آفتاب
برای نخستین بار

بانوی مخترع کامیارانی دار قالی هوشمند ویژه نابینایان ساخت

بانوی مخترع کامیارانی دار قالی هوشمند ویژه نابینایان ساخت

سنندج- ایرنا- 'مرضیه سلیمانی' مخترع جوان کامیارانی برای نخستین بار توانست دار قالی هوشمند ویژه نابینایان و کم بینایان را بسازد و اختراع خود را در سازمان ثبت اختراعات به ثبت برساند.

این کار آموز فنی حرفه ای رشته قالی بافی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه توانجویان نیز مانند کسانی که از سلامت جسمی برخوردارند حق زندگی و استفاده از امکانات روز دنیا را دارند گفت: ایجاد تفکرهای مثبت در جامعه می تواند خالق انسان های بزرگ و مفید برای جامعه بشری باشد.
وی که لیسانس علوم تربیتی دارد با اشاره به اینکه نتوانسته در دانشگاه در رشته ای که در راستای استعداد و توانای هایش باشد فعالیت کند افزود: به گفته پدر و مادرم عشق به مسائل فنی و کنکاش در کشف علت و معلول اشیاء اطرافم از همان دوران کودکی از ویژگی های باز اخلاقی در من بوده است.
وی با اشاره به اینکه در سهیم بودن پیشرفت و آبادانی کشور، توانجویان نیز به اندازه افراد عادی جامعه باید نقش داشته باشند اضافه کرد: فراهم کردن شرایط برای حضور فعال و موثر آنها در عرصه های مختلف تولید و اشتغال از مهمترین دغدغه های من است.
این مخترع خوش فکر که توانجویان را هنرمندان بزرگ خطاب می کرد گفت: با توجه به اینکه هنر فرش بافی یکی از غیرممکن ترین کارهایی است که یک نابینا یا کم بینا بتواند انجام بدهد او تلاش کرده است که با اختراع خود این غیرممکن را از سر راه این افراد بردارد.
سلیمانی با بیان اینکه در عرصه های مختلف برای افراد نابینا با رفع مشکل مربوط به دید به راحتی می توان از توانایی و هنر آنها نیز استفاده کرد افزود: رفع این مشکل در اختراع او با توجه به اینکه دستگاه قالی بافی دارای چله کشی منظم است به تعداد تارهای موجود بر روی گورد شیارهای منظم ایجاد شده و تارها در هر شیار قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: به تعداد تارهای موجود میکروسویچ هایی در روبروی شیارها قرار می گیرد که این میکروسویچ ها بر روی مدار الکتریکی نصب شده و به گورد قالی وصل می شود و در جعبه الکتریکی مدار حافظه گذار و بلندگو قرار گرفته است.
سلیمانی اظهار کرد: تمام تارهای موجود به ترتیب از چپ به راست شماره گذاری شده و در مدار حافظه گذار شماره مربوط به آن ثبت و به ترتیب با کشیدن هر کدام از تارهای قالی به میکروسویچ روبرو برخورد نموده و شماره آن تار از طریق بلند گو داخل جعبه پخش می شود و بافنده بر آن اساس شروع به بافتن می کند.
این جوان موفق کامیارانی با اشاره به اینکه برای تشخیص رنگ از قطعه صوتی استفاده کرده است گفت: نحوه کار آن این گونه است که با فشار دادن آن بر روی کلافه نخ ، اسم رنگ را برای نابینا بازگو می کند.
به گفته او برای نقشه خوانی، فرد نابینا یا از خط بریل یا از نقشه خوان صوتی که فرد دیگری آن را اجرا کرده است استفاده می کند.
این مخترع جوان با بیان اینکه اختراع وی در سازمان ثبت اختراعات کشور ثبت شده است اضافه کرد: با تایید هایی که بر اختراع وی صورت گرفته است این اختراع قابلیت تجاری سازی را نیز دارد.
وی تجاری سازی این محصول را نیازمند حمایت نهادهای مختلف و افراد توانمند در بخش خصوصی دانست و گفت: کسانی که توانایی کمک در این زمینه ها را دارند باید بدانند که توانجویان نیز به اندازه سایرین حق زندگی کردن و لذت بردن از به کار گرفتن توانایی های خود را دارند.
وی در خصوص مراحل ساخت این دستگاه گفت: با توجه به اینکه دانشجو بودم ساختن نمونه اولیه این دستگاه حدود یک سال طول کشید ولی نمونه صنعتی آن حدود چهار ماه وقت برد.
سلیمانی با بیان اینکه از سال 1391 و 1392 شروع به ساخت نمونه دستگاه کرده است افزود: با راهنمایی و کمک های یکی از استادهای دانشگاه توانست این ایده را عملی کند.
وی در خصوص تفاوت این دستگاه با دارهای قالی عادی اظهار کرد: در این دستگاه به جای گورد عادی از گورد شیار دار استفاده و دستگاه صوتی نیز بر روی دار قالی باید نصب شود.
این مخترع کامیارانی با اشاره به اینکه اختراع او تغییری در نحوه ساختار اسکلتی دار قالی سنتی ایجاد نمی کند گفت: در اختراع من در روش سنتی قالی و دار قالی تغییری ایجاد نمی شود فقط روی دار قالی دستگاه نصب خواهد شد که نه در نحوه بافت قالی تغییری ایجاد و نه اینکه دارقالی مخصوصی برای دستگاه لازم است.
وی با بیان اینکه تا به حال فقط یک نمونه از این دستگاه را درست کرده است اضافه کرد: در مورد قیمت و بازاریابی محصول چون فقط یک نمونه درست شده است فعلا در این زمینه حرفی برای گفتن ندارم.
سلیمانی نهادهای حمایت کننده این اختراع را بسیج علمی پژوهشی و پارک علم و فناوری معرفی کرد و افزود: با توجه به اینکه چهار ایده دیگر برای عملی شدن در زمینه های مختلف طراحی کرده ام از مسئولان شهرستانی و استانی انتظار حمایت و پشتیبانی دارم.
وی به نداشتن توان مالی خود برای اجرای ایده هایش اشاره کرد و گفت: انتظار من به عنوان یک نخبه و مخترع از مسئولان ، اعطای وام های بانکی بدون بهره برای عملیاتی کردن ایده ها، رفع دغدغه های فکری مانند داشتن مسکن، ایجاد شرایط تحصیلی در دانشگاه های مرتبط با توانایی های این افراد و قرار دادن کارگاه ها و افراد ماهر در اختیار قشر نخبه جامعه است.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/ 3020
**خبرنگار: ژاله گرگانی**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
کد N1706511

وبگردی