرنگاران مهر با حضور در بازار کرمانشاه و گفتگو با برخی اصناف که بیش از سایرین مورد رجوع مردم هستند درباره وضعیت بازار رمضانی کرمانشاه از آنها پرسش کردند.

گوشت گران شد

در این رابطه آمویی، رئیس اتحادیه صنفی قصابان استان کرمانشاه به خبرنگار مهر گفت: در ماه مبارک رمضان امسال شاهد افزایش قیمت گوشت هستیم و البته این افزایش قیمت مختص استان ما نیست بلکه کرمانشاه از قافله عقب نمانده و با نرخ دیگر استانها همراه شده است.

وی علت افزایش قیمت گوشت را عدم تعادل عرضه و تقاضا در میادین دام استان کرمانشاه دانست و تصریح کرد: تقاضای دام و قصابی ها زیاد است اما کمبود گوشت داریم و علت آن نیز صادرات بی رویه ای است که پیش از این صورت گرفته و با وجود اینکه هم اکنون صادرات نداریم اما روند صادرات در سالهای اخیر زیاد بوده است.

آمویی بیان کرد: ۱۰ سال است که من فریاد میزنم صادرات باید بر مازاد مصرف باشد اما متأسفانه از مصرف صادر می‌شود و لقمه دهان مصرف کننده خودمان را به خاطر ارزآوری صادر می‌کنیم.

آمویی در خصوص قیمت گوشت قرمز گفت: طی ماه های اخیر، قیمت گوشت گوساله با استخوان کیلویی ۳۳ هزار تومان بود و هم اکنون قیمت گوشت قرمز تا ۴۵ هزار تومان نیز فروخته شده است.

قیمت ها را ثابت نگه داشتیم چون مردم نمی خرند

موسوی رئیس اتحادیه صنف خواروبار فروشان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، به فعالان این صنف در استان اعلام کردیم که مراعات حال مردم را در ماه رمضان داشته باشند و از افزایش قیمت بپرهیزند.

موسوی گفت: وقتی مردم قدرت خرید ندارند قیمت نیز نباید زیاد شود و به اعضای صنف بویژه لبنیات فروشی‌ها اعلام کردیم که افزایش قیمت در این ماه نداشته باشند.

در ماه رمضان هم رکود حاکم است

مرادی، رئیس اتحادیه چلوکبابی های استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان افزایش نرخ در فروش چلوکبابی «غذای آماده» نداشتیم زیرا رکود و کسادی حاکم است و برای اینکه غذا فروش برود جلوی افزایش قیمت را گرفتیم.

مرادی قیمت هر پرس چلوکباب در استان کرمانشاه را ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: اینقدر بازار کساد است که به فروش غذا با قیمت پایین اکتفا شده است.

آش و حلیم گران نشده است

مرادیان، رئیس اتحادیه کبابی‌ها و غذاهای سنتی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقبال کمتر مردم اظهار داشت: امسال در ماه مبارک رمضان در استان افزایش قیمت در آش و حلیم و آش رشته نداشتیم.

مرادیان افزود: هم اکنون حلیم درجه یک مرغوب کیلویی ۷۵۰۰ تومان و حلیم درجه دو با گوشت کمتر کیلویی ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث فروش کباب نیز افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان نداشتیم و با نرخ ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

قیمت زولبیا و بامیه دو برابر سال گذشته

اما شهروندان نسبت به افزایش قیمت زولبیا و بامیه در استان کرمانشاه در ماه مبارک رمضان گله مند هستند، بطوریکه در برخی از مراکز عرضه، قیمت زولبیا و بامیه به میزان دو برابر نسبت به سال گذشته عرضه شده و افزایش قیمت به میزان هرکیلو ۱۲۰۰۰ تومان رسیده است.

عباس سجادی راد، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: در جلسه کمیسیون نظارت استان، قیمت زولبیا و بامیه مشخص شد.

وی بیان کرد: در بحث قیمت زولبیا و بامیه، دقیقا افزایش دوبرابری نسبت به سال گذشته نداریم و برای هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک و درجه دو، ۱۱ هزار تومان و ۹ هزار تومان قیمت در نظر گرفته شده است.

سجادی راد بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و...، اتحادیه زیربار این قیمت نرفت اما ما به خاطر حرمت روزه داران قیمت ۹ هزار و ۱۱ هزار تومان را الزام کردیم.

اظهارات این مسیول در حالی است که برخی از قنادی ها به بهانه کیفیت بالا تر زولبیا و بامیه را تا ۱۴ هزار تومان هم می فروشند.

پرواز قیمت مرغ

یکی دیگر از اقلام مورد نیاز شهروندان مرغ است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش شدید قیمت آن در استان کرمانشاه بودیم و در ماه مبارک رمضان نیز قیمت صعودی پیدا کرده است و تا ۸۰۰۰ و چه بسا بیشتر نیز عرضه شده است.

سجادی راد منشأ قیمت گذاری مرغ را در خارج از استان و بر اساس قیمت مرغ زنده اعلام کرد و به خبرنگار مهر گفت: بحث افزایش قیمت موضوعی کشوری است و خاص استان ما نیست.

کد N1707493

وبگردی