آفتاب
جمعیت اردبیل تا ۳۰ سال آینده؛

روند رو به رشد پیری در اردبیل/ برنامه‌های لاک‌پشتی راهگشا نیست

روند رو به رشد پیری در اردبیل/ برنامه‌های لاک‌پشتی راهگشا نیست

اردبیل – آمارها حکایت از آن دارد که تا ۳۰ سال آینده جمعیت کهنسال استان اردبیل با رشد قابل‌توجهی مواجه خواهد شد و این در حالی است که عملاً تدبیری برای تغییرات جمعیتی اندیشیده نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: در طول سال‌های اخیر اردبیلی‌ها بیش از هر آمار دیگری تعداد قابل توجه جوانان بیکار و جویای کار را شنیده‌اند و بنا بر همین اینطور تصور می‌شود که جوانان بخش عمده‌ای از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

هر چند در وضعیت فعلی جوانان پاشنه آشیل ترکیب گروه‌های سنی هستند، اما تغییرات جمعیتی اخبار ناگواری را تداعی می‌کند. بطوریکه بررسی کارشناسان نشان می‌دهد در صورتی که برنامه جامعی به اجرا درنیاید، جمعیت پیر در اردبیل رو به افزایش خواهد گذاشت و این افزایش بدون چاره‌اندیشی برای وضعیت معیشت و زندگی این افراد و از سویی تأثیر آن در بخش‌های مختلف جامعه همراه خواهد بود.

رشد جمعیت کهنسال در ۳۰ سال

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، کل جمعیت استان شامل یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفر است.

فریبرز دهقان تصریح کرد: بیشترین جمعیت در مردان در گروه سنی ۲۵-۲۹ سال و در زنان در گروه سنی ۳۰-۳۴ سال مشاهده می‌شود.

وی افزود: هر چند در حال حاضر تراکم جمعیت در گروه‌های سنی جوان جامعه است اما  ۶.۴۲ درصد از جمعیت نیز به گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر تعلق دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد جمعیت استان تا ۳۰ سال آینده روند افزایشی داشته و در سال ۱۴۲۵ به یک‌میلیون و ۸۵۳ هزار و ۷۲۴ نفر خواهد رسید.

کد N1706318

وبگردی