آفتاب

پیونگ یانگ می‌تازد، سئول اطلاع می‌دهد، واشنگتن موضع می‌گیرد

پیونگ یانگ می‌تازد، سئول اطلاع می‌دهد، واشنگتن موضع می‌گیرد

پیونگ یانگ بار دیگر بالستیک شلیک کرد.


زهره نوروزپور:

بامداد امروز رسانه های خبری بار دیگر از آزمایش موشکی پیونگ یانگ خبر داد. آزمایش یک موشک دیگر آن هم از نوع بالستیک. این خبر را سئول با ابراز نگرانی تایید کرد. رهبر کره شمالی مانند یک ژنراتور برق هر از گاهی شوکی به بازیگران جهانی وارد می کند و پس از خوابیدن جار و جنجال بار دیگر برق را وصل می کند! اما این بار جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا رسما اعلام ناتوانی کرد. ماتیس در واکنش به این آزمایش موشکی اعلام کرد حمله نظامی به کره شمالی فاجعه بار خواهد بود و هزینه های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

برخی ناظران بین المللی دلیل فاجعه بار بودن جنگ علیه کره شمالی را اول حمایت چین و روسیه از پیونگ یانگ و دوم تسلیحات این کشور، اعلام کرده اند. چه بسا که اگر شیطنت ها و سرکشی های پیونگ یانگ ادامه داشته باشد ممکن است این منطقه را به آتش جهنمی دچار کند که دامن آن منطقه آسیا و شرق آسیا را در بر خواهد گرفت.

ارتش کره جنوبی صبح امروز اعلام کرد که کره شمالی ساعات اولیه صبح یک موشک از نوع بالستیک آزمایش کرده است. پس از اعلام این خبر جیمز ماتیس رهبر کره شمالی را پارانوئید خطاب کرد و گفت این رفتار اگر ادامه داشته باشد سئول در تهدید جدی قرار می گیرد و نتیجه هزینه های زیادی برجای خواهد گذاشت.

 

واکنش هایی از این جنجال تازه رهبر کره شمالی را در  گزارش ذیل از نظر می گذرانید:

کره شمالی

نه تکذیب نه تایید، واکنشی نداشته است.

کره جنوبی

به دنیا مخابره کرد؛ این کشور خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد

ایالات متحده

واکنشی نه چندان رسمی؛

ستاد فرماندهی آسیا- اقیانوسیه ارتش امریکا در این خصوص گفت: مسئولین آمریکایی پرواز 6دقیقه ای این موشک کوتاه برد بالستیک را تا زمان برخورد با دریای ژاپن دنبال می کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به طور مختصر درباره گزارش پرتاب اخیر کره شمالی با خبر شد.

ژاپن

موضعی سرسختانه و خشمگین؛ سخنگوی دولت ژاپن، یوشیدا سوگا در این خصوص گفت که پرتاب اخیر نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بود. وی افزود: ژاپن به طور کامل نمی تواند اقدامات تحرک آمیز مکرر کره شمالی را تحمل کند و بشدت به کره شمالی اعتراض کرده و اقدامات این کشور را به شدیدترین لحن محکوم می کند.

شینزو آبه به  جامعه جهانی گوشزد و پیونگ یانگ را تهدید کرد.  نخست وزیر ژاپن در سخنانی اعلام کرد که کشورش به هیچ عنوان نمی تواند اقدام های تحریک آمیز مکرر کره شمالی و بی اعتنایی این کشور به هشدارهای پیاپی از سوی جامعه بین المللی را بپذیرد.

پس از آزمایش موشکی امروز کره شمالی، توکیو مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده است.

او بر اساس گزارش تلویزیون «ان.اچ.کی» تاکید کرد: کره شمالی و مساله هسته ای این کشور همانطور که در نشست اخیر سران «جی هفت» در ایتالیا مطرح شد، باید در اولویت بررسی مجامع بین المللی قرار گیرد.

«آبه» همچنین یادآور شد که کشورش به منظور اتخاذ اقدامات ویژه برای بازدارندگی کره شمالی، از نزدیک با آمریکا همکاری می کند.
نخست وزیر ژاپن در عین حال گفت که همراه با کره جنوبی و کشورهای دیگر برای حصول اطمینان از امنیت مردم نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد.

 

 

استراتژی نظامی آمریکا و پنتاگون؛

 سومین ناو هواپیمابر آمریکا راهی شبه جزیره کره شد

به دنبال حضور دو ناو جنگی آمریکا در آبهای اقیانوس آرام غربی و در مجاورت سواحل شبه جزیره کره، واشنگتن سومین ناو هوپیمابر خود را نیز روانه این منطقه کرده است.

همزمان با آزمایش موشکی امروز کره‌شمالی، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفت که اگر بحران برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ از مجاری دیپلماتیک حل نشود جنگ با این کشور "فاجعه‌آمیز" خواهد بود.

ژنرال جیمز متیس که روز یکشنبه (۲۸ مه) در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود بعد از انتصاب به عنوان وزیر دفاع شرکت می‌کرد گفت با توجه به این واقعیت که در صورت بروز جنگ "سئول، یکی از پرجمعیت‌ترین پایتخت‌های جهان" در معرض خطر جدی از سوی پیونگ یانگ قرار می‌گیرد، هرگونه نبرد رویارو با کره‌شمالی تبعات "فاجعه‌آمیزی" به بار خواهد آورد.

ماتیس تاکید کرد: "رفتار پارانوئیدی کیم جونگ اون" رهبر کره‌شمالی، تهدیدی جدی و مستقیم برای ایالات متحده محسوب می‌شود و "لازم به یادآوری نیست که (پیونگ یانگ) برای کره‌جنوبی، ژاپن و چین" هم یک تهدید جدی است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که نگرانی جدی نسبت به تکرار پی‌درپی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی دارد چرا که به گفته او پیونگ یانگ با انجام هر آزمایش در فناوری موشکی خود بهتر می‌شود. وی تصریح کرد: درگیری مسلحانه محتمل با کره‌شمالی بدترین چیزی است که بسیاری از افراد در عمر خود شاهد آن خواهند بود زیرا پیونگ‌یانگ تسلیحات بسیاری در اختیار دارد.

و در آخر

به نظر می رسد پیونگ مانند همیشه بی تفاوت به تهدیدها و موشک پرانی‌ها ادامه خواهد داد و در سویی دیگر متحدان این کشور یعنی روسیه و چین نیز آمریکا را از هرگونه حمله نظامی به این جزیره کوچک مخوف بر حذر می دارند. در حالی که این کشورها خود در معرض تهدید و خطرات آزمایش های موشکی کره شمالی هستند اما معتقدند از روش دیپلماتیک می توان این رهبر جوان سرکش را رام کرد.

این در حالی است که رئیس جمهوری تازه نفس کره جنوبی هم معتقد است راه حل آرام کردن کره شمالی مذاکره است. با این وجود پس از اعلام تحریم های بیشتر علیه کره شمالی این کشور آزمایش های موشکی خود را بیشتر از حد سابق کرده به طوری که مقامات آن می گویند پیشرفت تسلیحاتی خوبی داشته اند.

حال باید دید که پیونگ یانگ تا کجا می تازد و دست آخر با اعمال اینگونه سیاست ها منطقه را به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد کرد یا خیر؟ یا اینکه همچنان شاهد این چرخه خبری هستیم که پیونگ یانگ بتازد، سئول اطلاع دهد، واشنگتن موضع بگیرد...

52310

کد N1706240

وبگردی