آفتاب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

2 هزار و 820 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی کردستان وارد شد

2 هزار و 820 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی کردستان وارد شد

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی جاری سرمازدگی، خشکسالی، سیل و تگرگ در مجموع 2 هزار و 820 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

کریم ذالفقاری روز سه شنبه در نخستین کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاوزری در سنندج افزود: در سال زراعی جاری بخش کشاورزی کردستان با مشکلات متعددی از جمله تاخیر در بارش های پاییزه، سرمای زمستانه و بهاره شدید و بارش تگرگ و سیل روبرو بود و در مجموع این عوامل خسارت 2 هزار و 820 میلیارد ریالی به این بخش وارد کرد.
وی اضافه کرد: از این مقدار در حدود 35 میلیارد ریال خسارت سیل و بیشتر به بخش زراعی وارد شده و 270 میلیارد ریال دیگر نیز ناشی از بارش تگرگ بوده که بیشترین خسارت آن به باغات بوده است.
وی با اشاره به نبود سامانه های ضد تگرگ در کردستان افزود: نصب این سامانه در استان های آذربایجان غربی و شرقی تا حدود زیادی توانسته از خسارت تگرگ در باغات جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: سامانه ضد تگرگ بومی سازی هم شده می تواند با پرتاب امواج هایی تگرگ را به برف تبدیل کند و از خسارات ناشی از ان به باغات بکاهد.
به گفته وی با نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این سامانه در بین کشاورزان استان می توان در آینده با نصب این سامانه از خسارت های ناشی از بارش تگرگ جلوگیری کرد.
وی با اشاره به انجام تحقیقات علمی شرکت های دانش بنیان در خصوص سرمازدگی باغات نیز گفت: سرمازدگی بیشترین خسارت را به باغات استان وارد می کند و در صورت نتیجه بخش بودن این تحقیقات، می توان برای مقابله با سرمازدگی از آن بهره برد.
استان کردستان یک میلیون و 120هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.
بیش از 120 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

**گردش مالی مرغداری های کردستان بیش از یک هزار میلیارد ریال است
رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: صنعت مرغداری استان یکی از بزرگترین و فعال ترین بخش صنعتی در کردستان بوده و گردش مالی بیش از یک هزار میلیارد ریال دارند.
ذوالفقاری افزود: بیش از 720 واحد مرغداری در استان فعال بوده و بیش از 13 هزار نفر صنعت مرغداری و صنایع وابسته به آن از جمله واحدهای مرغداری گوشتی، مرغ مادر، خوراک طیور و کشتارگاه ها مشغول بکار هستند.
وی اضافه کرد: با اجرای برنامه ریزی تولید واحدهای مرغداری کشور از سال گذشته سهمیه کردستان برای تامین سهیمه تولید ماهانه حدود 2 میلیون و 635 هزار قطعه در هر ماه با 10 درصد بالاتر یا پایین تر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با این میزان جوجه ریزی کردستان در هر سال قادر به تولید 75 هزار تن گوشت سفید بوده که با این میزان تولید علاوه بر تامین 40 هزار تن مصرف استان، 35 هزار تن تولید مازاد خود را به 12 استان دیگر صادر می کند.
او با اشاره به اینکه در طرح برنامه ریزی تولید مرغداری های کشور ، کردستان در بین هشت استان شمالغرب و غرب کشور رتبه اول را دارد گفت: توان تولید واحدهای مرغداری کردستان سالانه 100 هزار تن قابل افزایش است.
در حال حاضر تعداد 727 واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود 14 میلیون و 459 هزار و 400 قطعه در دوره و حدود 58 میلیون قطعه در سال با توان تولید 100 هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.
13 واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت 330 قطعه و 13 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت 555 قطعه در استان دارای پروانه است.
یک کارخانه جوجه کشی هم با ظرفیت 2 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و با توان تولید 20 میلیون قطعه جوجه یکروزه در سال در استان فعال است.
از صنایع مرتبط با این فعالیت، 6 کشتارگاه صنعتی مرغ با ظرفیت 16 هزار قطعه در ساعت، 15 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه 360 هزار تُن، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت 62 هزار تُن و نیز سه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تُن در سال وجود دارد.
3020/ 1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1707174

وبگردی