آفتاب

افزایش مرگ و میر در مبتلایان به آلزایمر

افزایش مرگ و میر در مبتلایان به آلزایمر

همشهری آنلاین: بیماری آلزایمر، اصلی‌ترین عامل ابتلا به زوال عقلی تنها در آمریکا ۵.۵ میلیون نفر را به خود مبتلا ساخته است و انتظار می‌رود این رقم تا ۲۰۵۰ به ۱۳.۸ میلیون نفر برسد.

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، با افزايش تعداد مبتلايان به اين بيماري در جهان،تعداد مرگ و مير ناشي از آن نيز افزايش پيدا كرده‌است.  بين سال‌هاي 1999 و 2014 ميزان مرگ و مير ناشي از آلزايمر در آمريكا افزايشي 55 درصدي داشته و به 25.4 نفر از هر 100 نفر رسيده‌است.

براساس گزارش سازمان كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها،‌اكثريت مرگ‌ها در خانه‌هاي سالمندان رخ مي‌دهد و اگرچه از آمار مرگ‌هاي بيمارستاني كاسته شده،‌اما مرگ‌هاي خانگي از 13.9 در سال 1999 به 24.9 در 2014 رسيده است.

پژوهش‌ها براي يافتن دارويي براي درمان آلزايمر پيشرفت قابل توجهي نداشته‌است، درحال حاضر تنها چهار داروي تاييد شده وجود دارند كه نشانه‌هاي بيماري را التيام مي‌بخشند و به تازگي چندين داروي ديگر در مرحله مطالعاتي با شكست مواجه شده‌اند.

داروهاي ديگري نيز در مرحله مطالعاتي قرار دارند كه مي‌توانند بر روند پيشرفت بيماري اثرگذار باشند و دانشمندان اميدوارند بتوانند راهي را براي تشخيص زودهنگام بيماري،‌پيش از آنكه نشانه‌هاي آن بروز پيدا كنند به دست آورند.

در سطح جهاني،‌الزايمر عامل 3 درصد از مرگ و ميرها به شمار مي‌رود،‌البته اين آمار ي است كه در سال 2013 به دست آمده‌است. در چندين كشور اما ميزان مرگ و مير بالاتر از 10 درصد است براي مثال در فنلاند 13 درصد، در ايتاليا 11.4 درصد، در ايسلند 10.9 درصد در سوئيس 10.8 درصد و در كانادا 10.8 درصد از مرگ و ميرها به واسطه آلزايمر رخ مي‌دهند.

درحال حاضر بيش از 44 ميليون نفر در سرتاسر جهان به آلزايمر يا انواع ديگري از بيماري‌هاي زوال عقلي مبتلا هستند اما رواج اين بيماري در كشورهاي شاخ آفريقا بسيار كمتر است.

تا سال 2016 درمان و نگهداري از بيماران مبتلا به اين بيماري در جهان يك درصد از توليد خالص جهاني يعني برابر 605 ميليارد دلار بوده‌است.

کد N1705837

وبگردی