آفتاب

مرحله نخست مرمت قلعه فین هرمزگان پایان یافت

مرحله نخست مرمت قلعه فین هرمزگان پایان یافت

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: مرمت مرحله نخست قلعه تاریخی فین واقع در شهر فین بندرعباس پایان یافت.

به گزارش ایرنا، محسن ضیایی سه شنبه در جریان بازدید از عملیات مرمت قلعه فین افزود: در عملیات مرمت، پی گردی به منظور خوانا سازی جداره های بنا، بازسازی دیوار سنگی، زیرسازی و تقویت پای جداره ها، جاگذاری سنگ های آسیب دیده انجام شده است.
وی بیان داشت: دوخت و دوز ترک ها، استحکام بخشی پایه برج، اندود و روکش نمودن بیرون و درون برج از دیگر اقدامات مرحله نخست این عملیات بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهارکرد: عملیات مرمت این بنا به وسیله سنگ لاشه به صورت سنتی و روکش گچ انجام شده و برای مرمت آن یک میلیارد ریال هزینه شده است.
قلعه فین در سال 81 به شماره 7270 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این قلعه بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد که قدمت آن را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. این قلعه در زلزله سال 1386 خسارت دیده است.
مصالح به کار رفته در فضای قلعه در بخش زیرین دیوارها و برج ها سنگ های نامنظم و ملات ساروج و در بخش های بالایی خشت های مربع شکل به ابعاد 5* 20*20 سانتی متر هستند.
شهر فین در 95 کیلومتری شمال غربی بندرعباس قرار دارد.
7195/2094/1772
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: مجید ملازاده
کد N1707202

وبگردی