آفتاب

خرید راهبردی خدمات سلامت استراتژی کشورهای موفق

خرید راهبردی خدمات سلامت استراتژی کشورهای موفق

ایرج حریرچی: در ۵ دهه گذشته در قریب به اتفاق کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه کل هزینه‌های سلامت رو به افزایش بوده است.

از مجموعه علل افزايش هزينه‌هاي سلامت، 2 علت مهم و اصلي آن شامل: تغيير تركيب سني جمعيت كشورها به طرف پيري و نيز ظهور و عرضه داروها و تكنولوژي‌هاي جديد مؤثر و در عين حال با قيمت بالا بوده است. با افزايش اميد به زندگي در كشور ما كه خود از اهداف نظام سلامت است، هم تعداد افراد مسن در كشور رو به افزايش است و هم با توجه به الگوي فعلي زاد و ولد درصد افراد مسن از هرم جمعيتي ايران نيز بيشتر خواهد شد. اگر همه عوامل، ثابت فرض شوند و فقط تركيب سني جمعيت سال1410 كشور براي سال‌جاري مورد محاسبه قرار گيرد، كل هزينه‌هاي سلامت كشور حدود يك‌پنجم بيشتر خواهد شد.

در كشورهاي توسعه‌يافته عرضه تكنولوژي و داروهاي جديد علت نزديك به 50درصد رشد هزينه‌هاي سلامت بوده است و براي آينده هم همين ميزان تأثير پيش‌بيني مي‌شود. گرچه براي ايران چنين مطالعه و آينده‌نگري‌اي انجام نشده ولي با توجه به فرهنگ مردم و نگرش ايشان در مورد درمان بيماري خود و نزديكان خود و نيز رويه انتخاب نوع درمان و تجويز توسط پزشكان كشور قاعدتا اين عامل افزايش هزينه‌هاي سلامت در كشور ما هم نقش مهمي خواهد داشت. از سوي ديگر، طبق اسناد قانوني نظير سياست‌هاي كلي سلامت و قانون برنامه ششم نبايد پرداختي از جيب مردم بالا رود، از طرف ديگر با محدوديت منابع دولتي و بيمه‌ها مواجه است. راه برون‌رفت از اين مشكل براساس موازين علمي و قانوني خريد راهبردي خدمات سلامت با تعريف بسته خدمات متناسب با منابع است. خريد راهبردي خدمات سلامت، راهبرد اصلي كشورهاي موفق در حوزه سلامت بوده است و ما هم بايد اقدامات مناسب انجام‌شده در اين زمينه را تقويت كنيم و اقدامات مهم‌تر و بيشتري هم براي آينده تدارك ببينيم.

کد N1706437

وبگردی